Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp och tips för att rädda ekonomin.

Nu kommet jag in å frågar med, om man släpper allt till kfm, och det är kanske på 90000. Jag kunde räkna ut på kfm sida att dom skulle dra 5000 kr i månaden . Kan det stämma? Men inkomst innan skatt på 27500 t ex? Det är ju mindre å bättre kostnad en va det blir på alla lånen i månaden. De negativa är ju allt man ej kan göra pga kfm
Skuldens stolek har ingen betydelse för vilket belopp dem drar. Det är ditt betalningsutrymme som avgör.

Skuldens stolek har ingen betydelse för vilket belopp dem drar. Det är ditt betalningsutrymme som avgör.
Okej då stämmer ca 5000 efter det jag räkna med både men inkomst å sambons å allt annat man kunde räkna ut. Dom har sådan uträknade på deras sida

Okej då stämmer ca 5000 efter det jag räkna med både men inkomst å sambons å allt annat man kunde räkna ut. Dom har sådan uträknade på deras sida
Jag blev också förvånad när jag släppte allt för några år sedan jag hade inte haft så mycket över på år , alla lån och räntor gjorde att jag bara gick back. Det var så skönt att ha pengar över när löneutmätningen satte igång.

Precis som du redan fått svar på, så har skuldens belopp inget med vad dom drar att göra, så länge det inte är en väldigt liten skuld. Men det kan ta väldigt lång tid att bli skuldfri, eftersom räntor osv ofta ökar skulden när den ligger för löneutmätning. Dessutom svårare att få lägenhet, abonnemang och sådant när man hamnat hos kronofogden och fått en anmärkning.

En liten uppdatering. Mina skulder till Lumify och Credifi har nu landat hos Gothia. 86000:-. Jag har fått baka ihop dem och betalar 3500:-/månad, varav endast 1000:- är amortering. Planen gäller ett halvår. Men jag är trygg med att kunna öka lite sedan, så jag hoppas att det här ska gå vägen. Jag har två skulder till, Via Conto och Vivus där jag behöver betala ikapp ca 5000:- för att dom inte ska gå vidare, så det är det jag jobbar på att få fram pengar till nu, med försäljning och så. Det finns såklart ett mardrömsscenario här där Gothia plötsligt vill öka min månadsbetalning dramatiskt, och då klarar jag mig inte. Men kan jag få dom att gå med på ett hanterbart belopp ett år så kan jag ta ett bättre lån och lösa bort det sen, det tror jag. Och om inte kommer jag iaf kunna amortera mer om ett år. Väntar mig också lite pengar i skatteåterbäring, som jag tänker använda för att förhandla med inkasso.
Håll tummarna för mig, det kanske finns en väg ut ur det här utan att hamna hos Kronofogden trots allt!

Nej, jag kommer inte klara mig från Kronofogden. Tidigare val och misstag går inte att rädda upp längre. Så nu undrar jag; när exakt i processen får KFM göra utmätningar? Är det efter jag fått delgivning, fastställd skyld OCH en viss tid på mig att betala. Betalar jag inte kan dom jag är skyldig pengar begära att KFM gör utmätning på såväl tillgångar som lön. Är det korrekt ordning?

Nej, jag kommer inte klara mig från Kronofogden. Tidigare val och misstag går inte att rädda upp längre. Så nu undrar jag; när exakt i processen får KFM göra utmätningar? Är det efter jag fått delgivning, fastställd skyld OCH en viss tid på mig att betala. Betalar jag inte kan dom jag är skyldig pengar begära att KFM gör utmätning på såväl tillgångar som lön. Är det korrekt ordning?

Tråkigt, så som du har kämpat. Men ingen fara, det är ett lugn att landa i löneutmätning och man slipper allt trixande varje månad.

När en skuld är fastställd hos kfm, genom utslag. Så kan banken begära att kfm driver in skulden. Då får du skuld att betala. Betalar du inte börjar processen kring att utmäta dig. Har du inget att utmäta på t ex banken, blir det löneutmätning.

Det är processen i korthet. Finns alltid om och men i de flesta stegen.

Tråkigt, så som du har kämpat. Men ingen fara, det är ett lugn att landa i löneutmätning och man slipper allt trixande varje månad.

När en skuld är fastställd hos kfm, genom utslag. Så kan banken begära att kfm driver in skulden. Då får du skuld att betala. Betalar du inte börjar processen kring att utmäta dig. Har du inget att utmäta på t ex banken, blir det löneutmätning.

Det är processen i korthet. Finns alltid om och men i de flesta stegen.
Tack !! Det är trist men det fanns ingen chans att lösa det till slut. Så efter banken/lånföretagen begär att skulden drivs in, så får jag några veckor på mig att betala innan KFM kan ta pengar/saker/lön?
Eller kan de ta pengar från konto tex redan när skulden är fastställd direkt?

Tack !! Det är trist men det fanns ingen chans att lösa det till slut. Så efter banken/lånföretagen begär att skulden drivs in, så får jag några veckor på mig att betala innan KFM kan ta pengar/saker/lön?
Eller kan de ta pengar från konto tex redan när skulden är fastställd direkt?

När kravet/skulden är fastställd måste banken begära att få något utfört av kfm, alltså att kfm ska driva in skulden.
Jag tror att ”Skuld att betala” ska ske inom 10-14 dagar. Därefter börjar kfm mäta ut.

Att acceptera att jag är på väg till Kronofogden är svårt. Att acceptera att det nog inte finns någon annan väg än att släppa ALLA skulder är ännu svårare. Närmre 600000:- kommer det då att handla om. Och ett 20tal aktörer. Hur länge kommer jag att behöva leva på läneutmätning? Kommer jag att vara aktuell för skuldsanering? Många av lånen har hög ränta.
Jag är rädd. Rädd för att jag nu har förlorat kontrollen och ekonomiskt blir jag inte fri på många år. Hur många år?

Det kommer välla in papper. Det kommer jag inte ifrån. Och jag kommer troligen göra ett försök att gå upp i arbetstid framöver då jag idag bara jobbar 80%, för att öka chansen att betala av mina skulder alternativt beviljas skuldsanering längre fram.
Hur lång tid bör jag vänta från den dag jag slutat låna och spela problematiskt, innan jag ansöker om skuldsanering? Jag vet att man kan ansöka närsom, men för att ha en rimlig chans?

Som jag säkert nämnt innan så har jag varken hus, bil eller annat av direkt värld, men jag har en fast lön så att det blir löneutmätning är liksom helt säkert.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp