Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp, har för mkt lån

Okej, jag är ny på forumet och har under 1 års tid läst era kloka råd.
TACK till er alla som bidrar till lösningar i trådarna.
Jag har under 5års tis hamnat i en ekonomisk kris.
Känner mig just nu nedbruten bakom fasaden, arbetar på ett stort företag ok lön (34000)
Pluggar 50% för att få in lite extra som håller mig flytande.
Söker extrajobb utan napp, har någon något tips?
Jag gör vad som helst sålänge det inte går ut över någon annan.
Vad har bidragit till denna ekonomiska kris då?
Skiljde mig med 2 barn.
Vågade tillslut samla modet och lämna.
Var medlånetagare på drygt 500000kr.
Ägde 50% av bostaden.

Då det var MITT val att skilja mig så tyckte mitt ex att jag skulle sota för det.
Han vägrade betala något, ville inte dela upp lånen/betala halva månadskostnaden.

Av rädsla för att hamna hos kronofogden lånade jag pengar för att få ekonomin att gå ihop.
Jag vet, det var inte klokt och jag borde vetat bättre

Här är jag idag..
Jag har mer lån än någonsin
Nordax 398000
Bank Norweigan 431000
Medlånetagare på 2 lån
140000 och 80000

Snabblån;
Risicum 50000
Ferratum 48000
Loanstep 27000
Brixo 30000
Gfmoney 30000
Saldo 5000
Fairlo 10000
Uuppdatering av inkomst ske snart kommer då ligga på
ca 408000 taxerad inkomst.

Vill hoppas på att jag kan få möjlighet att samla ihop mina smålån och få ekonomin att gå ihop men det är kört va?
Vad ska jag göra?

Äger hus 50% idag och hade släppt att till kronofogden om det inte vore för huset, vart flyttar man med små barn i en stor stad där allt är extremt dyrt?

Grattis till att du tog mod att skilja dig.
Känner igen så väl känslan av att vara den som väljer att skiljas, pga skuldkänslor så lämnade jag ALLT när jag skilde mig förutom spjälsängen, leksaker och böckerna. Men det gick superbra ändå! Känner också igen bitterheten hos den som blev lämnad.
Kontakta en jurist (man kan få gratis rådgivning) och berätta om lånet med ditt ex som du är medlåntagare och att han inte vill betala hälften.
Steg nr 2, kasta av allt som heter skuld och dåligt samvete, det får man inget för från män som ditt och mitt ex! Ta strid för att han ska betala det som han måste betala, inte minst för dina barn. Betalar han underhåll?
Om du har tak över huvudet och inte kommer behöva flytta närmsta tre åren (i fall du åker på anmärkningar) och inte behöver köpa bil eller teckna abonnemang så skulle jag nog släppt alla snabblånen till inkasso och satsat på att förhandla om avbetalningsplaner.

Gissar på att du har höga räntor hos både Nordax och BN? Hur mkt betalar du i månaden på de lånen?
Vilka två lån är du medlåntagare på? Vad kostar de i månaden?
Har du koll på ditt uc betyg?

Tack Myra för ditt svar vad skönt att läsa att någon faktiskt känner igen sig.
Känner så stor skam över detta.
Jag fick också bära om med allt den underkläder, kläder, möbler osv.
Mitt ex rev sönder alla mina kläder och bad mig hämta det. Möblerna kunde jag bara drömma över.
Tack och lov fick barnen behålla sina kläder men allt från barnrummen sålde han av.
Nej inget underhåll men jag får behålla 100% barnbidrag för båda barnen.
Börjar jag dra i underhållsfrågan så är det barnen som får känna av det och barnen ska inte dras in i detta igen.

Lånet på 140000 är med min exman,
idag betalar han halva lånekostnader för det lånet.
Detta är det enda lånet jag vägrat ta över. Jag kan inte!
Det andra lånet på 80000 är mitt lån.
En släkting gick med som medlånetagare när jag behövde hjälp. Ursprungsbeloppet där var 300000:-.
Villkoret för att släktingen skulle gå i god för mig var att jag lovade att betala av lånet så fort jag hade möjlighet.
Jag har så fort möjlighet funnits betalat av på det lånet genom andra lån.

Är så orolig för detta och för konsekvensen.
kan jag bara släppa snabblånen menar du?
Samtidigt fortsätta betala på övriga lån och bolån? Kommer inte dessa lån sägas upp eller gå till kronofogden?

Får min arbetsgivare reda på att jag släppt snabblånen när de hamnar hos inkasso?

Uc 2%
Ränta 15% resp 17%
Totalt för dessa 2 lån per månad är 10500:-

Tack Myra för ditt svar vad skönt att läsa att någon faktiskt känner igen sig.
Känner så stor skam över detta.
Jag fick också bära om med allt den underkläder, kläder, möbler osv.
Mitt ex rev sönder alla mina kläder och bad mig hämta det. Möblerna kunde jag bara drömma över.
Tack och lov fick barnen behålla sina kläder men allt från barnrummen sålde han av.
Nej inget underhåll men jag får behålla 100% barnbidrag för båda barnen.
Börjar jag dra i underhållsfrågan så är det barnen som får känna av det och barnen ska inte dras in i detta igen.

Lånet på 140000 är med min exman,
idag betalar han halva lånekostnader för det lånet.
Detta är det enda lånet jag vägrat ta över. Jag kan inte!
Det andra lånet på 80000 är mitt lån.
En släkting gick med som medlånetagare när jag behövde hjälp. Ursprungsbeloppet där var 300000:-.
Villkoret för att släktingen skulle gå i god för mig var att jag lovade att betala av lånet så fort jag hade möjlighet.
Jag har så fort möjlighet funnits betalat av på det lånet genom andra lån.

Är så orolig för detta och för konsekvensen.
kan jag bara släppa snabblånen menar du?
Samtidigt fortsätta betala på övriga lån och bolån? Kommer inte dessa lån sägas upp eller gå till kronofogden?

Får min arbetsgivare reda på att jag släppt snabblånen när de hamnar hos inkasso?

Uc 2%
Ränta 15% resp 17%
Totalt för dessa 2 lån per månad är 10500:-
Nej din arbetsgivare kommer inte få veta att du släppt lånen till inkasso.
Hur mkt betalar du för varje lån per månad?
Om du orkar rada upp det så får du mer konkreta tips.
Jag har sju olika inkassoärenden och ångrar inte en sekund att jag släppt lånen. Man ska bara släppa de lånen som inte rapporterar till Uc för då blir det ingen anmärkning när man släpper dem.
Det man aldrig kan veta när man släpper lån till inkasso är vad man kan få för avbetalningsplan. En del har fått höga belopp, så det finsn inga garantier men för det mesta kan man förhandla!
Om du har amorterat lånet som du har med din släkting fr 300 k till 80 k är det otroligt starkt gjort.
Hur mkt betalar du för det?

Alltså ang underhållet, jag tycker att både du och barnen har rätt till det. På vilket sätt kommer barnen drabbas negativt om du tar strid för det? Mitt ex betalade inte heller underhåll så jag fick det via FK. FK ringde till mig ungefär en gång per år och frågade om jag visste var han befann sig, vilket jag inte visste och inte heller ville veta. Underhållet har du rätt till. Kolla med FK.

Hur gamla är barnen?

PS Du har ändå bra uc betyg. du skulle kunna kontakta din bank och fråga om samlingslån? Du har visserligen lån över din årsinkomst men beviljar de samlingslån så kommer du få ner månadskostnaden.
Men om du pratar med banken så be dem inte ta uc i första hand, utan fråga mer hur de ställer sig till samlingslån med dina förutsättningar. Har du en upplysning som inte är så gammal kan du visa den, annars kan man ta en us på sig själv och ha den som underlag.
Sen för att verkligen kunna gå vidare kommer banken behöva ta en uc i alla fall.

Okej detta öppnade upp en helt ny värld.
Tack för att du tar dig tiden att skriva.
Nedan följer de lån som ej rapporterats till uc som jag i så fall skulle släppa

Risicum 2500 per månad
Ferratum 1920 per månad
Brixo 1500 per månad
Gf money 1900 per månad
Loanstep 950 per månad
Saldo 260 per månad

Totalt 9020:- per månad

Fairlo rapporterar till uc så den vågar jag inte släppa, kostnad per månad 300:-

Hur lång tid tar det innan lånen går till inkasso?
Hamnar alla hos samma inkassobolag och blir det då att jag kan ringa och be om en betalningsplan där?
Hur har du gjort med de lånen du släppt?
Är det något man ska se upp för?

Senast jag ansökte om Underhåll fick jag också underhållsstöd via FK, men när barnen var där pratade han illa om mig.
Att jag tog hans pengar så han hade inga pengar för att göra något med barnen.
När dom inte ville åka dit pga hur han var så hotade han med att jag bidrar till umgängessabotage, sen anmälde han mig till socialen (det mötet var inget större problem för jag har rent mjöl i påsen) men stressen och ångesten han orsakar för både mig och barnen kommer jag inte klara av att hantera.
Barnen är idag 8 och 13 år, äldsta har redan påverkats märkbart av det som hände för 5 år sen, hon blir lätt stressad, känslig för snabba förändringar.
Allt som exmannen utsatte oss för under denna tiden ser jag så tydligt som en påverkan på hennes mående idag, det var en fruktansvärd skilsmässa som jag inte önskar någon och jag kan inte gå tillbaka till att hamna i kläm med exmannen för barnen dras med i konflikterna och jag kan inte stå för det.

Vill du berätta mer om hur du gick till väga när du släppte till inkasso?
Tror du jag kan få en hygglig avbetalningsplan?
Om snabblånen är hos inkasso så kommer jag ha en betalningsanmärkning va?
Så jag förstår det hela rätt nu

Sökte samlingslån i december 2023, blev nekad.
För högt belånad men eventuellt en öppning när min inkomst deklareras.
Så jag håller mig flytande just nu men jag vet inte om jag klarar det till april

Funderar på vad som händer om jag bara för denna månaden och nästa månad inte betalar på något snabblån.
Vet du kanske det?
Kommer jag få betala dubbelt/trippelt i mars/april?

Vill ju bara "klara" mig till april för att se om jag kan få ett lån på 200000kr betala av snabblånen och sen kämpa med de lånen som är större och det nya på 200000:-

Lånet på 80000 betalar jag 1000kr för varje månad.
Lånet på 140000 800kr per månad (50%)
431000- 5400
398000-5100

Dessa lån totalt 12300:-
Ett nytt lån på 200000:- på 3000 per månad hade fått min ekonomi att bli något helt annat än vad den är nu.
Då hade mina lånekostnader hamnat på 15300:- per månad

Tror du det är möjligt att inkasso går med på en avbetalning på 3000:- per månad för snabblånen?

Funderar på vad som händer om jag bara för denna månaden och nästa månad inte betalar på något snabblån.
Vet du kanske det?
Kommer jag få betala dubbelt/trippelt i mars/april?

Vill ju bara "klara" mig till april för att se om jag kan få ett lån på 200000kr betala av snabblånen och sen kämpa med de lånen som är större och det nya på 200000:-
Oftast funkar det så att när man inte betalat på tre månader så får man ett uppsägningsbrev där det står när senast man måste betala för att komma ikapp annars skickas lånen till inkasso.
Lånen kommer till olika inkasso så man får ringa alla och be om avbetalningsplan. Vissa inkasso är mer villiga att hjälpa än andra men jag har aldrig blivit nekad avbetalningsplan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp