Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur fungerar extra-amortering på annulitetslån?

Är det någon som har bra koll på hur det fungerar när man extraamorterar på ett annuelitslån? Jag har till exempel ett färskt på 500 K på Resurs. 15 år, räntat på typ 8.50. Nu i början betalar jag 1000 kr i amortering och 3800 i ränta om jag inte minns fel. Sen vartefter blir ju fördelningen löpande en högre andel amortering och lägre andel ränta för att den sista inbetalningen vara i princip bara amortering.

Men hur blir det om jag extraamorterar till exempel 20 K? Görs hela betalplanen automatiskt om då så jag fortsättningsvis betalar exakt samma månadssumma men med lite högre grad amortering? Eller fortsätter fördelningen på samma nivå men att återbetalningstiden blir några månader kortare i slutändan. Typ. Hur funkar det alltså, är det "värt" att extraamortera så mycket man kan ? :)

Det som i regel händer är att månadskostnaden krymper men löptiden är densamma. Vissa har att man kan korta ner löptiden med men det kräver då att gör ett aktivt val hos den banken.

Precis som Gammal i Gamet sa. Jag fick välja. Jag valde kortare återbetalningstid men månadssumman har sänkts lite med. Från början när räntan var 6,2% så var min månadskostnad 3921kr. Nu är det 3856kr.
Extraamortering sänker den totala kostnaden rejält. Använd konsumenternas lånekalkyl för jämförselse.

Tack båda! Ska kolla upp lånekalkylen.

Man måste alltså aktivt höra av sig till banken om man ska extraamortera? Man kan (normalt) inte bara pytsa in några tusen då och då så reglerar det sig själv?

Tack båda! Ska kolla upp lånekalkylen.

Man måste alltså aktivt höra av sig till banken om man ska extraamortera? Man kan (normalt) inte bara pytsa in några tusen då och då så reglerar det sig själv?
Nä eftersom banken inte vet vad du vill göra. De flesta som extraamorterar vill nog få ner månadskostnaden och fortsätta extraamortera.

Jag pratade med banken vid första extraamorteringen. Sen var det bara att köra på. Hittills genom extra amorteringar har jag fått ner totala räntekostnaden med över 30000kr.

Jag pratade med banken vid första extraamorteringen. Sen var det bara att köra på. Hittills genom extra amorteringar har jag fått ner totala räntekostnaden med över 30000kr.
Perfekt, tack för inspirationen! När det gäller ett så stort lån med så lång löptid (har ett annat stort på Northmille också) känns det nästan lite överväldigande att tänka att det går att göra någon märkbar skillnad med extra amorteringar. Men det är ju helt fel tänkt inser jag.

Perfekt, tack för inspirationen! När det gäller ett så stort lån med så lång löptid (har ett annat stort på Northmille också) känns det nästan lite överväldigande att tänka att det går att göra någon märkbar skillnad med extra amorteringar. Men det är ju helt fel tänkt inser jag.
Varje krona extraamorterad sparar ju dig räntekostnader i längden. Problemet är att folk hellre lägger pengar på "roliga" eller andra utgifter man inte egentligen behöver än att betala mer på sina krediter. Så bara att börja köra :)

Varje krona extraamorterad sparar ju dig räntekostnader i längden. Problemet är att folk hellre lägger pengar på "roliga" saker än att betala mer på sina krediter. Så bara att börja köra :)
Ja, precis, jag måste väl erkänna att jag länge har varit sån men är sedan några månader tillbaka väldigt motiverad att få bättre ordning på ekonomin genom att främst minska storleken på låneberget :) . Nu har jag mest varit i valet och kvalet om jag ska foka 100 procent på att sänka lånen eller om jag ska försöka bygga upp en buffert också. Blir nog lite både och. Skönt psykologiskt att se att det någonstans står lite plus på siffrorna också

Det vanligaste är att du får behålla din återbetalningstid men månadskostnaden blir lägre, men hos just resurs bank sänks inte din månadskostnad utan det är samma månadskostnad men löptiden kortas ner. Så det blir alltså mer amortering.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp