Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hjälp mig med samlingslån

Vad tror ni om mina möjligheter till samlingslån och vilket belopp bör jag söka på?

UC betyg: 2,2%
Inkomst 2022: 416 000 kr
Underskott: 55 000 kr
FF: 3 st (2 går ut i Augusti)

Synligt blanco: 157 550 kr
Kredit Qliro: 3250 kr
Kreditkort: 7853 av 10 000 utnyttjat
(Totalt synligt ca 168 500 kr)

Utanför UC: 253 600 kr

Av det som ligger utanför UC är en skuld restskatt på 18 200 kr
Hos inkasso har jag totalt
Gothia: 13 000 kr
Modhi: 3000 kr
Wasa (eget inkasso): 155 000 kr
Sergel: 19 500 kr

Har dessutom en CSN återbetalningsskuld på 19500 kr som jag gärna hade velat bli av med, dock inget måste då jag klarar av att betala skulden.

Totalt är min skuldsättning på 440 000 kr inklusive CSN och skattekontot. Hur bör jag göra?

Betala ner kreditkortet och vänta in nästa uppdatering samt vänta ut ff i augusti. Då tror jag du får en ännu bättre UC.
Är det restskatt från årets deklaration har du till november att betala in den.

Hur mycket och vilka du skall samla beror på flera saker, vilka räntor, månadsbetalningar samt ditt betalutrymme etc.

Betala ner kreditkortet och vänta in nästa uppdatering samt vänta ut ff i augusti. Då tror jag du får en ännu bättre UC.
Är det restskatt från årets deklaration har du till november att betala in den.

Hur mycket och vilka du skall samla beror på flera saker, vilka räntor, månadsbetalningar samt ditt betalutrymme etc.
Jag har inte utrymme nu till att betala ner kreditkortet, väldigt tajt så hade helst sökt nu. Jag har tills 12/9 att betala in restskatten.
Frågan är mer om jag kan samla skatteskulden och CSN eller om jag ska söka utan dom två skulderna.

Jag har inte utrymme nu till att betala ner kreditkortet, väldigt tajt så hade helst sökt nu. Jag har tills 12/9 att betala in restskatten.
Frågan är mer om jag kan samla skatteskulden och CSN eller om jag ska söka utan dom två skulderna.
Har du råd att tänka långsiktigt så är det skulden med högsta räntan du ska lösa men om det är tight med månadsbetalningar så kanske det är den med högsta månadskostnaden som kan göra mest effekt kortsiktigt. CSN och Restskatten är båda nåt du måste betala inom kort så det låter ju som du behöver lösa.
Men se över vad du betalar per månad på lån och krediter och räkna på vad du kan betala varje månad. Idag så får man räkna med ganska höga räntor, att få 8-9% idag är nog att räkna som ganska okej ränta.

Har du råd att tänka långsiktigt så är det skulden med högsta räntan du ska lösa men om det är tight med månadsbetalningar så kanske det är den med högsta månadskostnaden som kan göra mest effekt kortsiktigt. CSN och Restskatten är båda nåt du måste betala inom kort så det låter ju som du behöver lösa.
Men se över vad du betalar per månad på lån och krediter och räkna på vad du kan betala varje månad. Idag så får man räkna med ganska höga räntor, att få 8-9% idag är nog att räkna som ganska okej ränta.
Jo men det har jag koll på. Är okej med den räntan o vad lånet i helhet skulle kosta. Jag vill ju helst samla allt. Frågan är mest om det går eller inte, vad bankerna går med på att lösa om jag nu får lösenkrav på allt…

Så frågan är ju egentligen om jag ska söka samla 440 000 kr för att få med allt eller om jag ska söka mindre för dom kommer ändå inte gå med på vissa av skulderna liksom.

Är ju inte säkert du får ränta på 8-9% det kan lika gärna vara 17%
Inte så många som ger lån på så högt belopp som 440 000
kanske kan du göra det i två steg, lös hälften nu, vänta sedan ett halvår eller så och sök på resten. Då kanske du dessutom har ett bättre UC, färre långivare etc.
Jag har själv aldrig sökt nåt samlingslån så kan inte bistå med info om lösenkrav mm.

Är ju inte säkert du får ränta på 8-9% det kan lika gärna vara 17%
Inte så många som ger lån på så högt belopp som 440 000
kanske kan du göra det i två steg, lös hälften nu, vänta sedan ett halvår eller så och sök på resten. Då kanske du dessutom har ett bättre UC, färre långivare etc.
Jag har själv aldrig sökt nåt samlingslån så kan inte bistå med info om lösenkrav mm.
Kan ju kanske ändå va nåt de ja. Får räkna på det då. Tack.

Skulden till CSN är alltså för att du fått för mycket eller nåt liknande och blivit återbetalningsskyldig eller? Inget CSN-lån va? Det ska du aldrig försöka samla.
Jag tycker att du ska söka på hela beloppet och beroende på svaren så kan du sedan sänka beloppet. Tänk på att om du får ett bud från en bank som kräver kontoutdrag så är risken för avslag stor när dom ser dina betalningar till inkasso.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp