- Meddelanden
- 106
- Mottagna reaktioner
- 35
- Poäng
- 147
Lånet är på 10 år med rak amortering cirka 8.333kr/månad. Det är min hembank som förbarmat sig över mig och situationen och hjälpt mig. Jag har hög inkomst så jag kan betala allting, men det känns bara så oerhört orättvist att det ska sluta så - när merparten av lånet från början är hans..Rent juridiskt så vet jag inte om han har någon betalningsskyldighet.
Men man kan konstatera att han är en riktig ynkrygg som lovar pengar utan att betala.
Eftersom du tog över hans del så nollades hans UC antar jag. Skulle inte bli förvånad om personen sitter på massvis av nya lån och helt enkelt inte kan betala.
Speciellt om något beroende ligger bakom lånen från första början som han aldrig fick hjälp eller motivation att avsluta när du tog över dom på dig.
Har själv vart spelberoende en gång i tiden, så jag vet att så fort det fanns utrymme till nya lån på UC och möjlighet till mer spel så var man som ett barn på julafton.
Med det sagt så hade jag nog ändå försökt att höra mig för lite med KFM, banker, lawline etc. Se om det är något som man kan göra.
Han har bedragit och backstabbat dig, lagligt eller inte lagligt. Så hade inte tvekat att sätta personen i skiten för att rädda ditt eget skinn om det finns en utväg.
Kom ihåg att 1.2 miljoner är inte 1.2 miljoner om du inte kan amortera. Är lånet på 12 år?
16000 kr i månaden som du skrev
12 år = 144 månader
Som exempel:
16000 x 144 = strax över 2,3 miljoner i totalkostnad vid lägsta betalning
2.3 miljoner - 1.2 miljoner = 1.1 miljon i ränta
Du får tillbaka 30% på skatten
1,1 miljon ränta x 0.3 = 330.000 i skatteåterbäring (27500kr per år)
2,3 miljoner - 330.000 = Ca 2 miljoner som lånet egentligen ligger på (om du inte kan amortera, då blir det billigare)
2 miljoner - 1.2 miljoner = 800.000 kr i ren ränta.
Så det är värt att vända på varje sten för att se om du kan få han att betala.
Utväg 2 är att om du ligger under existensminimum så betala kanske 8-12 månader sen försök få till en skuldsanering så är du skuldfri 4-5 år senare beroende på betalplan.
Han har fortfarande betalningsanmärkningar så tror inte han har kunnat ta fler lån. Däremot tror jag att han ljuger väldigt mycket om att han inte har råd att betala…