- Meddelanden
- 12 088
- Mottagna reaktioner
- 8 488
- Poäng
- 5 497
Det har varit ett rent helvete att komma dit jag är idag! Har kostat relationer då jag lånat privat från flera vänner och inte kunnat betala tillbaka som jag sagt men det har också stärkt vänskap då två av vännerna inte vill ha tillbaka pengarna men jag kommer självklart att betala.Hej Myra
Hur lyckades du utan att hamna på KFM att betala skulderna? Hade du från början stora skulder ?
Jag har aldrig haft med dom att göra, men nu när företaget fick en riktig skatte smäll, verkar vara allt riskabelt. Det är det sista som jag vill hamna hos dom.
Skuldberg på ca 1,4 miljoner + en del små belopp på krediter och avbetalningar. Nu är jag nere på 500 k grovt räknat.
Under en period har det varit minst 5 samtal till inkasso dagligen för att be och böna och försöka pussla ihop det.
Det som har varit avgörande var att sluta hålla sig flytande med hjälp av smslån samt hitta extrajobb, 3 stycken i dagsläget.
Har spelat ett fult spel tyvärr igenom att alltid prioritera större skulder som jag inte skulle ha en chans att betala tillbaka om de gick till Kf, så mindre skulder har jag inte prioriterat så haft massa förelägganden men kört förhalning så långt som jag vågat och lyckats betala i sista sekunden.
På det stora hela så krävs det väldigt mkt planering och pussel samt enorm uthållighet. Har brutit ihop flera ggr och bara gråtit och gråtit. Men fortsätt kämpa efteråt. Skriver ner allt nu och sätter i pärmar. så fort en räkning är betald så skriver jag i ett papper hur mkt som är kvar på just den skulden. Har på det hela haft tur med alla olika inkassobolagen mer eller mindre som har stått ut med med mig och mina samtal och hjälpt mig.
Anlitade en konsult som skulle hjälpa mig att ta kontrollen över skulderna men han sa att det enda sättet är att låna pengar typ samlingslån men jag sa att hade jag kunnat det så hade jag gjort det, jag får inga lån. Så han avslutade uppdraget. Vilket motiverade mig ännu mer. Funderar ibland på att höra av mig till honom att berätta att det gick ändå även om det var mkt svårare så klart. Min inställning har hela tiden varit att det måste gå. Det gäller bara att hitta vägar.
Skatteskulder ser jag till att alltid hålla under 10 000 kr vilket är gränsen för vad man får ha på sitt skattekonto om man har firma. Eftersom jag inte jämkar så brukar jag få tillbaka på skatten i juni och det nollställer skattekontot.
Vissa skulder är oerhört viktiga att prioritera för att undvika anmärkning och Kf. Man lär sig med tiden.
Har du mer specifika funderingar så skicka ett pm så kan jag se om jag kan ge dig mer konkreta tips. Om du inte vill skriva öppet vill säga.
Jag fick ett bakslag under pandemin då alla extrajobb försvann över en natt men nu är det igång igen så nu kan jag säga att jag har det värsta bakom mig. Det jag alltid ber om i första hand är att ha hälsan.