Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Har tagit lån åt mitt ex på 600k, han kan inte betala tillbaka..

Rent juridiskt så vet jag inte om han har någon betalningsskyldighet.

Men man kan konstatera att han är en riktig ynkrygg som lovar pengar utan att betala.

Eftersom du tog över hans del så nollades hans UC antar jag. Skulle inte bli förvånad om personen sitter på massvis av nya lån och helt enkelt inte kan betala.
Speciellt om något beroende ligger bakom lånen från första början som han aldrig fick hjälp eller motivation att avsluta när du tog över dom på dig.

Har själv vart spelberoende en gång i tiden, så jag vet att så fort det fanns utrymme till nya lån på UC och möjlighet till mer spel så var man som ett barn på julafton.

Med det sagt så hade jag nog ändå försökt att höra mig för lite med KFM, banker, lawline etc. Se om det är något som man kan göra.
Han har bedragit och backstabbat dig, lagligt eller inte lagligt. Så hade inte tvekat att sätta personen i skiten för att rädda ditt eget skinn om det finns en utväg.

Kom ihåg att 1.2 miljoner är inte 1.2 miljoner om du inte kan amortera. Är lånet på 12 år?

16000 kr i månaden som du skrev
12 år = 144 månader

Som exempel:
16000 x 144 = strax över 2,3 miljoner i totalkostnad vid lägsta betalning

2.3 miljoner - 1.2 miljoner = 1.1 miljon i ränta
Du får tillbaka 30% på skatten
1,1 miljon ränta x 0.3 = 330.000 i skatteåterbäring (27500kr per år)

2,3 miljoner - 330.000 = Ca 2 miljoner som lånet egentligen ligger på (om du inte kan amortera, då blir det billigare)

2 miljoner - 1.2 miljoner = 800.000 kr i ren ränta.

Så det är värt att vända på varje sten för att se om du kan få han att betala.

Utväg 2 är att om du ligger under existensminimum så betala kanske 8-12 månader sen försök få till en skuldsanering så är du skuldfri 4-5 år senare beroende på betalplan.
Lånet är på 10 år med rak amortering cirka 8.333kr/månad. Det är min hembank som förbarmat sig över mig och situationen och hjälpt mig. Jag har hög inkomst så jag kan betala allting, men det känns bara så oerhört orättvist att det ska sluta så - när merparten av lånet från början är hans..

Han har fortfarande betalningsanmärkningar så tror inte han har kunnat ta fler lån. Däremot tror jag att han ljuger väldigt mycket om att han inte har råd att betala…

Lånet är på 10 år med rak amortering cirka 8.333kr/månad. Det är min hembank som förbarmat sig över mig och situationen och hjälpt mig. Jag har hög inkomst så jag kan betala allting, men det känns bara så oerhört orättvist att det ska sluta så - när merparten av lånet från början är hans..

Han har fortfarande betalningsanmärkningar så tror inte han har kunnat ta fler lån. Däremot tror jag att han ljuger väldigt mycket om att han inte har råd att betala…
Absolut säkert är det så han känner du betalar det ändå så då tycker han det är lugnt…jag hade oxå hört runt lite med Kfm o jurist hur du kan lösa det…

Kan jämkning vara ett alternativ för dig så du kan betala av skulderna fortare? Sen borde du ta juridisk hjälp att lösa det. Hoppas det löser sig!

Ansökan om betalningsföreläggande med verkstälighet, har han csn får du möjligen lite skatteåterbäring och sånt, resten får vänta till hen börjar jobba och då dra med löneutmätning.

Smset kan duga som bevis om hen inte har bättre, om han nu bestrider.
Begär tredskodom om han inte svarar tinget.

När du väl sitter med utslag eller dom kan du pröva sälja fordran till någon sugen inkassofirma. Annars får du helt enkelt vänta.
Du får nog svårt med skuldsanering. Dels tagit lån åt andra, dels har du en fordran(tillgång) på hen
Ev söker hen skuldsanering. Få får du glädjas över att hen blir skuldfri och att du får litegrann betalt i alla fall.

Rent juridiskt så vet jag inte om han har någon betalningsskyldighet.

Men man kan konstatera att han är en riktig ynkrygg som lovar pengar utan att betala.

Eftersom du tog över hans del så nollades hans UC antar jag. Skulle inte bli förvånad om personen sitter på massvis av nya lån och helt enkelt inte kan betala.
Speciellt om något beroende ligger bakom lånen från första början som han aldrig fick hjälp eller motivation att avsluta när du tog över dom på dig.

Har själv vart spelberoende en gång i tiden, så jag vet att så fort det fanns utrymme till nya lån på UC och möjlighet till mer spel så var man som ett barn på julafton.

Med det sagt så hade jag nog ändå försökt att höra mig för lite med KFM, banker, lawline etc. Se om det är något som man kan göra.
Han har bedragit och backstabbat dig, lagligt eller inte lagligt. Så hade inte tvekat att sätta personen i skiten för att rädda ditt eget skinn om det finns en utväg.

Kom ihåg att 1.2 miljoner är inte 1.2 miljoner om du inte kan amortera. Är lånet på 12 år?

16000 kr i månaden som du skrev
12 år = 144 månader

Som exempel:
16000 x 144 = strax över 2,3 miljoner i totalkostnad vid lägsta betalning

2.3 miljoner - 1.2 miljoner = 1.1 miljon i ränta
Du får tillbaka 30% på skatten
1,1 miljon ränta x 0.3 = 330.000 i skatteåterbäring (27500kr per år)

2,3 miljoner - 330.000 = Ca 2 miljoner som lånet egentligen ligger på (om du inte kan amortera, då blir det billigare)

2 miljoner - 1.2 miljoner = 800.000 kr i ren ränta.

Så det är värt att vända på varje sten för att se om du kan få han att betala.

Utväg 2 är att om du ligger under existensminimum så betala kanske 8-12 månader sen försök få till en skuldsanering så är du skuldfri 4-5 år senare beroende på betalplan.
Förlåt för att jag bryter här men en snabb fråga bara. Är inte så erfaren kring ekonomi över huvudtaget, men får man tillbaka på skatten när man betalar av sina lån som då har ränta?

Förlåt för att jag bryter här men en snabb fråga bara. Är inte så erfaren kring ekonomi över huvudtaget, men får man tillbaka på skatten när man betalar av sina lån som då har ränta?
Inte nödvändigtvis så att du får tillbaka på skatten, men du ska betala mindre skatt än annars om du betalar ränta.

För denna summan hade jag lätt anlitat någon som får han och betala.. Detta är inte OK

Som det ser ut nu, får du ju inget ändå?

Jag hade med skickat det till KFM.
Så får de hantera det hela, ev kan de bli en dom om att han ska betala.

Har väl haft/har lite liknande själv. Träffade en kille som var väldigt duktig på att snacka.
Blev kär, osv. Han fick mig att inse att skulle vi kunna ha en framtid tillsammans med ev hus osv behövde han hjälp med sina skulder.
Här är jag räddaren i nöden! Alltid varit ekonomisk med bra budgetar.

Snabbspola 7år. De sista 2-3åren var jag otroligt sjuk. Mådde väldigt dåligt
Visade sig att jag hade sköldkörtel hormonbrist, akut järnbrist, d-vitamin brist, B-vitaminbrist osv.
Blandat med att vara ordentligt nedtryckt av honom.
Han "skötte" ekonomin, för jag mådde dåligt. Under den tiden togs flera lån i mitt namn.

Så fort jag mådde bättre såg detta. Tog det självklart slut. Han gick o berätta för alla hur jag kurat honom på pengar tog inte lång tid innan folk insåg. Till mig lovade han att betala, de hände ju aldrig.
Iallafall, försökte jag ta det den rättsliga vägen. Polisanmälde.
Ärendet blev nedlagt. Kanske hade det gått bättre om jag gått via kfm, då det finns viss bevisning. Via dem till tingsrätten, för indrivning av skuld istället för att anmäla vad han gjort.

Iallafall kämpade jag på under 2-3år. Fick samlingslån och hade inga skulder vid inkasso, kfm etc. Men tillslut blev det ett "fuck it" Varför ska jag betala hans skit.
Hade lån på över miljonen (hade lån på 17 000 när vi träffades. ) åh ägde inget. Ansökte om skuldsanering vilket blev godkänt. Har 2-3 år kvar på skuldsaneringen.

Känner mig rik idag, med så mycket pengar över. Samt fri från honom. Slipper ha något med honom att göra.

Skulle alla gånger gå via kfm idag om jag vore du.

Jag är inte född igår och vet att det är jag ensam som står på lånen och är den betalningsskyldige. MEN finns det NÅGOT jag kan göra härifrån för att lösa situationen?
NEJ

Smset kan duga som bevis om hen inte har bättre, om han nu bestrider.
LÖNLÖST

JA

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp