Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Husar på hemlös "sambo"..

Vill bara skriva av mig lite. Obs. Jag har inte hjärta att slänga ut honom. Vi har varit tillsammans i 5 år..
Jag husar på min sambo som är hemlös och inte skriven här då jag inte kan tillåta det pga jag har sjukersättning. Han letar bostad, men vägrar göra nåt för en inkomst oavsett vad det är. Jag har tröttnat på situationen men jag har inte hjärta att bara slänga ut honom. Ibland har jag stängt ut honom då han gått iväg och glömt nyckel och porten har stängt. Då har jag inte orkat vänta och gått och lagt mig. Han har ingen telefon heller och det är inget jag ska betala åt honom. Han har inget bankid eller id då han inte tsgit tag i att skaffa nytt. Han har diagnoser som är svåra för båda oss att hantera, och utan medicin funkar inte nånting, han tar inte tag i något och jag orkar inte tjata längre. Detta har pågått i 1½ år.. Nog om det, det är en lång komplicerad historia. Jag får 9400:- I månaden men 5989:- av dom går till hyra, ca 600 till el, 340:- till internet, 1000:- till mina katter (kattsand, mat, försäkring).. Resten FÖRSÖKER jag lägga på mat åt både mig och min sambo men det räcker inte till. Jag har försökt leva minimalt, äta minimalt osv. Men det räcker inte.
Har provat swish grupper på Facebook men alla verkar fake, skapta av folk som vill ha pengar eller fullt av botar/folk som vill ha många medlemmar för att sen byta namn på gruppen.. ?
Jag har fått meddelanden från folk när jag har sökt 30-40:- men då vill dom ha foton på mig eller videos på när man sitter och röker? Eller så är det kallprat och sånt orkar jag inte heller. Jag kan inte beställa saker via faktura heller. Har fått beställa mat via faktura när mamma ställt upp men är skyldig henne 950:- och vill inte beställa mer då jag inte har råd att betala tillbaka då.. Be mig inte säga till sambon vad han ska göra, jag har försökt men han är en vuxen människa och ska kunna ta tag i saker själv. Alla 58 gånger jag försökt hjälpa med att hitta jobb eller bett honom göra nåt så har det slutat med tjafs. Jag orkar inte..

Mitt främsta råd är att bryta med honom. Om du inte gör det nu så kommer det att kosta dig så mkt mer i psykisk hälsa längre fram. Man blir ett vrak, både mentalt men även fysiskt, av att ha det så. Säger detta av egen erfarenhet!
Vet hur det känns att man inte vill såra, slänga ut på gatan etc men man drar en snara runt sin egen hals.
Om personen inte förstår varför du är tvungen att bryta så handlar det mer att han utnyttjar dig än om kärlek! Om han skulle fortsätta komma och banka på dörren på nätterna eller skrika utanför ditt fönster så kontaktar du polisen.
Med det sagt kan han likaväl vara världens bästa och raraste men du måste bryta för din egen skull.

Inte någon rolig situation du befinner dig i och den inkomsten du har kan knappast ses som skälig. Har du du bostadsbidrag? Om inte kolla möjligheter om du kan få.
Gällande din sambo ska du givetvis göra det du känner är rätt för dig, har du någon att prata med och vad kan socialen hjälpa till med?

Av det du skrivit verkar det som att han inte alls är villig att ta ansvar, om han vägrar söka jobb.
Om du är viktig för honom och om han värdesätter dig och vill ha relationen kvar så är det första att göra börja söka arbete och på sikt skaffa bostad. Visa att han vill kämpa för er relation. Och att han klarar av att stå på egna ben.

"Allt som kostar mig min sinnesro, är för dyrt". En dyrköpt läxa jag själv gjort efter ett flertal dåliga relationer. Oavsett vad som händer med er relation känns det som att du behöver få ner hyran för att klara dig på den inkomst du har? Då tänker jag en billig etta nånstans. Förstår att du inte vill slängs ut nån på gatan, men om han inte gör vad han kan för att hitta jobb och inkomst så anser jag nog att han slänger ut sig själv.

Vill bara skriva av mig lite. Obs. Jag har inte hjärta att slänga ut honom. Vi har varit tillsammans i 5 år..
Jag husar på min sambo som är hemlös och inte skriven här då jag inte kan tillåta det pga jag har sjukersättning. Han letar bostad, men vägrar göra nåt för en inkomst oavsett vad det är. Jag har tröttnat på situationen men jag har inte hjärta att bara slänga ut honom. Ibland har jag stängt ut honom då han gått iväg och glömt nyckel och porten har stängt. Då har jag inte orkat vänta och gått och lagt mig. Han har ingen telefon heller och det är inget jag ska betala åt honom. Han har inget bankid eller id då han inte tsgit tag i att skaffa nytt. Han har diagnoser som är svåra för båda oss att hantera, och utan medicin funkar inte nånting, han tar inte tag i något och jag orkar inte tjata längre. Detta har pågått i 1½ år.. Nog om det, det är en lång komplicerad historia. Jag får 9400:- I månaden men 5989:- av dom går till hyra, ca 600 till el, 340:- till internet, 1000:- till mina katter (kattsand, mat, försäkring).. Resten FÖRSÖKER jag lägga på mat åt både mig och min sambo men det räcker inte till. Jag har försökt leva minimalt, äta minimalt osv. Men det räcker inte.
Har provat swish grupper på Facebook men alla verkar fake, skapta av folk som vill ha pengar eller fullt av botar/folk som vill ha många medlemmar för att sen byta namn på gruppen.. ?
Jag har fått meddelanden från folk när jag har sökt 30-40:- men då vill dom ha foton på mig eller videos på när man sitter och röker? Eller så är det kallprat och sånt orkar jag inte heller. Jag kan inte beställa saker via faktura heller. Har fått beställa mat via faktura när mamma ställt upp men är skyldig henne 950:- och vill inte beställa mer då jag inte har råd att betala tillbaka då.. Be mig inte säga till sambon vad han ska göra, jag har försökt men han är en vuxen människa och ska kunna ta tag i saker själv. Alla 58 gånger jag försökt hjälpa med att hitta jobb eller bett honom göra nåt så har det slutat med tjafs. Jag orkar inte..
Varför skulle vi INTE säga åt dig att kasta ut honom? Han lever på din redan knappt befintliga inkomst och vägrar söka jobb eller ta tag i någonting annat. Klart du ska skicka ut honom. Det kommer förmodligen göra att han börjar ta tag i saker och ting, när han inte har nåt annat val. Hos dig är det för bekvämt.

Förstår att det är en superjobbigt situation. Och du ber inte om råd utan säger att du bara vill skriva av dig och det är fine. Men det finns ingenting som någon kan skriva som kan få dig att må bättre -det är bara du som kan ändra på din situation.
Alternativen är:

-Dumpa/kasta ut sambon
-Börja jobba för att få in mer pengar så du kan försörja din sambo
-Gör dig av med katterna (om 1000 kr mer i månaden skulle lösa situationen)

Inget av dessa kan eller är du villig agöra varav jag förstår, vilket då innebär att ni inte har tillräckligt med mat. Så det enda alternativet som är kvar är då:

-Äta mindre/svälta/nuvarande situation består

”Swishgrupper” skulle inte kunna lösa det för dig även om du skulle ha tur att få napp ibland eftersom du skulle behöva löpande mer inkomst.

Så antingen får du acceptera situationen som den är, eller göra något åt den.

Att ha diagnoser får aldrig vara en ursäkt för dåligt beteende. Han får gå till socialen i sådana fall.

All respekt för din svåra situation men om han vägrar att göra något åt sin egen situation eller för den delen eran situation så är han inte värd dig. Hur hårt det än låter så utnyttjar han bara dig eftersom han inte värdesätter det du gör för honom.Han kan säga i ord vad som helst men bristen på engagemang avslöjar honom tyvärr.

Det är kanske dags att ställa följande obekväma frågor:
Tycker du om honom eller känslan av att vara behövd?
Tycker han om dig eller utnyttjar han bara situationen? Om han tycker om dig bör han ju visa det genom att bry sig om er situation och därmed skaffa sig ett jobb.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp