Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur ska jag hitta alla gamla skulder???

Hej,
Detta gäller inte mig bara så att vi reder ut det först :D Jag har varit duktigt och fört in mina skulder i Excell.
Jag ber också om ursäkt om det redan finns en tråd som jag öppnat om detta.

Jag har en god vän som hamnat i lite trångmål på grund av vad jag tror är missbruk men han säger att det är slarv bara. Hur som helst är det inte relevant.

Han har uppskattningsvis skulder på ca 1.2 miljoner kronor. Nu vill han efter 8-9 år i dimman reda upp sina skulder - han kommer i första skedet ansöka om skuldsanering men i andra skedet ska han försöka förhandla/få avbetalningsplaner/komma i fas. Problemet för honom är att dessa skulder skickades till KFM någon gång för 6-7 år sedan vilket innebär att en del av dessa bolag (som typ Nanofinans) inte ens finns kvar längre och flertalet utav dom har bytt ägare både en, två och tre gånger.

Så. Om han vill få ordning på detta hur i hela friden ska han gå till väga? Ska han kontakta KFM först eller ska han maila alla Inkasson eller vad ska han göra? Hur ska han få en överblick över vilka skulder han har?

Har för mig att man kan se en del info på "mina sidor" hos KFM.
Där borde dessa vara vara listade med borgenärens/finansbolagens namn.

Har för mig att man kan se en del info på "mina sidor" hos KFM.
Där borde dessa vara vara listade med borgenärens/finansbolagens namn.

Även om ärendena är så pass gamla + återkallade?

En dum fråga här, men blir inte så gamla skulder preskiberade?

Hittade detta :
Begripliga förklaringar.

Preskriptionstiden skiljer sig mellan olika typer av skulder. För varor och tjänster du köpt av ett företag är preskriptionstiden tre år. Preskriptionstiden räknas från sista betalningsdag.

Exempel på vanliga skulder och preskriptionstider:

• Banklån: preskriptionstid 10 år. Kan förlängas.
  • Böter: preskriptionstid 5 år. Förlängs inte.
  • Skatter: preskriptionstid 5 år. Kan i vissa fall förlängas.
  • Räkningar och kreditkortsskulder: preskriptionstid 3 år. Kan förlängas.
  • Skulder till kommunal service: preskriptionstid 10 år. Kan förlängas.
  • Andra konsumentrelaterade skulder till kommun: preskriptionstid 3 år. Kan förlängas.

Logga in med BankID på alla inkassobolags hemsidor, är det gamla skulder, så bör dem ligga där.

Gå igenom människans kivra och all oöppnad post.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp