Hur gå tillväga? köpa en bostad för ca 4.5-5.5m med misskött kredit

För mig känns det som att gräva en djup grop.
Sanningsenligheten känns också sådär.
jag är inte här för att försökte imponera på dig eller ljuga. Vill endast ha TIPS om det ens är möjligt. Så behåll dina onödiga kommentarer för dig själv

Du får med all sannolikhet bolånet trots missbrukad kredit.
Banken kommer förmodligen se kontantinsatsen i första hand och en potentiell ny kund, billånet har ju egen säkerhet.
Stämpelskatten blir ca 100000:- för en fastighet värd 5 miljoner och därtill utgifter för flytt och dubbla boendekostnader en period. I denna prisklass finns det förmodligen inget större renoveringsbehov däremot behövs det en rejäl buffert.
Framtida risker såsom sjukdom, arbetslöshet och kraftigt höjda räntor finns ju alltid i beräkningen.
Lämna du osanna uppgifter eller icke fullständiga uppgifter i låneansökan är det lättuträknat vilka konsekvenser kan blir.
För min det valde jag ett billigare boendet just för trygghetens skull och då har jag något högre lön och inga lån/krediter.
Antagligen är du mycket yngre och det är förståeligt att man vill ha ett bra boende men ibland bör man ha lite is i magen.
Mitt råd är att välja bort bilen eller låta spardjävuln ta över ett par år.
Lycka till!
Tack för ett genuint bra svar! uppskattas!

Hur länge har du varit sjukskriven?

allstå jag har anställning. Företaget jag jobbar åt vill ha mig tillbaks. Har bara varit med om lite saker som gjort att jag tagit lite paus från jobbet.
Men jag ska tillbaks. Jag behöver liksom bara lite råd om vad som är bäst att göra.. om jag kanske ska vänta 1 år tills misskötta krediten och kanske återgå till jobbet för att få vanligt lön i kontot.

mina fråga är hur noga är dom med lönespec? Vill dom gå in i min bank? eller ska jag endast visa dom senaste 6 månaders lönespec (jag kan ju fejka datumet) ja ni fattar. vill bara veta ......

Det bästa du kan göra är att vänta tills du har löst allting och du är tillbaka på jobbet. Något annat skulle bara vara ren idioti (ursäkta uttrycket)

Bolån trots missbrukad kredit, kan vara svårt. Men de går. Talar av egen erfarenhet. Jag fick bolån beviljat hos Swedbank trots två st missbrukade krediter, men då hade jag också en medsökande. Banken ville ha en klar och tydlig redogörelse om varför du har fått en anmärkning. Sen krävde dem att få de tre senaste lönespecifikationerna. Så vore bra att du väntar tills du börjat arbeta så du kan visa underlag på din betalningsförmåga.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp