Oj..jo men då lämnade dom ändå 3 tusen för överlevnad. Kan förstå dock att dom tar 22 tusen tyvärr. Synd att han inte förde över till nån annan..bra o veta detta. TackJo de kan ta pengar från sparkonto. I hans fall var det 25 tkr och kvar är 22 tkr. Det är för att man inte ska ta undan pengar som ska gå åt betala sin skuld.
så vill man inte att de ska dra pengar så får man plocka ut dem.
Nej. De drog 22 och lämnade 3Jag läste det som att de lämnade 22000 kr kvar (drog 25000kr).
Och hur mycket fanns det totalt på andra konton? För vad jag förstått får dom inte lämna mindre än normalbeloppet kvar oavsett.Nej. De drog 22 och lämnade 3
Det finns särskilda belopp (kallas beneficium eller förbehållsbelopp) och man ser samtliga konton.Finns inte något särskilt belopp. Har du någon tusenlapp så är risken inte så stor de tar detta. Men har du 30-40 tkr, ja då tar dem det. Viktigt också att de kan inte kolla in på varje konto utan de bara begär hur mycket tillgångar är totalt och så drar de procentuellt hur mycket de kan ta. Detta har iaf jag fått förklarat från kfm direkt.
men i min mans fall tog de 22 tkr, lämnade 3 tkr. Men så får han behålla två hela löner efter löneutmätningen kommer igång så dem 20 tkr har han snabbt åter. Så han blir inte lidande av att de tog det mesta.
Jag fick exempelvis en större bonus och betalade av ett lån på kfm själv. Så hos mig tog de inte något mer.
är man osäker så tar ut och stoppa undan kudden.
några här tipsar om Revolut eftersom de har bank i Litauen.