Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur ska jag hitta alla gamla skulder???

Ska kanske tillägga att han har 0 kronor i skuld till staten, han har aldrig blivit dömd för några brott och han har två söner som är typ 12-13 år.
Med barn så kan skuldsaneringstiden bli kortare. Det kan vara smart att göra både och. För bland det första är ju frågan vid utredning om skuldsanering ”vad har du försökt göra för att bli av med dina skulder eller hantera dem”.

Fråga ett : Om personen har 10 olika skulder till Intrum Justitia eller Svea Inkasso. När detta hamnar hos KFM - Skickar då inkassobolaget ärendet som ETT föreläggande som då omfattar alla skulder hos respektive inkassobolag - Eller skickar man 10 separata ärenden, vad är vanligast?

Fråga två : Personen i frågar har 2017 (?) fått skulderna skickade till KFM vilket genererade i utslag. Efter ett par år med 0 kronor "inkommet" så noterar jag nu att skulderna återigen skickas till KFM men det här gången gör man det återigen med ett betalningsföreläggande. Kan man verkligen göra så? För om min polare redan har "erkänt" skulden 2017, fått den fastslagen utav KFM varför i hela friden ska han göra detta igen med samma skuld och därmed återigen få en ny anmärkning för samma skuld...

Fråga tre : Genererar alltid en påskrift utav ett betalningsföreläggande anmärkning hos UC?

Fråga fyra : Eftersom att min polare inte har bott i Sverige och skulden är ifrån typ 2016-2017 hade han kunnat prova sig på preskibering tror ni?

Jag är extremt tacksam om någon kan hjälpa mig (honom) att lösa upp den här sitsen han är i!

Fråga ett : Om personen har 10 olika skulder till Intrum Justitia eller Svea Inkasso. När detta hamnar hos KFM - Skickar då inkassobolaget ärendet som ETT föreläggande som då omfattar alla skulder hos respektive inkassobolag - Eller skickar man 10 separata ärenden, vad är vanligast?

Fråga två : Personen i frågar har 2017 (?) fått skulderna skickade till KFM vilket genererade i utslag. Efter ett par år med 0 kronor "inkommet" så noterar jag nu att skulderna återigen skickas till KFM men det här gången gör man det återigen med ett betalningsföreläggande. Kan man verkligen göra så? För om min polare redan har "erkänt" skulden 2017, fått den fastslagen utav KFM varför i hela friden ska han göra detta igen med samma skuld och därmed återigen få en ny anmärkning för samma skuld...

Fråga tre : Genererar alltid en påskrift utav ett betalningsföreläggande anmärkning hos UC?

Fråga fyra : Eftersom att min polare inte har bott i Sverige och skulden är ifrån typ 2016-2017 hade han kunnat prova sig på preskibering tror ni?

Jag är extremt tacksam om någon kan hjälpa mig (honom) att lösa upp den här sitsen han är i!

Någon?

1: Det varierar, beroende på bolag. Så länge dom är ombud måste dom i alla fall separera ansökningar då det inte kan vara typ både nordea och swedbank som sökande i samma mål. Är skulderna uppköpta så kan man mycket väl klumpa ihop inköp av strumpor, skolkataloger cementringar och telefonräkniningar i samma ärende. Det blir möjligen lite struligt med verkstäligheten då kfm behöver dela upp målen om räntesatserna skiljer sig, men det löser sig.

Vanligast är att man får ett ärende per skuld, de flesta fastställs i tidigt skede innan dom börjat byta ägare kors och tvärs.

2 är man säker på att det blivit utslag 2017 eller hade man så många ärenden att man inte har koll? Samma skuld ska inte bli 2 utslag. Det kan dock bli skuldsaldo/historik flera gånger om det återkallas och skickas in på nytt, men det är en annan sak.

3 Nej, påskrift genererar inget annat än att man är delgiven föreläggandet. De allra flesta utslag som utfärdas pga delgivna förelägganden blir anmärkningar.

4 Det kan han väl, är det frågan om någon form av lån har det ju inte gått 10 år så i såfall är det ganska värdelöst försök.

Stort tack för alla svaren.

Ja det är en jävla djungel att gå igenom detta och inte blir det enklare utav att jag inte har hans mobilt bank id hela tiden utan jag sitter med det när vi ses så får han logga in.

Det absolut snårigaste är att så pass många aktörer bytt inkassobolag under åren.

Det förstår jag men jag såg att vissa är ifrån 2016, jag misstänker han hade betalat kanske 2024 det är ju ändå stabila 8 år. Som du säger är det kanske aningen för lite.

Sitter och tittar på dessa aktörer han har 38:an, DayPay, Minifinans, Aasa kredit, Euroloan, Vivus, Saveland, Catalunia capital hahaha känner fan igen varenda en nästan :D

Men jag menar säg att han kan få en uppgörelse att betala bara kapitalbeloppet - då är det kanske nere på 500.000 om han förhandlar väl - måste han betala alla räntor och avgifter med är det nästan 2 miljoner. Helt omöjligt.

Jag funderar på att ta in en fullmakt och fråga dessa aktörer han har ovan huruvida dom kan tänka sig skriva av skulden om han betalar av "belopp" ifrån början på ett bräde. Då är han i princip klar med alla aktörer förutom PRA Group och Axactor som utgör 800.000 (två lån till Resurs och Avida) men där han med dessa två gör en deal - betalar kanske 50.000 vardera på ett bräde till dom så att dom skriver av en större del utav beloppet och att han sedan har avbetalningsplan på säg 3.000 månad/lån...

Var kan jag få tag på en fullmakt?
Hur går det? Gick det att förhandla med bolagen om avskriven ränta?

Jag har fått svar av vissa, inte utav alla. Men generellt verkar det faktiskt att gå om du kan betala in ca 50.000 på ett bräder per aktör.

Jag har fått svar av vissa, inte utav alla. Men generellt verkar det faktiskt att gå om du kan betala in ca 50.000 på ett bräder per aktör.
Wow det är ju helt fantastiskt i sådan fall. Har några av dessa gått vidare till kronofogden och därifrån kunnat lösas?

Wow det är ju helt fantastiskt i sådan fall. Har några av dessa gått vidare till kronofogden och därifrån kunnat lösas?

Det har varit lite svårt för mig att utläsa eftersom jag inte har tillgång till personens mobila bank id och har fått kolla pö om pö men har jag tolkat det hela rätt så har aktörerna skickat och återkallat ärenden genom årens lopp. I skrivande stund är väl 70% av totala andelen skulderna hos KFM för utmätning.

Det har varit lite svårt för mig att utläsa eftersom jag inte har tillgång till personens mobila bank id och har fått kolla pö om pö men har jag tolkat det hela rätt så har aktörerna skickat och återkallat ärenden genom årens lopp. I skrivande stund är väl 70% av totala andelen skulderna hos KFM för utmätning.
Hur går det ?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp