Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Indrivning av skulder i utlandet - Utlandsbosatta med skulder i Sverige

Tack för era svar.

Hur länge kan då inkasso driva in kreditskulderna? Vad gör Kronofogden i nuläget när de har misslyckats att delge mig? Jag kan ju inte få något utslag så länge KFM inte har delgivit mig skulderna.

Mina kreditengagemang nollas med tiden vilket betyder mitt UC ser bättre ut? Tror ni att kreditbolagen, inkasso och KFM har ingen aning om att jag befinner mig utomlands då jag är fortfarande är skriven i Sverige?
Så länge dem skickar brev till dig inom 5/3 år (osäker vad tiden är) så försvinner inte skulderna dem kommer vara kvar då.
Dem kan som sagt delge på andra sett utan att få tag på dig och nu har du redan fått anmärkningar för missbrukad där så bättre att ta alla på samma gång kanske och låta det ligga hos kronofogden så är dem borta om 3 år iallafall. Men skulderna kommer ju vara kvar tyvärr

Så länge dem skickar brev till dig inom 5/3 år (osäker vad tiden är) så försvinner inte skulderna dem kommer vara kvar då.
Dem kan som sagt delge på andra sett utan att få tag på dig och nu har du redan fått anmärkningar för missbrukad där så bättre att ta alla på samma gång kanske och låta det ligga hos kronofogden så är dem borta om 3 år iallafall. Men skulderna kommer ju vara kvar tyvärr
Om man är folkbokförd på en adress där man saknar brevlåda som jag är då går ju breven automatiskt i retur då sker ju ingen preskriptionsavbrott?

Kronofogden har ju misslyckats med att delge mig eftersom jag bor i utlandet. Jag har ju ingen lägenhet med en brevlåda i Sverige.

Inkasso har också misslyckats med nå mig via brev och telefon. UC-upplysningen visar inte att man har skulder hos inkasso.

Om man är folkbokförd på en adress där man saknar brevlåda som jag är då går ju breven automatiskt i retur då sker ju ingen preskriptionsavbrott?

Kronofogden har ju misslyckats med att delge mig eftersom jag bor i utlandet. Jag har ju ingen lägenhet med en brevlåda i Sverige.

Inkasso har också misslyckats med nå mig via brev och telefon. UC-upplysningen visar inte att man har skulder hos inkasso.
Du är ändå folkbokförd på en adress och kan dem bara bevisa att dem skickat brev ditt så är det inte deras problem ifall du får dem eller inte.

Nu har jag bott i utlandet i snart 1,5 år. De svenska bankerna, kreditinstituten och inkassobolagen har inte hittat mig eftersom jag varken har mottagit något brev eller telefonsamtal från dem.

Förra veckan gjorde jag en överföring från mitt utländska bankkonto till mitt svenska konto, i kontoutdraget där överföringen redovisas på mitt svenska konto står min utländska adress.

Vad jag vill veta är följande:

Har de svenska bankerna och inkassobolagen möjlighet att gå in och titta på gäldenärers kontoutdrag i syfte att spåra mig?

Vad säger svensk lagstiftning om banksekretess?

Finns det en risk att de kan hitta mig i utlandet då min utländska adress står med i kontoutdraget?

Detta borde du tipsa alla som misslyckats med att få skuldsanering om: Det är bara att ta ned postlådan så är man skuldfri när preskriptionstiden har gått ut!

(Ja det heter postlåda. En brevlåda är en sådan som man använder när man skickar post.)

Har de svenska bankerna och inkassobolagen möjlighet att gå in och titta på gäldenärers kontoutdrag i syfte att spåra mig?
Banker kan ju göra det vid misstanke om penningtvätt. KFM kan göra det om du har skulder till dem. Sen är det inte så vanligt, om jag har förstått saken rätt.

Banker kan ju göra det vid misstanke om penningtvätt. KFM kan göra det om du har skulder till dem. Sen är det inte så vanligt, om jag har förstått saken rätt.
Så länge bankerna inte misstänker om penningtvätt och jag inte är hos KFM så kan de inte göra något då om jag har förstått det rätt?

De måste ha en misstanke för att de ska gå in och titta på kontoutdragen? Vad kan Skatteverket göra?

Nu har jag bott i utlandet i snart 1,5 år. De svenska bankerna, kreditinstituten och inkassobolagen har inte hittat mig eftersom jag varken har mottagit något brev eller telefonsamtal från dem.

Förra veckan gjorde jag en överföring från mitt utländska bankkonto till mitt svenska konto, i kontoutdraget där överföringen redovisas på mitt svenska konto står min utländska adress.

Vad jag vill veta är följande:

Vad säger svensk lagstiftning om banksekretess?

Finns det en risk att de kan hitta mig i utlandet då min utländska adress står med i kontoutdraget?

Den säger

Tystnadsplikt​

10 § Enskildas förhållanden till kreditinstitut får inte obehörigen röjas. Detsamma gäller en uppgift i en anmälan eller en utsaga om en misstänkt överträdelse av en bestämmelse som gäller för kreditinstitutets verksamhet, om uppgiften kan avslöja anmälarens eller den anmäldes identitet.

I det allmännas verksamhet tillämpas i stället bestämmelserna i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).

Ansvar enligt 20 kap. 3 § brottsbalken ska inte följa för den som bryter mot förbudet i första stycket.

I 5 a § kreditupplysningslagen (1973:1173) finns bestämmelser som innebär att vad som gäller om tystnadsplikt enligt första stycket inte hindrar att uppgifter i vissa fall utväxlas för kreditupplysningsändamål. Lag (2020:907).

Exakt. Beror också på hur mycket gäldenären är skyldig. Om det handlar som summor under 100 000 kr så kommer de flesta svenska borgenärerna inte ens försöka jaga en i utlandet.

Inom Norden finns det ett gott samarbete vid indrivning av skulder. De flesta svenska borgenärer vidtar rättsliga åtgärder i Danmark, Norge och Finland.

Däremot så är det svårare för borgenärerna driva in skulder ute i Europa så länge det inte handlar om skatter. Det är också mycket svårare för borgenärerna att hitta folk som gömmer sig utanför Norden.

Utanför Europa så är det extremt svårt för borgenärerna att driva in skulder då det är väldigt kostsamt och de flesta länder är inte intresserade av att driva in skulder från Sverige.
Bor I filipinerna .axactor har kontaktat ett indrivnings företag..bad Kan de göra när Jag ej Kan betala det

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp