Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jämka - Så här gör du: Steg för steg

Tack för snabbt svar:) men jag måste som jag förstår själv skicka in något till arbetsgivaren då? Någon blankett från Skatteverket eller går det per automatik

Du ansöker om jämkning på Skatteverkets hemsida (notera att du väljer för 2024, inte 2025).

Du kommer sedan få beslut på Kivra om du har det och efter det är det bara att skicka det beslutet till Kivra.

Beslutet innehåller två sidor; ditt huvudsakliga beslut samt en separat sida som noterar dina avdrag (denna behöver du dock ej bifoga till lönekontoret)

Edit: Enligt min arbetsgivare (statligt) så står det att dom inhämtar skattesatser varje månad, jag tror dock inte att detta gäller för oss som jämkar. Jag har iallafall alltid skickat in och det har godtagits.

Skickade in för 2025 för ca 2 mån, inte hört ett ljud. Någon som är i samma sits och inte fått besked?
Samma här, inte hört någonting men jag antar att det kanske händer något nu efter sista datumet att jämka ( som var 10 november).

Skickade in i måndags dom hörde av sej idag på mail
Hade skrivit en siffra fel på ränteutgifter
Hade skrivit 300,000kr ist för 200,000kr så dom undrade varför det ökat
Men snabba va dom ändå på höra av sej
Får se hur lång tid det tar innan beslut dock

Ifall man jämkat för lån utan säkerhet för 2025 så kan detta vara bra att veta:

”Riskerar kvarskatt​

Den som har begärt jämkning för inkomståret 2025 kan i och med de nya reglerna behöva lämna in en ny ansökan för att undvika kvarskatt.

En ny ansökan enligt de nya reglerna går att göra från den 12 december på Skatteverkets webbplats.”

Låter ju lite märkligt , för ens uppgifterna är ju detsamma , det är ju omfattning av avdraget som förändras enligt regeringsbeslutet.

Låter ju lite märkligt , för ens uppgifterna är ju detsamma , det är ju omfattning av avdraget som förändras enligt regeringsbeslutet.
Uppgifterna kommer skilja. Ränteutgifter för sånt som ska ge fullt avdrag och sånt som inte ska det.

Ifall man jämkat för lån utan säkerhet för 2025 så kan detta vara bra att veta:

”Riskerar kvarskatt​

Den som har begärt jämkning för inkomståret 2025 kan i och med de nya reglerna behöva lämna in en ny ansökan för att undvika kvarskatt.

En ny ansökan enligt de nya reglerna går att göra från den 12 december på Skatteverkets webbplats.”
Intressant... Så om man inte skickar in en ny finns det en "chans" till att jämka alldeles för mycket och därmed "låna" pengar ganska billigt?

Jag ser ingen ändring i jämkningstjänsten

Uppgifterna kommer skilja. Ränteutgifter för sånt som ska ge fullt avdrag och sånt som inte ska det.
Aha så jag fattar som om man då ska ha koll själv ? Dvs mina blancolån ska med , men om jag hade haft lån med säkerhet ska dessa inte räknas in i jämkningen?
Jag tänkte det vara så att skatteverket kontrollerar vad som är avdrag eller inte :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp