Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jämka - Så här gör du: Steg för steg

Jag vill börja jämka feb-december, en sak är att jag kommer att få en löneökning som börjar gälla i april. Borde jag bara skriva in uppgifter för den lön jag har idag och skatten som dras för hela året, då skiter jag i löneökningen. Borde inte bli så stor skillnad för eventuell restskatt.

Jag vill börja jämka feb-december, en sak är att jag kommer att få en löneökning som börjar gälla i april. Borde jag bara skriva in uppgifter för den lön jag har idag och skatten som dras för hela året, då skiter jag i löneökningen. Borde inte bli så stor skillnad för eventuell restskatt.
Du bör ju skriva inkl den löneförhöjning du tror du får.

Alternativt begär du ändring i jämkningen när du fått besked om ny lön.

Hej!
Började jämka i augusti 2023. Blev 16%. Fyllde i ränteavdrag på 53000 o lön 359000. Vad händer om man har fyllt i för mycket inkomst? Jag har tjänat 10000 mindre. Och sen har jag 12000 alltså mer i ränteavdrag än vad jag fyllde i så totalt 65000 i ränteavdrag Kan man hoppas o få tillbaka på skatten eller?

Hej!
Började jämka i augusti 2023. Blev 16%. Fyllde i ränteavdrag på 53000 o lön 359000. Vad händer om man har fyllt i för mycket inkomst? Jag har tjänat 10000 mindre. Och sen har jag 12000 alltså mer i ränteavdrag än vad jag fyllde i så totalt 65000 i ränteavdrag Kan man hoppas o få tillbaka på skatten eller?

Du kommer få tillbaka om uppgifterna stämmer, ja. Det går att räkna ut ungefärligt i förväg innan på Skatteverket där man fyller i sin inkomst/räntor etc.

Annars kan du ändra jäkningen när du fått ny lön. Jag har ändrat jämkningen ett antal gånger funkat bra

Om det står på mitt beslut från SKV att något skatteavdrag inte ska göras för kommande utbetalningar, vad innebär det för mig?

Om det står på mitt beslut från SKV att något skatteavdrag inte ska göras för kommande utbetalningar, vad innebär det för mig?
Det betyder att du inte betalar någon skatt mer i år (eller vald period). Din brutto och nettolön blir samma.

Du lämnar det beskedet till lönekontoret senast 2 veckor innan lön. Senast tisdag-onsdag nästa vecka om ni har lön 25e

Hej,
Jag har läst lite här i tråden men förstår inte riktigt hur man gör en jämnkning. Vart hittar jag tex mina ränteutgifter? Vill någon snäll själ förklara för mig? Jag har fått ca 35.000 kr tillbaka i skatt..

Hej,
Jag har läst lite här i tråden men förstår inte riktigt hur man gör en jämnkning. Vart hittar jag tex mina ränteutgifter? Vill någon snäll själ förklara för mig? Jag har fått ca 35.000 kr tillbaka i skatt..
Vad du fick/får tillbaka iår är ointressant för nästa års jämkning.

Jämkning görs på skatteverketshemsida.
Du fyller i ett dokument som är som en deklaration så det gäller att ha koll på inkomster och avdrag. Om man är osäker skulle jag låta bli att jämka då konsekvenserna kan blir allvarliga om man gör fel och får restskatt istället.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp