Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jämka - Så här gör du: Steg för steg

Med risk för att dumförklaras...jag ska lämna in ansökan om att jämka 2021. Är det alltså 2021 års beräknade inkomst och ränteutgifter jag ska lämna in?

En annan dum fråga, går det att jämka för enbart en del av 2021, ex första halvåret? Hittar ingen ”knapp”’ vid ansökan för att kunna välja en del av 2021. Om det går och jag vill jämka för en del av 2021 fyller jag då i hela årets inkomst och ränteutgifter eller enbart det som täcker del del av året jag vill jämka?

En annan dum fråga, går det att jämka för enbart en del av 2021, ex första halvåret? Hittar ingen ”knapp”’ vid ansökan för att kunna välja en del av 2021. Om det går och jag vill jämka för en del av 2021 fyller jag då i hela årets inkomst och ränteutgifter eller enbart det som täcker del del av året jag vill jämka?
Du kan logga in och avsluta jämkningen när du vill , finns en knapp på hemsidan sen som du trycker på bara så är det klart :) så du kan avbryta efter en månad om du vill !

Vart hittar man uppgifter till räntan man har betalat på sina alla lån?

Kollar jag på skatteverket beslut om skatt så har jag fått 33.000kr,(2020) 39.000kr(2019) och 27.000kr(2018)

Om vi räknar på 30.000kr och jag väljer en period mellan december 2020 - mars 2021. Då delar man 30.000kr/4månader -> 7.500kr i månaden som jag får ut mer på min lön?
Eller jag hänger inte med här.
Min lön är 24300 och får ut i regel 17.200kr så betalar i regel 7100kr i skatt.

Den räntan du betalt tidigare år har ingen betydelse.
Räkna samman den räntan du betalt hittills under året addera med hur mycket du kommer betala under resten av året.

Skatteverket har idag inga uppgifter om hur mycket du betalt i ränta i år, det får dom först i januari nästa år. Däremot vet dom hur mycket du fått i lön och hur mycket du betalt i skatt för det rapporterar arbetsgivare in varje månad, dock kan senaste månadens släpa efter lite.

Jämkningen går ej heller över årsskiftet utan upphör senast till sista december. För nästa år är det en separat ansökan. Det som kommer stå på din deklaration nästa år (typ i mars) det är dom uppgifter du skall försöka uppskatta.
Tar du i för hårt så får du restskatt vilket kanske kan vara värt om det inte blir för mycket för det är i princip ett gratis lån.

Kan meddela att det inte alls var så himla smidigt att jämka som alla säger.

Fick precis meddelande om att jag måste komplettera med skuldförteckning och bevis som stödjer min ansökan för jämkning.
Vet inte ens hur jag smidigt ska kunna få fram detta som officiella dokument de kommer godta.

Kan uppdatera med att handläggaren på skatteverket ringde mig, otroligt trevlig var personen.
Det räcker med att jag plockar fram en del utav underlaget, och det gick även bra att bifoga exempelvis fakturor där räntesats finns med.

Annars hade jag inte hunnit plocka fram allt underlag innan "deadline" om jag hade behövt kontakta alla små-kreditgivare med kass kundtjänst.

Kan meddela att det inte alls var så himla smidigt att jämka som alla säger.

Fick precis meddelande om att jag måste komplettera med skuldförteckning och bevis som stödjer min ansökan för jämkning.
Vet inte ens hur jag smidigt ska kunna få fram detta som officiella dokument de kommer godta.

Då har du kanske helt otroligt höga räntor så dom vill kolla att det verkligen kan stämma så du inte åker på kvarskatt

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp