Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur mycket avsätter er arbetsgivare i månaden i tjänstepension?

Fem år jobbade jag i Norge.
Loggade in och tittade nu min pension för Norge.
Inkomstpension 666.749
Tjänstepension 125.925

MinPension.se
Allmän pension 240.700 och där tjänstepensionen är som sagt 71.000.

Eftersom jag jobbat och bott i Norge i minst fem så får jag garantipension därifrån som nu ligger på 236.800 per år.
Hur mycket av garantipensionen får man ta ut i ett annat land? Eller är tanken att flytta tillbaka till Norge på ålderns höst?

Hur mycket av garantipensionen får man ta ut i ett annat land? Eller är tanken att flytta tillbaka till Norge på ålderns höst?

Vet inte hur reglerna ser ut i andra länder men i Norge ska du ha jobbat och varit medlem i folketrygden i minst fem år, då har du rätt att ta ut garantipension. Garantipension/minstepension i Norge är just nu 236.000 NOK per år (19.600 kr/månaden före skatt) men den lär förändras eftersom jag har trettio år kvar till pension. Den kan jag ansöka om när jag går i pension men att jag fortsatt är bosatt i Sverige.

Jag har ca 12,5% i pensionsavsättningar från arbetsgivare.

Vet inte hur reglerna ser ut i andra länder men i Norge ska du ha jobbat och varit medlem i folketrygden i minst fem år, då har du rätt att ta ut garantipension. Garantipension/minstepension i Norge är just nu 236.000 NOK per år (19.600 kr/månaden före skatt) men den lär förändras eftersom jag har trettio år kvar till pension. Den kan jag ansöka om när jag går i pension men att jag fortsatt är bosatt i Sverige.
Och det är fritt fram att kombinera detta med en svensk pension utan att någon som helst avräkning görs?

Blev så nyfiken, verkar som att man får ansöka hos svenska Pensionsmyndigheten och så sköter de kontakten med motsvarande myndighet i landet man jobbat i:

Antingen så tjänar du över 600k i månaden eller så förstod du inte ts fråga..

Jo, det stämmer.

Har insett att jag årligen pyntar in lika mycket i räntor (ca 300 kkr) som det pyntas in till min tjänstepension. Ska bli så skönt den dagen alla lån/kredit är borta så jag även kan spara privat.

Det är verkligen förmånligt, i synnerhet om din årsinkomst överstiger brytpunkten för statlig skatt.
Rekommenderas
Tjänar man under 600 tkr/år så ska man inte löneväxla. Man ska bara löneväxla på det som överstiger 600 tkr och det finns en maxgräns på hur mycket kan kan löneväxla i relation till hur mycket arbetsgivaren betalar in. Löneväxlar man på lön som understiger 600 tkr så biter man sig i svansen; bl a är det negativt för SGI, allmän pension e t c.

Senast ändrad:
Tjänar man under 525 tkr/år så ska man inte löneväxla. Man ska bara löneväxla på det som överstiger 525 tkr och det finns en maxgräns på hur mycket kan kan löneväxla i relation till hur mycket arbetsgivaren betalar in. Löneväxlar man på lön som understiger 525 tkr så biter man sig i svansen; bl a är det negativt för SGI, allmän pension e t c.
Är det inte under 613900:- (för den som är under 66)?
Själv så började jag löneväxla förra året men då låg brytpunkten lägre.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp