Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur ska jag prioritera?

Hej på er!

Admin får flytta tråden om nödvändigt.

Goda råd är dyra och nu behöver jag er hjälp här på forumet. Sammantaget håller min ekonomi på att braka åt helvete och jag vet varken ut eller in. Jag har förvisso stadig inkomst varje månad och har inget ärende hos kronkalle (än...) men jag går rejält back varje månad. Kass UC och kasst Bisnode-betyg gör att utsikterna för ett samlingslån just nu är usla. Har kunnat leva med lite ärvda och sparade pengar men dessa är slut när som helst. Hursomhelst har jag tre stora blancolån och fem uttnyttjade kreditkort som äter stora hål i min ekonomi varje månad. Utöver dessa en rad mindre smålån och krediter som inte syns på UC. Jag ser just nu ingen annan utväg än att släppa åtminstone två av de tre stora lånen till inkasso och hoppas på hyggliga avbetalningsplaner. Min fråga är dels om det finns risk för misskött kredit hos UC om jag går den vägen och dels om någon har erfarenheter av inkasso kring de lån det handlar om nedan. Möjlighet till avbetalningsplan osv. Släppa till kronkalle är inget alternativ. Jag har redan varit där en sväng och har lovat mig själv att kämpa till sista jävla blodsdroppen..

Blanco:
Bank Norweigian 167K
Balanzia 164K
Brocc 121K

Krediter och kreditkort:
Everydaycard 21/25 utnyttjat
Remembercard 18/20 utnyttjat
Marginalen Gold 26/30 utnyttjat
Hammarbykortet 16/20 utnyttjat
Bank Norweigian 18/20 utnyttjat
Brixo 6/10 utnyttjat

ALLA tips mottages tacksamt!

Ska tillägga att jag även har stora utgiftsposter både hos Klarna och Qliro där det månatligen försvinner ca 3500 kr...erfarenhet av inkasso kring dessa mottages också tacksamt!

Varför släppa två av tre lån till inkasso? Du kommer aldrig att få en tillräckligt bra avbetalningsplan. Du kommer drabbas av misskött kredit. Och räntan kommer med största sannolikhet att öka avsevärt.

Vad har du för UC betyg? Det är dina kreditkort du måste bli av med. Mina tar fullständigt kål på mig! Jag försöker betala bort dessa, men det går segt.

21,9 samt 24 ff hos UC. 20 av dem försvinner fram tills i början av Augusti. Går det att anta att det kommer påverka UC-scoren nämnvärt? Jo, jag förstår att kreditkorten är döden för UC men jag har ju noll utrymme att betala ned dessa förutom det minsta att betala på varje kort...jag går som sagt back varje månad :(

Vad har du för UC betyg? Det är dina kreditkort du måste bli av med. Mina tar fullständigt kål på mig! Jag försöker betala bort dessa, men det går segt.

Ok, tänker kanske inte klart. Försöker hitta nödlösningar i en situation som kan beskrivas som förjävlig. Kämpat i två år nu...:(

Varför släppa två av tre lån till inkasso? Du kommer aldrig att få en tillräckligt bra avbetalningsplan. Du kommer drabbas av misskött kredit. Och räntan kommer med största sannolikhet att öka avsevärt.

Kan du hantera din situation till augusti bör det finnas en chans att baka ihop dina kreditkort till ett lån. Du får absolut inte ansöka innan dess om du har möjlighet att vänta 3-4 månader.

Har du fått dina skattepengar? Annars har du kanske en början där...?

Nej, det kommer inte gå, jag går ca 12K back varje månad men jag inser att jag kommer behöva vänta. Jag kommer bara kunna betala det mest ”nödvändiga” och släppa ett eller flera lån till inkasso. Bara de stora blancolånen kostar mig ca 8000 i månaden. En tredjedel av min nettolön.. Kanske inte släppa just de stora blancolånen jag nämnde ovan men ett eller flera av de mindre lånen som inte syns på UC. Släppa dessa lån till inkasso och hoppas på hyggliga avbetalningsplaner i väntan på bättre UC och samlingslån är väl den enda gångbara strategin...

Kan du hantera din situation till augusti bör det finnas en chans att baka ihop dina kreditkort till ett lån. Du får absolut inte ansöka innan dess om du har möjlighet att vänta 3-4 månader.

Det sura är att alla små skulder kostar massor. Jag betalade runt 16000 i månaden för ca 10 mycket dåliga smålån och krediter Nu har jag fått ett samlingslån med endast 2200:- i månads avgift. Mina kostnader går ner 14000:- per månad. Kunde du samla dina krediter skulle du nog vinna mycket. Visa som jag hade Onea, Vivus och Viaconto känns som evighetsmaskiner.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp