Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp och tips för att rädda ekonomin.

Aldrig spelat/ingen sån problematik så jag behöver inte ”låsa in” mina pengar. Tänker bara låta cashen flöda in på kontot i början. Herregud, har runt 20 000kr kvar varje månad när räkningar o hyra är betalda så jag tänker unna mig kvalite tex tanken på att jag kan lägga vad jag vill i korgen på Ica o jag kan resa vart jag vill. När jag vill helt plötsligt. Tänker oxå att jag kommer vara generös mot mina systrar.

Förstår känslan, den du beskriver när man är på Ica! Har tidigare haft den när jag vunnit pengar, men 2025 får jag sen på riktigt… och jag tänker att det fortsatt är bra att uppskatta den, även när det blir en vana :)

Jag har ett nytt jobb på gång. Inom samma arbetsgivare, vilket innebär att jag inte äventyrar min trygghet med många anställningsår. Eftersom jag både skulle gå upp i tid och få bättre lön skulle det innebära att KFM kan utmäta 15000:- per månad och då är nog mina chanser att bli skuldfri inom överskådlig framtid genast bättre. Jag har börjat landa och acceptera att det blir löneutmätning. Men inte ännu på några månader hoppas jag

Jag har ett nytt jobb på gång. Inom samma arbetsgivare, vilket innebär att jag inte äventyrar min trygghet med många anställningsår. Eftersom jag både skulle gå upp i tid och få bättre lön skulle det innebära att KFM kan utmäta 15000:- per månad och då är nog mina chanser att bli skuldfri inom överskådlig framtid genast bättre. Jag har börjat landa och acceptera att det blir löneutmätning. Men inte ännu på några månader hoppas jag
Kämpa på och jag tror du kommer tycka det är skönt att inte alltid ”jaga” pengar och känns en stress kring det. Hsr själv inget hos Kronofogden men ska berätta för min mamma i april..

Det har verkligen varit motigt. Jag har spelat bort mycket pengar, och shoppat. Flytt från ångest och oro, velat må bra för en stund. Byggt mina skulder höga. När en seperation kom, samtidigt som inflationen och alla dess räntehöjningar så gick det inte att rädda.
Jag har också märkt att några lånebolag börjat bete sig allt sämre. Santander är ett av dom. Jag har haft lån där ca 2 år, alltid betalat som jag skulle, nyttjat nån betalfri månad då och då, som man kan 2 ggr per år. Gjorde det även i januari, men fick då plötsligt dubbel faktura i februari vilket det inte sagts ett ord om, utan bara betalfri månad och sen skulle lånet löpa som vanligt. Dom bad om ursäkt och skickade mig den korrekta summan. Men ändå skickar dom påminnelser och nu påstår dom att det var fel sist när dom sa att dom gjort fel ! Så jävla fult spel av dessa! Allt finns skriftligt och dom verkar ändå kunna ändra sig fram och tillbaka. Dom blir inte prioriterade av mig den sista tiden innan KFM.

Jag har en fundering. Vet att KFM kan utmäta om man har kontanter hemma, men gäller det oavsett belopp? Och om jag har 3700:- på kontot och 1000:- kontanter, får dom då ändå ta mina kontanter trots att jag har mindre än mitt förbehålsbelopp totalt?
I dessa tider med atacker mot banker och affärer så känns det tryggt att iaf ha en liten slant i kontanter.

Senast ändrad:
Jag har en fundering. Vet att KFM kan utmäta om man har kontanter hemma, men gäller det oavsett belopp? Och om jag har 3700:- på kontot och 1000:- kontakter, får dom då ändå ta mina kontanter trots att jag har mindre än mitt förbehålsbelopp totalt?
I dessa tider med atacker mot banker och affärer så känns det tryggt att iaf ha en liten slant i kontanter.
Det finns ingen teknisk möjlighet att veta hur kontanter och konton förhåller sig till varandra i realtid.

Det finns ingen teknisk möjlighet att veta hur kontanter och konton förhåller sig till varandra i realtid.
Det borde inte vara så mycket svårare än att kolla bankkonton på plats tänker jag. Men du menar alltså att tar man ut pengar från sitt förbehåll så har KFM rätt att ta dom även om det handlar om någon 1000-lapp?
Känns som vi skuldsatta inte bara ska betala för våra dåliga val, utan straffas i vissa hänseende också.

Det borde inte vara så mycket svårare än att kolla bankkonton på plats tänker jag. Men du menar alltså att tar man ut pengar från sitt förbehåll så har KFM rätt att ta dom även om det handlar om någon 1000-lapp?
Känns som vi skuldsatta inte bara ska betala för våra dåliga val, utan straffas i vissa hänseende också.
Tvärtom, kontanter upp till förbehållsbeloppet får man behålla, om man nu har för avsikt att använda kontanterna för sin löpande försörjning.

Tvärtom, kontanter upp till förbehållsbeloppet får man behålla, om man nu har för avsikt att använda kontanterna för sin löpande försörjning.
Okej och det du menar är alltså att om jag har en summa kontanter lägre än förbehållsbeloppet då utmäts inte dom ? Oavsett om jag har mer än förbehåll totalt med kontot inräknat då?
Min avsikt är inte att undanhålla pengar, bara ha lite trygghet i en ostabil tid.

Okej och det du menar är alltså att om jag har en summa kontanter lägre än förbehållsbeloppet då utmäts inte dom ? Oavsett om jag har mer än förbehåll totalt med kontot inräknat då?
Min avsikt är inte att undanhålla pengar, bara ha lite trygghet i en ostabil tid.
Du får behålla kontanterna om det understiger förbehållsbeloppet och är avsedda för den löpande försörjningen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp