Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp, har för mkt lån

Jag har erfarenhet av långdragen bodelningstvist (2,5 år lyckades han med) och kan ge dig rådet att kontakta en jurist omgående för att få rättslig hjälp med detta.

Jag stod med dubbla kostnader och ett ex som vägrade flytta (besittningsrätt bland annat, tills bostaden tilldelades mig). Önskar inte någon den situationen.

@livrädd En bra idé kan vara att ringa runt till ALLA långivare du har och berätta hur det ligger till, att du skilt dig och att dina ekonomiska förutsättningar har ändrats och att du har väldigt svårt att klara av utgifterna. Fråga om de kan sänka belopp eller hjälpa till på ngt annat sätt. Kostar inte att fråga och det kan vara värt det.
Sen när det gäller Nordax och BN så kan du fråga samma sak men även fråga om återbetalningstiden kan förlängas för att få ner månadskostnaden. Det har jag gjort på vissa lån och fått "loss" nån tusing.
Jag kom på att jag hade lån hos Risicum men det var länge sedan, runt 2014. Jag ringde och sa att jag inte klarar av att betala och de erbjöd ett lägre belopp som jag fick betala tills lånet var återbetalt.
Allt som kan få din månadsutgift för lån nere är värt att försöka.
Tills du får samlingslån och löser lånen.
Gäller att hålla sig flytande.

Jag kan inte lova någonting, men spontant känns det som att det bör finnas ett visst övervärde i huset, så det blir några pengar över för att betala skulderna med.
Skulle det vara bolånet som hamnat hos kronofogden är det ju skillnad såklart.
Okej så egentligen hamnar endast det som INTE betalas hos KF. Men nästa tanke då.. kommer jag ha pengar över vid en eventuell utmätning för att betala både övriga lån och huslån. Tar KF hänsyn till det och mäter endast ut skulden jag släppt? Har ju en bra Lön så med endast fokus på 200000kr kan det snabbt betalas av men jag har ju utgifter utöver det också som ska klaras av

Okej så egentligen hamnar endast det som INTE betalas hos KF. Men nästa tanke då.. kommer jag ha pengar över vid en eventuell utmätning för att betala både övriga lån och huslån. Tar KF hänsyn till det och mäter endast ut skulden jag släppt? Har ju en bra Lön så med endast fokus på 200000kr kan det snabbt betalas av men jag har ju utgifter utöver det också som ska klaras av
Du får behålla till bolån, dvs ränta och minsta amorteringen samt övriga boendekostnader som uppvärmning, försäkring, sophämtning, vatten, sotning men inte till andra lån. Och ev kostnader för att ta sig till jobbet, högkostnad för vård och medicin och normalbeloppet för dig och barnen.

Vem bor i det samägda huset?

Du får behålla till bolån, dvs ränta och minsta amorteringen samt övriga boendekostnader som uppvärmning, försäkring, sophämtning, vatten, sotning men inte till andra lån. Och ev kostnader för att ta sig till jobbet, högkostnad för vård och medicin och normalbeloppet för dig och barnen.
Okej så då är det ingen idé att endast släppa snabblånen egentligen. Känns ju som allt kommer gå till KF förr eller senare om det inte löser sig med 200000kr för att samla dessa

@livrädd En bra idé kan vara att ringa runt till ALLA långivare du har och berätta hur det ligger till, att du skilt dig och att dina ekonomiska förutsättningar har ändrats och att du har väldigt svårt att klara av utgifterna. Fråga om de kan sänka belopp eller hjälpa till på ngt annat sätt. Kostar inte att fråga och det kan vara värt det.
Sen när det gäller Nordax och BN så kan du fråga samma sak men även fråga om återbetalningstiden kan förlängas för att få ner månadskostnaden. Det har jag gjort på vissa lån och fått "loss" nån tusing.
Jag kom på att jag hade lån hos Risicum men det var länge sedan, runt 2014. Jag ringde och sa att jag inte klarar av att betala och de erbjöd ett lägre belopp som jag fick betala tills lånet var återbetalt.
Allt som kan få din månadsutgift för lån nere är värt att försöka.
Tills du får samlingslån och löser lånen.
Gäller att hålla sig flytande.
Fick svar från BN, jag kan hoppa betalning för fakturan I februari. Men den dubblas i mars plus påminnelse.
Hur ska detta gå..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp