- Meddelanden
- 22 634
- Mottagna reaktioner
- 16 060
- Poäng
- 10 747
Finns det något land man kan bo i Europa för att inte skatta tjänstepensionen i Sverige eller är den "luckan" tilltäppt?
Tror sista landet var Portugal, men inte längre...Finns det något land man kan bo i Europa för att inte skatta tjänstepensionen i Sverige eller är den "luckan" tilltäppt?
Finns inget längre. Sedan betalas pensionen ut i SEK, vilket inte är den bästa valutan jämfört med EUR.Finns det något land man kan bo i Europa för att inte skatta tjänstepensionen i Sverige eller är den "luckan" tilltäppt?
För att det ska löna sig så måste man ha en pension på över 300 tkr/år, sedan får man ha koll på att man inte råkar ut för dubbelbeskattning. Sedan får man inte ha någon anknytning till Sverige.Det finns möjlighet att få ”Sink” skatt utomlands… tror det är 25% skatt på pension in(Portugal)
Ränta på ränta pga att pengarna varit i arbete i många år4.5% utav snittlönen?
Så säg du har 35.000 för enkelhetens skulle så innebär det 1575 kr i månaden?
Jag förstår inte riktigt. Jag har aldrig visat intresse för detta med pension. Så såg jag nu på MinPension att jag har ca 1.000.000 i tjänstepension.
Det jag också såg är att min arbetsgivare betalar in ca 3500 i månaden. Hur fan kan jag då kommit upp i den summan när jag jobbat 15 år.
Andra jobb men misstänker avkastningen varit densamma.