Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur mycket avsätter er arbetsgivare i månaden i tjänstepension?

Visst är det också som så att när man är äldre kan man löneväxla? Där mer hamnar i pension och mindre i skatt. Om det nu är så. Måste läsa på det mer haha.
Det är verkligen förmånligt, i synnerhet om din årsinkomst överstiger brytpunkten för statlig skatt.
Rekommenderas

Visst är det också som så att när man är äldre kan man löneväxla? Där mer hamnar i pension och mindre i skatt. Om det nu är så. Måste läsa på det mer haha.
Har vad jag vet ingen koppling till ålder, är mer fråga om vad du tjänar.

Vet att vissa avtal tillåter att byta semesterdagar mot pensionsavsättning.
Statligt får man rätt generöst med dagar när ljusen på tårtan börjar hopa sig.
Ja man har ju nått den beaktningsvärda tidsgränsen att man har 35 semesterdagar att försöka ta ut varje år.

Ca 25 kkr/månad.
Gäller att placera i globala fonder som har lägst avgifter, ca 0,20 %, för en god utveckling.

Du har jobbat ett par år i Norge? Tjänstepension även där?

Fem år jobbade jag i Norge.
Loggade in och tittade nu min pension för Norge.
Inkomstpension 666.749
Tjänstepension 125.925

MinPension.se
Allmän pension 240.700 och där tjänstepensionen är som sagt 71.000.

Eftersom jag jobbat och bott i Norge i minst fem så får jag garantipension därifrån som nu ligger på 236.800 per år.

läs på om det där @Terry_ du jobbar så sjukt många timmar varje månad så att lägga några timmar om året för att se över sin tjänstepension är väl spenderad tid.

generellt för vår åldersgrupp gäller ITP 1 och då avsätts 4,5% av lönen upp till 1 prisbasbelopp (pbb). På inkomster över 1 pbb avsätts 30%.

Så på de första tusenlapparna upp till 1 pbb avsätts 45 kronor, på varje tusenlapp därefter avsätts 300kr.

sen kan du ha mer förmånliga vilkor om du har en bra arbetsgivare.

löneväxla kan du göra när som helst och kan vara förmånligt om du otjänst över 1 pbb. notera att du ofta kan löneväxlar bonusar, semesterdagar, övertid osv om du inte vill växla en fast summa varje månad.

Ta tag i det här nu - ju tidigare du börjar planera din pension desto mindre avsättningar behöver du göra när du blir äldre - då får pensionen mer tid att jobba för dig :)

läs på om det där @Terry_ du jobbar så sjukt många timmar varje månad så att lägga några timmar om året för att se över sin tjänstepension är väl spenderad tid.

generellt för vår åldersgrupp gäller ITP 1 och då avsätts 4,5% av lönen upp till 1 prisbasbelopp (pbb). På inkomster över 1 pbb avsätts 30%.

Så på de första tusenlapparna upp till 1 pbb avsätts 45 kronor, på varje tusenlapp därefter avsätts 300kr.

sen kan du ha mer förmånliga vilkor om du har en bra arbetsgivare.

löneväxla kan du göra när som helst och kan vara förmånligt om du otjänst över 1 pbb. notera att du ofta kan löneväxlar bonusar, semesterdagar, övertid osv om du inte vill växla en fast summa varje månad.

Ta tag i det här nu - ju tidigare du börjar planera din pension desto mindre avsättningar behöver du göra när du blir äldre - då får pensionen mer tid att jobba för dig :)

Bra svar detta!

Inte helt lätt dock för jag upplever det vara lite utav en djungel.

Bra att bli påmind om detta.
Har 20 år kvar till normal pensionsålder.
Inte ett dugg insatt i detta (allt kring ekonomi senaste 15 åren har handlat om spel och lån på lån på lån). Men nu kan jag börjar fokusera på lite annat och kanske börja planera för en bra tid som pensionär så småningom.

Loggade in och såg att jag har:

Allmän pension: 2,2 MSEK
Tjänstepension: 1,5 MSEK
Premiepension: 380 kSEK

Får försöka lära mig mer om detta helt enkelt!

Verkar haft mer tur med premiepension än tjänstedito

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp