Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hembesök

Står även "på annat sätt" i lagen. Det är nog i praktiken att slå in en ruta.

Allt som utmäts ska man ha en idé om värdet på, saker utan värde utmäts inte
Kan man läsa någonstans om vilket värde sånt är? Tänker att folk kanske har märkes jackor, halvdyr köksutrustning och redskap, säng etc.

Senast ändrad:
Kan man läsa någonstans om vilket värde sånt är? Tänker att folk kanske har märkes jackor, halvdyr köksutrustning och redskap, säng etc.
Kolla på auktionstorget på kfms hemsida så får du en uppfattning om vad som utmäts.

Dyrare jackor har man ju utmätt några av

Läggs det någon värdering på elektronik prylar som tv, datorer till barn osv?
Om jag vore kronofogde, vilket jag tack och lov inte är, så skulle jag låta bli datorer och begära understöd från polisen innan jag tog dem. I vissa fall. I fallet med vanliga Svensson som får besök på grund av spelskulder är det inte så viktigt, men i fall där kronofogden utmäter hos dömda för t.ex. brottsofferkompensation eller skadestånd så skulle beslag av datorer ofta innebära bevisförstöring. Det är nog bättre att ha det som generell regel, tycker jag. Men det är ju inte, tack och lov, jag som skriver lagarna.

Om jag vore kronofogde, vilket jag tack och lov inte är, så skulle jag låta bli datorer och begära understöd från polisen innan jag tog dem. I vissa fall. I fallet med vanliga Svensson som får besök på grund av spelskulder är det inte så viktigt, men i fall där kronofogden utmäter hos dömda för t.ex. brottsofferkompensation eller skadestånd så skulle beslag av datorer ofta innebära bevisförstöring. Det är nog bättre att ha det som generell regel, tycker jag. Men det är ju inte, tack och lov, jag som skriver lagarna.

En kronofogde är oerhört sällan på något hembesök..
Varför ska polisen med för att man överväger utmätning av en dator? Jag förstår inte kopplingen.

Kronofogdar jobbar ytterst sällan operativt, lagboken och tangentbordet är deras huvudsakliga verktyg.

Kronofogdar jobbar ytterst sällan operativt, lagboken och tangentbordet är deras huvudsakliga verktyg.
Det närmaste operativt dom kommer är när man ringer från plats och behöver diskutera de överväganden man har att göra.
Fått med mig fogde ut vid större kvarstad. Aldrig annars

En kronofogde är oerhört sällan på något hembesök..
Varför ska polisen med för att man överväger utmätning av en dator? Jag förstår inte kopplingen.
Sällan, sa Bull.

Därför att eventuella bevis för brottslighet finns inte i saken ni plockar med er för att sälja. Jag tror inte kronofogen har befogenhet att gå genom hårddisken för att se vad som finns på hårddisken i form av bokföring, dokument, epost, mötesanteckningar. Tänk dig att du utmäter skadestånd på plats och har borrat dig in i en lägenhet som tillhör Ole Saa-Leskig, som polisen misstänker är en del av ett kriminellt nätverk men som man inte informerat dig om eftersom du som kronofogde inte har rätt till de uppgifterna. Så, du kommer in och ser en utblingad dator som du tror har ett stort övervärde. Du tar den, och raderar hårdddisken och gör den redo för försäljning. Du har nu potentiellt förstört bevis som polisen senare behöver för att kunna sätta dit Herr Saa-Leskig för bregottdistribution.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp