Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hjälp, orkar inte längre....

Funderar på det här med min bil, jag har ju 20 betalningar kvar och totalt 40 000:- i skuld på bilen.
Skulle gärna vilja ha den kvar men tror inte jag kommer kunna betala 1860:- i månaden på den.
Ska prata med Finansbolaget om det går att göra något för att komma ner i kostnad.

Sedan tänkte jag på en sak, jag jobbar som säljare.
Skulle inte min arbetsgivare kunna köpa bilen av mig och säga att jag behöver den i arbetet, eller vad tror ni?

Edit: det går tydligen inte för om jag ska använda bilen privat så blir det förmånsvärde.

Bilen blir dessutom inte fredad för utmätning bara för att arbetsgivaren står som ägare på den..

Det kan bli lite tufft att reda ut billånefrågan, den kostnaden tar man nämligen inte hänsyn till när det beräknas vad som kan mätas ut.. alla lån som du fortfarande står och betalar på (bortsett från räntan på bolånet) är något du får betala på av de pengar som annars ska gå till mat med mera.

Fått de första påminnelserna nu, så det rullar på.
En fråga som jag hoppas någon kan svara på:
För några veckor sedan köpte vi en ny TV på faktura (klarna), behöver inga moralpredikningar om hur f*n kunde ni göra det bla bla.
Klarna kommer även det gå till KF.
Eftersom jag står på fakturan så misstänker jag att de kan ta tv'n vid en ev. utmätning i hemmet.
Skulle det räcka med att frugan tar ut en summa från sitt bankkonto säg 2-3000:- och att man sedan skriver ett kontantkvitto som att hon köpt tv'n begagnad?
Eller är det bäst att hänga upp den gamla tv'n igen och gömma den nya tills stormen har lagt sig?

Oroa dig inte, du blir inte av med tv:n vid en utmätning.

Du lär knappast få något besök av KF alls, och en tv är man inte så sugen på även om man får besök.
I teorin kan dom ta den dom det finns andra tvapparater i hushållet.
Om ni köpt en tv på det viset och skriver ett kvitto på ett lågt belopp osv och KF väljer att inte mäta ut med just den motiveringen, så skulle i teorin någon borgenär sura ur ordentligt och begära dig i konkurs, för att då kunna återvinna den tv som du överlåtit på ett "gåvoliknande sätt" (att sälja till gravt underpris till en närstående räknas som gåvoliknande).
Men det är det knappast någon som orkar sig på, om du nu ens mot för all förmodan skulle få besök av KF..
I teorin skulle det kunna bli frågan om ett återtagande, men det beror lite på hur avtalstexten ser ut, att säljaren, alternativt finansbolaget, på grund av att fordran inte regleras enligt avtal, begär återtagande av varan.. I det läget spelar det inte nån större roll om det finns någon annan tv i närheten. Återtagande på en TV har jag dock aldrig hört talas om, så det är inte heller något att bry sig om, det är möjligt i teorin, men återtagande brukar användas på typ bilar, skotrar, fyrhjulingar, tyngre fordon och liknande.

Hoppas någon kan svara på detta:
Bilen kommer jag skita i att betala på, så den kommer Nordea Finans eller KF och rycka om någon månad.
MEN sedan har jag en skoter som jag och frugan använder, detta är den enda kredit där vi båda står som låntagare.
Den kommer vi fortsätta betala på.
Skotern är 5 år gammal och skulden på den är 40.500:-, jag har kikat lite på blocket etc. och samma årsmodell och miltal ligger runt 40 000:-, skulle kunna tänka mig att det ökar till runt 45 000:- vid säsong.
Jag står som ägare på den.
Ska den stå kvar på mig eller ska vi byta ägare till frugan, med tanke på framtida eventuell skuldsanering?

Hade jag varit du hade jag skrivit över skotern på frugan omedelbart. Tror inte du behöver skotern för att ta dig till jobbet, vilket troligtvis gör skotern till ett utmätningsobjekt.

Så där ikväll blev frugan ägare till en skoter bara så där ;)
Nu ska jag bara försöka få ut så många löner som möjligt innan löneutmätning, jag siktar på att få ut minst 4 löner.
Får se hur det går :)

Dum fråga kanske men behöver du inte bil till och från jobbet?

Så där ikväll blev frugan ägare till en skoter bara så där ;)
Nu ska jag bara försöka få ut så många löner som möjligt innan löneutmätning, jag siktar på att få ut minst 4 löner.
Får se hur det går :)

Det var nog inte så jätteklokt gjort.

Dels hade den inte blivit utmätt, eftersom skulden på den nästan motsvarade hela värdet, framförallt det värde som kfm kan tänkas få ut av den vid försäljning, med avdrag för kostnader för att hämta den osv, så det var helt onödigt av det skälet.
KFM ser nog historiken på att du just gjort dig av med skotern till frugan och det innebär inte att den är fredad från utmätning om den vore utan kredit heller, eftersom bilregistret inte har så mycket med ägarrätt att göra som man kanske skulle kunna tro.
Om krediten skulle misskötas (vet inte riktigt om ett ägarbyte sådär har betydelse idet sammanhanget, men jag antar du redan snackat med nordea finans och fått grönt där) så har finansbolaget möjlighet att begära återtagande av skotern, oavsett om det är något att mäta ut eller ej.

Att du gjort dig av med egendom för att undandra egendomen utmätning är ett rätt stort minus vid ansökan om skuldsanering också..

Och dessutom i onödan, eftersom dom ändå inte hade tagit den.
Men du är ju i alla fall lite glad och det är ju bra:)

Vid snabb koll skulle du kunna få en anmälan om oredlighet mot borgenär på dig också, jag är lite osäker på om vem som tar initiativet till det, jag gissar långivaren, men det är väl inte omöjligt att kronofogden tar tag i det heller.
"Den som, när han är på obestånd eller när påtaglig fara
föreligger för att han skall komma på obestånd, förstör eller
genom gåva eller någon annan liknande åtgärd avhänder sig
egendom av betydande värde, döms för oredlighet mot borgenärer
till fängelse i högst två år."

Jag antar att om du är ostraffat sen tidigare lär det väl stanna vid villkorlig dom eller så, vi får hoppas det om det går så långt:)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp