Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hjälp en trött tjej i kaoset

Lycka till!

Ja, det viktigaste är ju förståss att bli beviljad. Om du blir beviljad och du hinner få löneutmätning före det, så blir det förmodligen bara på 1 lön. Men skönt att slippa det beskedet helt och hållet såklart genom att få inledande först.

Tror du att KFM har blivit hårdare i sina bedömningar? Vet inte ens hur jag ska förklara min enorma skuld.. :(

Jag hoppas så att de går vägen för dig. Att du får genomgå en skuldsanering och komma ut på andra sidan utan skulder och en förhoppning bra utbildning.

Tror du att KFM har blivit hårdare i sina bedömningar? Vet inte ens hur jag ska förklara min enorma skuld.. :(
Det tror jag inte. Tror att dom har ungefär samma nivå på bedömning, sen skiljer det sig lite mellan handläggare och handläggare.

Däremot så kommer du vara tvungen att börja planera för hur du ska förklara din skuld. För skuldernas uppkomst är en central del i bedömningen.

Spelberoende, Shoppingberoende, Sjukdomar, långvarig arbetslöhet, bedragen, bostadsaffär med förluster eller något annat?

Brytpunkter är också viktigt. Så om du ex överkonsumerat eller haft spelberoende så måste det finnas en brytpunkt.
Att du har slutat köpa massa saker eller slutat spela, vilket hjälp du har sökt mot beroendet, hur länge sen du slutade (när du skapade brytpunkten och ändrade betende) exempelvis.

Ser att du förhandlat mycket med banker om ränta i tråden. Sånt är positivt så det ska du framlägga tycker jag.

Rekommenderar att börja planera lite så du vet hur skulderna uppkommit och vad du ska svara på frågan, fortfarande 2 månader kvar så gott om tid på dig att lösa det - Här är några exempel i punktform på vad som kan vara positivt.

Tack snälla för dina råd.
Jag har några sista veckor med tentor och praktik kommande veckorna och därefter ska jag försöka skriva ihop en sammanfattning av min ekonomi de senaste 20 åren. Det är jätte tungt med heltidsjobb och heltidsstudier men ska givetvis vara förbered och kunna redogöra för min ekonomiska situation när det väl är dax.

Har en fråga till er vänliga människor.
Jag har som sagt en hel del skulder och är i process för löneutmätning samt skuldsanering. Min fråga är- jag är hos mina föräldrar i en annan stad ibland och brukar då köra deras bil. Nu är jag är extrem orolig för att KFM ska ta bilen om jag kör den och stoppas i någon kontroll eller liknande.
Kan de ta bilen när man inte har pågående löneutmätning?
Det är ingen flashig bil utan har ganska många år i nacken och jag kör alltid lagligt :)

Jag har som sagt en hel del skulder och är i process för löneutmätning samt skuldsanering. Min fråga är- jag är hos mina föräldrar i en annan stad ibland och brukar då köra deras bil. Nu är jag är extrem orolig för att KFM ska ta bilen om jag kör den och stoppas i någon kontroll eller liknande.
Det är ingen flashig bil utan har ganska många år i nacken och jag kör alltid lagligt :)
Det räcker med skuldsaldo

Om man har eller inte har löneutmätning spelar absolut ingen roll

Hej alla, en liten statusuppdatering.
Nu har det gått några månader sedan jag släppte alla lån och de flesta har hunnit gå till KFM. Skuldsaneringsansökan skickade 241207.
Ingen löneutmätning har påbörjats än vilket jag är tacksam över. Men det är nog bara en tidsfråga tills det sker.
Jag ser på KFM hemsida att väntetiden är ca 6 månader för att få besked om man går vidare med ansökan eller inte och 11 månader tills man får besked om man blir beviljad sanering eller inte. Men förstår inte riktigt vad som sker under den tiden där. Låt säga att man går vidare men min ansökan, betyder det att jag kommer ha löneutmätning i 11 månader tills man eventuellt blir beviljad eller ej. Ränkas dessa månader in på den totala tiden, alltså 5 år med skuldsanering? Lite förvirrad över vad allt egentligen innebär.
Det bör vara din tur att få samtal snart.

En person här som har sökt 241125 fick samtal förra veckan. Så skulle gissa att man är ungefär i månadskiftet till december.

Hur har det gått? Har du fått någon form av utmätning ännu?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp