- Meddelanden
- 22 634
- Mottagna reaktioner
- 16 060
- Poäng
- 10 747
Det här hör kanske inte hit, men eftersom det verkar som om alla anser att alla på det här forumet är för att det ska vara enklare att få skuldsanering. Jag är inte det. Jag anser att det ska finnas som sista utväg men jag anser absolut inte att det skulle få folk att skuldsätta sig mindre om det var lättare (snarare tvärtom). Det borde istället vara svårare (enligt vad jag tycker) Här håller jag faktiskt med Moderaterna fullt ut. Det är förebyggande åtgärder som behövs.
Intressant frågeställning. Jag är lite på förutsättningar hållet.
Grundläggande frågeställningen bör vara : Kan denna människan bli skuldfri inom ett par år?
Exempelvis.
Om Bosse blivit psykiskt sjuk, hamnat i oerhörda ekonomiska bekymmer och kan inte sköta sin ekonomi. Tar en rad oansvariga beslut. Nu är Bosse ensamstående, 55 år och sjukskriven på obestämd tid med 700.000 i lån. Med hög ränta.
I min värld så är det orimligt att Bosse någonsin ska bli skuldfri. Ska han då i 20 år (till pension och sedermera till graven) leva på existensminimum, skyldig och tragisk till dess att han dör för att han drabbades av en psykisk åkomma?
Exempel 2.
Anders är VD. Han har skulder på 1.200.000 för att han har köpt klockar,bilar, ätit ute och haft det gött. Bosse har idag löneutmätning där kFM tar 30.000 från hans lön i månaden.
Här kaske budgetrådgivningen hade beviljat skuldsanering för att skulden är enorm med höga räntor medan jag anser att det är fel.
Det är oehört komplex fråga men i vissa fall så måste det finnas ett bättre alternativ än att någon dras med skulder tills individen dör, i synnerhet om skulderna uppstod till följd utav sjukdom.