Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur mycket får arbetsgivaren veta om anledningen till löneutmätningen?

Hur mycket får arbetsgivaren veta om anledningen till att man får löneutmätning? Får de tex veta vad det är för typ av skuld? om det är en skatteskuld tex?
Kan löneutmätning försämra chanserna till att bli fast anställd om det sker under en provanställning?

Hur mycket får arbetsgivaren veta om anledningen till att man får löneutmätning? Får de tex veta vad det är för typ av skuld? om det är en skatteskuld tex?
Kan löneutmätning försämra chanserna till att bli fast anställd om det sker under en provanställning?

Bra frågor. Undrar detsamma.

Också nyfiken. Undrar även om de får reda på att löneutmätningen upphävs pga inledande skuldsanering?

Dom får bara reda på vad dom ska dra för belopp...sen får dom besked att löneutmätning ska upphöra.

Sen kan dom väl i och för sig själva bara slå en signal till KFM och få reda på allt. Det är sannolikt inte så vanligt dock.

Arbetsgivaren får inte veta något. Dvs inget skäl till utmätning.
Dom får bara brev från kfm. Ett beslut hur mycket man ska dra på lön.
Samt chefen och lönekontoret har tystnadsplikt.

Stämmer det verkligen?

När jag fick beslut om löneutmätning skickade ett brev till mig och ett till arbetsgivaren. I det brevet jag tog emot fick jag utöver vilken summa som jag ska få behålla av lönen, även samtliga skulder listade, till vem och hur mycket. När ytterligare skulder tillkom så uppdaterades listan och det nya skulden lades till och markerades med ett X. Det jag undrar är ju då om arbetsgivaren även får ta del av den listan...

Stämmer det verkligen?

När jag fick beslut om löneutmätning skickade ett brev till mig och ett till arbetsgivaren. I det brevet jag tog emot fick jag utöver vilken summa som jag ska få behålla av lönen, även samtliga skulder listade, till vem och hur mycket. När ytterligare skulder tillkom så uppdaterades listan och det nya skulden lades till och markerades med ett X. Det jag undrar är ju då om arbetsgivaren även får ta del av den listan...
Ja det stämmer. Arbetsgivaren får inte en lista på skulderna, enbart vad de ska dra i löneutmätning.

Men det står ju "Vi har skickat in följande uppgifter till din arbetsgivare"? Varför skriva så? Varför ha med listan på skulderna i det brevet?

Stämmer det verkligen?

Jag jobbar på lönekontor. Den listan skickar inte Kfm till arbetsgivaren. Det är bara du som får den listan.
Arbetsgivaren får papper där det står hur mycket som skall dras och hur mycket du får behålla.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp