Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jämka - Så här gör du: Steg för steg

En sista fråga: jag kommer förmodligen jobba över en del fram till december vilket innebär att jag får skatta 8% på övertiden med. I jämkningen har jag dock endast angett min grundlön, ej övertid då det pågår förhandling om dispens med facket. Det är ca. 30k som kommer läggas till utöver det jag angivit på resterande års inkomst. Kommer detta resultera i kvarskatt och kan man uppskatta på något sätt hur mycket det kommer hamna på?
Ja det låter som det blir lite kvarskatt nästa år.

Du får nu betala 8 % på de 30k, normalt bör det vara 30 %? Om det stämmer blir det kvarskatt på ca 6k ish nästa år, vilket ska betalas senast nov 2023.

Hur lång tid brukar det ta att få sitt jämnkningsbeslut? Står två veckor när jag lämnade in ansökan, men tar det verkligen så lång tid?

Hur lång tid brukar det ta att få sitt jämnkningsbeslut? Står två veckor när jag lämnade in ansökan, men tar det verkligen så lång tid?
Lämnade in i lördags och fick beslutet kl 00:51 natten till måndag (igår). Jobbar de helg?

Jämka fungerande inte för mig när jag gjorde det 2020. Fyllde i min månadslön + OB (39.000 kr per månad före skatt) och sedan skatt på 11.000 per månad. Året därpå fick jag bakskatt på 12 tusen kronor.

Jämka fungerande inte för mig när jag gjorde det 2020. Fyllde i min månadslön + OB (39.000 kr per månad före skatt) och sedan skatt på 11.000 per månad. Året därpå fick jag bakskatt på 12 tusen kronor.

Själva jämkningen funkade väl, men du uppskattade dina siffror fel? Därav restskatten.

Restskatt innebär ju att du lånat pengar av staten gratis, vilket ibland kan vara positivt. Men det gäller såklart att vara förberedd på det som ska betalas in kommande år.

Skickade precis in ansökan för 2023’s jämkning.

Beräknar 350 inkomst i samband med ränteavdrag på kring 27K, åtminstone första delen av året. Kan 20-25% vara rimlig månadsskatt att förvänta sig för 2023?

Ifall man har löneutmätning, hur funkar jämkning då?

Att du antagligen ger dom ännu mera. Lr ej berättigad

Hur är det om man medvetet jobbar övertid och hamnar på t.ex 400K inkomst istället för 350K som angivet? Förstår att det blir restskatt men jag tänker att det inte ses som någon form av bedrägeri eller felanvändning?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp