- Meddelanden
- 1 555
- Mottagna reaktioner
- 997
- Poäng
- 787
Är det någon som har bra koll på hur det fungerar när man extraamorterar på ett annuelitslån? Jag har till exempel ett färskt på 500 K på Resurs. 15 år, räntat på typ 8.50. Nu i början betalar jag 1000 kr i amortering och 3800 i ränta om jag inte minns fel. Sen vartefter blir ju fördelningen löpande en högre andel amortering och lägre andel ränta för att den sista inbetalningen vara i princip bara amortering.
Men hur blir det om jag extraamorterar till exempel 20 K? Görs hela betalplanen automatiskt om då så jag fortsättningsvis betalar exakt samma månadssumma men med lite högre grad amortering? Eller fortsätter fördelningen på samma nivå men att återbetalningstiden blir några månader kortare i slutändan. Typ. Hur funkar det alltså, är det "värt" att extraamortera så mycket man kan ?
Men hur blir det om jag extraamorterar till exempel 20 K? Görs hela betalplanen automatiskt om då så jag fortsättningsvis betalar exakt samma månadssumma men med lite högre grad amortering? Eller fortsätter fördelningen på samma nivå men att återbetalningstiden blir några månader kortare i slutändan. Typ. Hur funkar det alltså, är det "värt" att extraamortera så mycket man kan ?