Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur mycket avsätter er arbetsgivare i månaden i tjänstepension?

Är det inte under 613900:- (för den som är under 66)?
Själv så började jag löneväxla förra året men då låg brytpunkten lägre.
Tack! Riktigt att jag skrev fel belopp, ska vara 599.601/år, så månadslönen bör vara över 50 tkr. Får justera i mitt inlägg.

4,5% av lön +700kr i extra avsättning.
För 2022 så innebar det ca 2400kr/månad.

Det jag gillar med tjänstepension är att man får plocka ut den på 5 år.

Säg att man har 5.000.000 i tjänstepension, då är det en miljon kr per år.

Men jag misstänker att det blir bra mycket högre skatt på det då eller?

Det jag gillar med tjänstepension är att man får plocka ut den på 5 år.

Säg att man har 5.000.000 i tjänstepension, då är det en miljon kr per år.

Men jag misstänker att det blir bra mycket högre skatt på det då eller?
Du hamnar över brytgränsen för statlig skatt, så det blir saftigt, särskilt som man tar ut den allmänna pensionen samtidigt.
Flera av mina bekanta som har hög tjänstepension har valt att pensionera sig tidigt och enbart ta ut tjänstepension de första åren, dock har de valt 10 år - livslångt som uttagstid. Fördelen med det är att det finns kapital kvar och har man det bra placerat, så kan det öka ytterligare även fast man tar ut under tiden.

Du hamnar över brytgränsen för statlig skatt, så det blir saftigt, särskilt som man tar ut den allmänna pensionen samtidigt.
Flera av mina bekanta som har hög tjänstepension har valt att pensionera sig tidigt och enbart ta ut tjänstepension de första åren, dock har de valt 10 år - livslångt som uttagstid. Fördelen med det är att det finns kapital kvar och har man det bra placerat, så kan det öka ytterligare även fast man tar ut under tiden.
Det går inte längre att plocka ut tjänstepensionen på 5 år. 10 år är det lägsta nu.

Min plan är att plocka ut den på 10 år, ungefär 65-75 år. Tänker att det är den tiden man klarar av att resa mycket, lira golf etc. Efter 75 blir livet mer stillsamt…

Min plan är att plocka ut den på 10 år, ungefär 65-75 år. Tänker att det är den tiden man klarar av att resa mycket, lira golf etc. Efter 75 blir livet mer stillsamt…
Låter som en bra plan. Jag själv har under många år fått 25% i avsättning av arbetsgivaren till tjänstepension, ovanpå det så har jag löneväxlat så mycket som varit möjligt, så jag har många miljoner i tjänstepension. Numera är jag egen företagare och har beslutat att inte sätta in mer pengar, det finns tillräckligt. Är 60+ men har ännu inte bestämt mig hur jag ska göra. Businessen går bra och jag kan ta ut rejäla löner även om jag inte jobbar heltid. Tänker att jag kan avvakta ett par år till för att se hur hälsan är då, hittills har jag varit kärnfrisk, men åker jag på något så tar jag ut tjänstepensionen under 5 - 10 år, beroende på diagnos. Håller jag mig frisk så väljer jag nog livslångt - kapitalet räcker gott till det och det kan vara bra att kunna köpa städhjälp, matleveranser, gå till privat läkare e t c på ålderns höst.

Låter som en bra plan. Jag själv har under många år fått 25% i avsättning av arbetsgivaren till tjänstepension, ovanpå det så har jag löneväxlat så mycket som varit möjligt, så jag har många miljoner i tjänstepension. Numera är jag egen företagare och har beslutat att inte sätta in mer pengar, det finns tillräckligt. Är 60+ men har ännu inte bestämt mig hur jag ska göra. Businessen går bra och jag kan ta ut rejäla löner även om jag inte jobbar heltid. Tänker att jag kan avvakta ett par år till för att se hur hälsan är då, hittills har jag varit kärnfrisk, men åker jag på något så tar jag ut tjänstepensionen under 5 - 10 år, beroende på diagnos. Håller jag mig frisk så väljer jag nog livslångt - kapitalet räcker gott till det och det kan vara bra att kunna köpa städhjälp, matleveranser, gå till privat läkare e t c på ålderns höst.

Låter riktigt bra! Härligt! Du har, liksom jag, bäddat för ett riktigt bra liv som pensionär (om hälsan tillåter). Som gör att man själv äger beslutet om när det är dags.

Jag har 20 år ish kvar tills det är dags, men det är nu har jag möjlighet att planera bra, så inbetalningar och avkastning blir maximal (utifrån det man kan påverka). Har just nu ca 25 kkr som varje månad trillar in till tjänstepensionen och ligger i fonder med 0,2 i avgift.

Även om jag idag skulle vilja komma åt pengarna och betala mina skulder är jag ändå glad för att mitt spelberoende inte sabbat min framtida pension. Att jag i det kaos som varit ändå lyckats hålla två tankar samtidigt, och därmed kunna se en mycket ljus framtid.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp