Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Jaha, nu vaknade jag upp på morgonen till detta.

Namnlös.png
Så, för att summera nu.

Mitt UC: 0,6 % (var 5,5% igår, och i september och oktober).
Bruttoinkomst: 310-ish K per år
Lån på UC: 0 (Jag har ett skitlån hos Extralånet, men det syns inte på UC. Än i alla fall).
Krediter på UC: 0
Betalningsanmärkningar: 0

Jag hade ett historiskt skuldsaldo hos KFM, men det tycks vara borta - vilket jag tycker är lite konstigt eftersom de skulderna betalades i november i 2021, och borde således ligga kvar en månad till. Jag klagar ju inte, men eftersom jag inte har så stort förtroende för UC så utgår jag kallt från att det historiska skuldsaldot kommer att dyka upp igen lite senare, och att det syns i bakomliggande kreditanalyser.

Det verkar dock, om man ska se positivt på det, som om jag har en chans att göra det jag vill göra i december, nämligen att ta ett lån och betala bort alla kvarvarande inkassoskulder.

Jaha, nu vaknade jag upp på morgonen till detta.

Visa bilaga 3619
Så, för att summera nu.

Mitt UC: 0,6 % (var 5,5% igår, och i september och oktober).
Bruttoinkomst: 310-ish K per år
Lån på UC: 0 (Jag har ett skitlån hos Extralånet, men det syns inte på UC. Än i alla fall).
Krediter på UC: 0
Betalningsanmärkningar: 0

Jag hade ett historiskt skuldsaldo hos KFM, men det tycks vara borta - vilket jag tycker är lite konstigt eftersom de skulderna betalades i november i 2021, och borde således ligga kvar en månad till. Jag klagar ju inte, men eftersom jag inte har så stort förtroende för UC så utgår jag kallt från att det historiska skuldsaldot kommer att dyka upp igen lite senare, och att det syns i bakomliggande kreditanalyser.

Det verkar dock, om man ska se positivt på det, som om jag har en chans att göra det jag vill göra i december, nämligen att ta ett lån och betala bort alla kvarvarande inkassoskulder.
Så skönt!

Namnlös.png

Min UC har ökat med lite till sedan förra bilden, och jag har nu en kreditvärdighet på 0,5%.

Det gör att jag har börjat övertänka eftersom det snart är december och snart dags för att lägga in en ansökan.

Jag svänger från "Det går käpprätt åt helvete det här, vänta bara!" till "Det blir så himla super-über-kanon det här!".

Jag tänker att jag ska lägga in en ansökan vecka 49, mellan den 4 och 8 december. Då bör folk i stort sett fortfarande vara kvar på jobbet. Vem vet? Kanske de ännu känner lite julstämning och delar ut lån med kärlek och syskonlikhet till de som frågar, istället för julstress där de nekar allt och alla bara för att inte skapa sig mera jobb innan ledigheterna.

Min mobil gick sönder. Jag har släpat omkring en Asus Zenfone 5 sen typ 2018, och det har varit en mycket bra telefon. Jag är väldigt nöjd med den. Men nu kommer jag inte längre in i den utan att köra fingerprintsläsaren 20 gånger åt gången. Det är lite enerverande om man har bråttom. Så, en ny mobil behövs, både privat och för jobbet. Vi har egentligen inte "kontorstider" där jag jobbar, utan vår lilla bemanning befinner sig ofta geografiskt utspridda - och då är mobilen vital för kommunikationen kollegor emellan.

Eftersom jag är som jag är satte jag mig ner och funderade. Jag har inte upp till 10,000 för en ny mobil. Jag har inte ens 2000 för ett stycke billigt skräp som går sönder efter ett år. Vad är då mina alternativ?

För det första, så kan jag ta det på mitt abonnemang. Då blir det full UC och jag får betala 2x så mycket för mobilen som vad den kostar över disk. Det är ju inte optimalt. För det andra kan jag ta ett snabblån – vilket ju är lika galet som det låter. Samma problem där. Jag låses in i ett lån som kostar uppåt 40% per år. Det jag landade i var kreditkort. Med kreditkort kan jag betala av kreditkortsfakturan så aggressivt jag bara kan, och förhoppningsvis ha "outnyttjad kredit" som bonus i framtiden.

Oavsett så blir det ju en UC förfrågan, så då tänkte jag att jag kan köra det minst skadliga, för mobil måste jag ha. Sagt och gjort så sökte jag Remember Flex och blev beviljad en kreditgräns på 30,000. Jag trodde jag skulle få en bestraffning för det i mitt kreditbetyg, men det fick jag inte. Jag hade 0,5% på Kreditkollen innan, och jag har 0,5% där nu efter att ff och den beviljade krediten registrerats.

Men, det här är vad som är kul: jag läste frågekopian, och där står det att mitt kreditbetyg inte är 0,5% utan 1,3%. Vad betalar jag egentligen för om det som står i kreditkollen inte stämmer?

Senast ändrad:
När jag använde Lendo så var det typ 15 banker som hade tittat och på utdragen så skiljde betyget en del. De tittar tydligen på olika saker. Vad de nu är…

Jag behöver skriva av mig. Ignorera det här.

Jag lämnade in min ansökan om medlemslån till SEB idag. Min tanke var denna: jag lämnar in ansökan där idag, och om det blir avslag så gör jag ett nytt försök med Lendo nästa måndag. Om det inte blir något där heller, så får jag hitta på någonting. Vet inte vad idag.

Var det ett misstag att jobba mot ett mål som krävde en handling från en part? Men jag vet inte mera vad jag kunnat göra för att uppfylla det syfte jag har haft de senaste åren: att skaffa mig ett avstånd mellan inkasso och skulder, så att jag inte hela tiden måste sitta på stolkanten och bygga upp katastrofscenarier i huvudet. Är det fatalistiskt att tänka så?

När jag gick i behandling för depression var en av de sakerna jag lärde mig, och det kanske viktigaste jag lärde mig, var att vad vi känner är inte den objektiva sanningen. Vi känner något för förväntad utkomst av ett skeende. Man bygger upp scenarier i huvudet, och det man känner har sitt ursprung i de scenarierna. Man mår bättre om man kan inse att förutsättningarna för de scenarierna behöver inte vara objektivt sanna, och man mår bättre om man kan sålla i de scenarier man bygger upp i huvudet.

Jag brukar säga att mitt huvud ljuger för mig. Och det är det här jag menar. Huvudet fabulerar ett utfall baserat på en påhittad förutsättning, och ägnar sen alldeles för mycket energi åt att älta potentialen för utfallet efter de påhittade förutsättningarna. Det är svårt att låta bli att göra det, om man inte har verktygen för att sålla i förutsättningarna och bearbeta dem så att de som är falska försvinner och de som är sanna finns kvar.

Det är svårt att låta bli att tänka att ”det blir avslag på ansökan, och allt det här var förgäves”. Sen kan man ta snuttefilten av förnekelse, som gör att man inte riskerar att bli besviken. Cynicism är en mental skada, där man sitter i en bur som sjunker ner i ett pöl av skit, och intalar sig själv att det inte är meningsfullt att klättra ur buren och simma i land. Så man sitter kvar, och drunknar till slut i skiten. Cynicism är när huvudet ljuger ihop ett negativt utfall av varje tänkbart scenario, och huvudet intalar sig själv att det är det smartaste man kan göra. Det smarta är förstås att klättra ut ur buren och vada i land. Man blir skitig, men det kan man tvätta bort sen när man är långt från buren.

Fast allt det här som jag skrivit kan förstås vara mitt huvuds försök att ljuga ihop ett annat scenario, som bättre passerar mina filter.

Jag får citera den gamla versen: ”Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.” Visst. Sure. Det här kommer att bli de längsta två dagarna i mitt liv. SEB säger att de kan ta upp till 48 timmar på sig att ens svara. Jag lämnade in ansökan klockan 9 imorse.

Åååå vad jag hoppas att den objektiva sanningen är att SEB hjälper dig. Håller tummar, tår, avbrutna hårtoppar, färska grillchips och solmogen avocado på att det blir ett positivt utfall!

Namnlös.png

Så där ser min UC ut nu med två förfrågningar registrerade. Av ren vana loggade jag in där på UC, och hade egentligen inte tänkt göra något. Men nu har jag avslutat min prenumeration där. Och det kändes himla skönt.

Det återstår ju att se vad som står i brevet från SEB. Min konstiga hjärna försöker intala mig att det nog inte är så bra, ändå. Att det kommer att skita sig. Men jag får hantera det när det sker, och just nu fokusera på det makalösa scenariot att jag inte kommer att behöva tänka på skulder varje dag från och med nästa vecka. Den enda gången jag behöver ägna det en tanke är när det blir dags att betala amorteringen på lånet.

Så... att gå från att tänka på skulderna minst en gång i timmen, och ibland drömma om dem, till att inte behöva ägna dem en tanke hela månaden. Vilket mirakel.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp