Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Hur lång tid innan Betalningsanmärkning?

Har 3 sms lån som jag inte hunnit betala tillbaka nu i tid pga utlandsresa. Glömde bort att fixa detta innan. Nu ska jag få in egna pengar någon gång mitten av nästa vecka V.3
Ett av lånen gick ut och skulle betalas den 2a januari. Hur långtid tar det innan jag får en betalningsanmärkning? Har inte fått hem något brev eller liknande med summan + avgifter för dröjesmål borde jag inte fått det? Hur långt ska det gå innan det blir betalningsanmärkning?
Ett lån gick som sagt ut 2a januari och resten gick ut nu i dagarna denna vecka. Alla lånen kommer betalas mitten av nästa vecka lite nojig för anmärkning trots om jag betalar alla extra avgifter osv.

MvH

Du kan förhalla kronofogden 45 dagar.
Innan du får anmärkning msåte du få föreläggande från Kf.
Detta måste du skriva på att du fått osv. Du kan bestrida detta och då måste den som kräver dig på pengar förklara varför. Detta förfarande kan ge dig max 45 dagars respit från den dagen du fått föreläggandet första gången.
Så betalar du nästa vecka kan du vara lugn.
Kan dock vara så att du får några extra 640:.- att betala då det är avgiften Kf tar ut om det skickas dit men i försat hand brukar det gå till inkasso och det brukar kosta 160:-.

Som jag tolkar dig så har du inte fått påminnelser för dem från företagen ännu? Från du får påminnelsen (lite beroende på vilket företag det är) så brukar man ha ungefär en vecka på sig innan de går till inkasso. Från det att du fått brevet från inkasso har man ungefär en vecka på sig att betala innan det går till kf. Skickar du kvitto till inkassoföretaget på att du betalat så brukar de inte skicka det vidare även om det är väldigt på gränsen. Nu är det som sagt superolika på företag. Men om du inte fått påminnelse ännu så hinner du gott och väl betala nästa vecka.

Pratade nyss med kundtjänst på ett av företagen. Fick påminnelsen skickad via e-post. Hade till den 23e att betala in hela beloppet med 125 extra för avgiften, annars skulle det bli betalningsanmärkning. Den fakturan gick ut den 2/1-13 och fick påminnelsen nu. Då borde det ju inte vara någon fara med de andra som gick ut nu den 9 och 10 januari? bara jag får hem påminnelserna så är allt inne onsdag nästa vecka senast torsdag.

MvH

Nej, det bör vara helt lugnt. Du bör inte ens hinna hamna hos inkasso.

Du kan alltid undvika anmärkning genom att bestrider kfm och betala din skuld. Det är endast i sk a-mål du får anmärkning direkt. A-mål är Can, skatt, tvlicens etc.

Kedjan ser ut ungefär så här

Påminnelse 3-10 dagar att betalas

Inkasso 8-12 dagar
Kfm bestrida ger iaf 20+ dagar till

Om det landar hos inkasso kan man i de flesta fall få anstånd eller avbetalning

"Hej,

Om du gör inbetalningen nästa vecka så hinner ingen påminnelse skickas ut! Så du får då göra inbetalningen enligt origianlfakturan (bifogat)

Hälsningar

Jenny

Kundtjänst
OKmoney"

Vet dock inte om alla bolag har så. Undrar bara om de blir strul ifall jag betalar in orginalfakturan på de andra 2 och inte med någon påminnelse. Om det är så enklet att betala orginal, och sen eventuell påminnelse bara, eller att de räcker med orginalfakuran innom 1 vecka enligt mejlet ovan.

Om du har fått påminnelse så ska du betala enligt den för på den brukar det tillkomma påminnelseavgift. Annars kanske du måste gör en till inbetalning på påminnelseavgiften. Även om det på påminnelsen står betalas senast så betala på en gång om du har pengar så är du av med det.

Risicum och okmoney skickar påminnelse ett par veckor efter förfallodag svarade de mig. Så det är helt lugnt!

"Hej,

Om du gör inbetalningen nästa vecka så hinner ingen påminnelse skickas ut! Så du får då göra inbetalningen enligt origianlfakturan (bifogat)

Hälsningar

Jenny

Kundtjänst
OKmoney"

Vet dock inte om alla bolag har så. Undrar bara om de blir strul ifall jag betalar in orginalfakturan på de andra 2 och inte med någon påminnelse. Om det är så enklet att betala orginal, och sen eventuell påminnelse bara, eller att de räcker med orginalfakuran innom 1 vecka enligt mejlet ovan.

betala bara de belopp på vilka du fått en faktura/påminnelse/krav

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp