Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jämka - Så här gör du: Steg för steg

konsekvenserna kan blir allvarliga om man gör fel och får restskatt istället.

Det blir väl ingen allvarligare konsekvens än att man har fått ett räntefritt lån fram till en bit in på året efter. Restskatt under 30 000 börjar inte räntan räknas på förrän i maj året efter, och räntan därefter är ju dessutom ganska låg, f.n. 3,75 %.

Det är dessutom synnerligen enkelt att själv hålla koll på hur man ligger till, om man inte vill få restskatten som en överraskning.

Hej,
Jag har läst lite här i tråden men förstår inte riktigt hur man gör en jämnkning. Vart hittar jag tex mina ränteutgifter? Vill någon snäll själ förklara för mig? Jag har fått ca 35.000 kr tillbaka i skatt..
Du måste räkna ut dem. Kolla upp dina lån, vad du har i ränta, kolla din betalplan och summera räntedelen för varje månad i 2025. Kolla den här kalkylatorn för att få fram vad räntedelen är om du inte får fram det på din banks hemsida, tex annuitetslån så är det inte bara att multiplicera räntan med lånebeloppet!

Tack! Tex på Santander har jag 140.496 kr i lån och räntan är på 16,57% 1986 kr den här månaden. Hur räknar jag då?

Tack! Tex på Santander har jag 140.496 kr i lån och räntan är på 16,57% 1986 kr den här månaden. Hur räknar jag då?
Det står på fakturan hur mycket som räntan är på i kroner och hur mycket amorteringen är på. Ta räntekostnaden på fakturan x 12 bara så har du ett bra estimat.

Nice. Du behöver veta hur många månader kvar också. Sen fyller du i de uppgifterna i kalkylatorn och kollar Skuldens förändring över tid. Där står månad för månad vad du betalar i amortering och i ränta. Du ska summera alla 12 stycken räntebelopp, kolumnen markerat i gult i min bild med dina siffror och 10 år kvar på lånet:

Bilagor

• IMG_3177.jpeg
    IMG_3177.jpeg
    401.4 KB · Visningar: 1
Det står på fakturan hur mycket som räntan är på i kroner och hur mycket amorteringen är på. Ta räntekostnaden på fakturan x 12 bara så har du ett bra estimat.
Ja precis, blir tillräckligt nära. Så här har räntan förändrats på 12 månader i mitt exempel:

Bilagor

• IMG_3178.jpeg
    IMG_3178.jpeg
    457.9 KB · Visningar: 7
Jag brukar göra såhär.

Tar alla mina lån och krediter och summerar räntekostnaderna för dessa / månad.
Multiplicera med 12 & du har dina ungefärliga ränteutgifter för året.

Därefter brukar jag dra bort runt 10 000 eller mer från ovan. Då hamnar man på den säkra sidan & man får förmodligen även en liten skatteåterbäring vid Mars månad.

Är det underskott av kapital man fyller i? Det läste jag i första inlägget.

Jag läste om något i oktober man skulle göra för att jämka för nästa år, någon som vet vad det handlar om? Jag skulle vilja jämka nästa år också, jämkade för dom sista 3-4 månaderna detta år.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp