Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Jämförelse du helst vill ha

Vilken typ av jämförelse/lista skulle du helst vilja ha?

• Kreditupplysningsbolag på alla smslån

Röster: 17 73.9%
  • Förlänga lån - Alla kreditgivare som tillåter det

Röster: 3 13.0%
  • Lista alla 60-90 dagars lån

Röster: 3 13.0%
  • Återkommande kund, belopp och kostnad per lån

Röster: 0 0.0%

• Totalt antal röstare
    23
Tycker den nya jämförelsen är bra, men jag saknar uppgift om vilket kredit upplysningsföretag de olika långivarna anlitar. När man läser runt här på forumet frågas det ofta om de använder Soliditet, Business Check, Creditssafe eller övriga. Vet inte om övriga på forumet vill veta det men är det fler än jag kanske det kan vara av intresse att få med det.

På vilket sätt skulle detta vara användbart?

Har läst om restriktioner man kan åka på vid för många förfrågningar hos upplysningsbolag, men det verkar inte vara något jätteproblem. Eller?

Glömde tillägga när det gäller kostnaden 0 kronor kan det ju vara bra att veta att det antingen gäller förstagångskunder eller o kronor om man betalar tillbaka inom 14 dagar som Trustbuddy eller O kronor om man betalar tillbaka inom 15 dagar som Vippi. Det kan ju stå under villkoren om inte det går att få med i topplistan.

Försöker köra 30 dagar om alternativet finns, så att allt ska bli så enkelt att jämföra som möjligt. Jag tror de flesta vill ha 30 dagars lån, 15 dagar är rätt kort. Men visst med Trustbuddy och Vippi missar man gratis infon

Har bara hört att i och med att antalet långivare har ökat och man då kan ansöka hos fler (om man tex. får avslag) och därmed får fler förfrågningar hos olika långivare så kan det ses negativt med för många förfrågningar. Nu finns ju flera kreditupplysningsföretag också samlade under Min Upplysning och där kan man ju se precis vilka upplysningar som tagits månad för månad.

Vad gäller kostnaderna på 30 dagarslån där det står 0 kronor gäller de ju bara oftast när man lånar första gången sen får man betala ordinarie kostnader.

Vill också ha effektiv årsränta

Har skrivit om detta i andra trådar och precis som där tycker jag inte att Effektiv ränta är något bra mått att använda vid korta lån. För längre lån funkar det bra. Effektiv ränta beräknas per år, och smslån ligger på 15-90 dagar därav problemet.

vi ä fler som vill ha med den effektiva räntan. Dom som inte vill se den kan ju bortse från den, så får man välja själv.
För dom som lånar om och om igen (vilket många verkar göra) så ä det ju i praktiken räntan per år som kostar och ä jämförbar.

Vilket skulle vara syftet med den effektiva räntan in en jämförelselista för smslån? Jag och jag tror många med mig är mycket medveten om den stora skillnaden räntemässigt mellan smslån och blancolån och kan man inte få ett blancolån för att samla sina skulder så har man inget annat val än smslån.
Att ange effektiv ränta i denna jämförelse är som att sparka på oss som redan ligger då vi vet hur hög räntan är för smslån men inte har möjlighet till andra lån. Det som jag tycker är viktigare att prioritera är hur mycket det kostar att betala tillbaka varje 30 dagarslån då det kan skilja flera hundralappar för samma lånebelopp hos olika långivare och då behöver inte jag gå in på varje enskild långivares hemsida för att få det "billigaste" lånet utan jag har allt samlat på en sida. Det är ju när man utnyttjat möjligheten till en gratismånad som fler långivare nu ger, som det är viktigt att få reda på hur mycket det kostar att återbetala hos olika långivare om och när jag tar ett smslån.

vi ä fler som vill ha med den effektiva räntan. Dom som inte vill se den kan ju bortse från den, så får man välja själv.
För dom som lånar om och om igen (vilket många verkar göra) så ä det ju i praktiken räntan per år som kostar och ä jämförbar.

Fast det kan knappast vara ett vanligt läge att man lånar av samma kreditgivare 12 månader om året.

Har bara hört att i och med att antalet långivare har ökat och man då kan ansöka hos fler (om man tex. får avslag) och därmed får fler förfrågningar hos olika långivare så kan det ses negativt med för många förfrågningar. Nu finns ju flera kreditupplysningsföretag också samlade under Min Upplysning och där kan man ju se precis vilka upplysningar som tagits månad för månad.

Ok. Har aldrig sett en sådan lista, så det kanske skulle vara något.

Sajten listar idag 30 kreditgivare, har valt de som är mest stabila och seriösa. Daypay är intressanta, men lite väl färska. Vet de startade under 2011 och då i liten skala, hade ansökningsavgift m.m. Men kan se om de kan listas snart

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp