Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

har haft skuldsanering snart 1 år - Fråga vad ni vill veta

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skuldsaneringslagen är väl utformad så att under tiden man har skuldsanering så skall det kännas ekonomiskt men ändå vara möjligt att leva relativt normalt, både piska och morot i en form av ekonomisk rehabilitering och en chans till omstart utan att vara alltför tilltufsad.
Får man skuldsanering så vill nog dom flesta inte åter hamna där igen och då har ju skuldsaneringen tjänat sitt syfte.

Skuldsaneringslagen är väl utformad så att under tiden man har skuldsanering så skall det kännas ekonomiskt men ändå vara möjligt att leva relativt normalt, både piska och morot i en form av ekonomisk rehabilitering och en chans till omstart utan att vara alltför tilltufsad.
Får man skuldsanering så vill nog dom flesta inte åter hamna där igen och då har ju skuldsaneringen tjänat sitt syfte.

Nej man hoppas det, känslan är att folk som skuldsätter sig igen efter en sanering ökar dock

Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: MRR
Jag började att följa tråden igår men har valt att inte svara utan har velat sett utvecklingen.

Kan börja med att säga att, jag förstår att det sticker folk i ögonen att @MRR har det bra trots skuldsanering och har fått behålla sin bostadsrätt. Att han sedan uttrycker sig som han gör, kan förstå att det känns fel för många.

Precis som @MRR så lever jag med skuldsanering och har tretton månader kvar. Min fru och jag har levt väldigt bra under min skuldsanseringsperiod. Min mamma sa det också när vi pratade om det förra helgen och då sa hon "ja, ni har inte levt direkt dåligt under tiden ni haft skuldsanering". Jag kan hålla med, absolut. Vi har inte levt dåligt och vi lever inte dåligt heller. Enda skillnaden som jag sa till min mamma var att "vi kan inte resa som vi en gång gjorde". Det gör mycket också att jag haft mycket tur med spel under min period som jag haft min skuldsanering. Bara under mellandagarna nu så fick jag in nästan en månadslön på Stryktipset. Dessa pengar har vi fortsatt kvar.

Allt är inte guld och gröna skogar hos oss, trots att det kan låta som det ovan. Min fru betalar 6 000 kr i månaden på två skulder som ingår i min betalningsplan plus att jag betalar på dessa genom min sanering. Dessa två skulder ligger på strax över 400 000 kr och kommer att vara kvar nästa år när min sanering är avslutad. Det får mig att ha ont i magen. Planen och tanken är att jag ska kontakta inkasso (som jag skrev i en annan tråd) och erbjuda ackordsuppgörelse för dessa två skulder för dom är nämligen tolv år gamla och i sju år har vi endast betalat ränta på dessa två skulder. Då pratar vi 200 000 - 220 000 i bara ränta.

Jag förstår att många har det jävligt tufft med skuldsanering om man lever ensam och får vända på varje krona. Tror inte heller som någon skrev i denna tråd att det beror på vilken handläggare man får. Det är en konspirationsteori. Handläggarna måste utgå från lagen och kan inte se mellan fingrarna från fall till fall eller favorisera någon.
Jag förstår inte att det sticker folk i ögonen för att någon (vem som helst)har det bra trots skuldsanering. På vilket sätt blir det lättare för mig själv om någon har det dåligt, vad tjänar jag på om folk är i en ännu värre situation.?Avundsjuka eller???

Senast ändrad:
Tycker det är lite tudelat det där med att det sticker i ögonen.

Det man ska ta med sig är att många som haft skuldsanering innan dom fick det led ekonomiskt i flera år, kanske 10-15 år där man levde på absolut ekonomisk botten. Där du inte kunde äga fordon, där du hade löneutmätning, där du gick hungrig, där du inte hade råd med kläder.

Inte alla men otroligt många.

Om man då får skuldsanering och 2 betalningsfria månader och dylikt kan jag någonstans tycka att man har kämpat mer än tillräckligt.

Annat är det ju om du lever rövare 10 år med att ta massa lån för att resa på kryssningar och sedan får skuldsanering omgående. Men det är ju knappast ett vanligt fenomen.

Nej man hoppas det, känslan är att folk som skuldsätter sig igen efter en sanering ökar dock
Tråkig utveckling i så fall då väl få kvalificerar sig för en andra skuldsanering, ja om du menar nya turer hos kfm. För
helt skuldfri efter en sanering är nog svårt att vara i dagens samhälle.

Tråkig utveckling i så fall då väl få kvalificerar sig för en andra skuldsanering, ja om du menar nya turer hos kfm. För
helt skuldfri efter en sanering är nog svårt att vara i dagens samhälle.

Har flera som är så, en gissning är att merparten kommer dö skuldsatta. En andra skuldsanering skulle inte göra någon större nytta annat än att borgenärerna får förluster typ, det skulle ganska snart finnas behov för en tredje sanering..

Jag ansöker inte om omprövning. Då får jag skicka in x antal omprövningar varje månad.

Mina skulder har inte uppstått pga spel. Det är rena blancolån på över miljonen som har gått till konsumtion som resor, nöjen, materiella ting och kläder.
Lite nyfiken på dina påstådda 720000:- plus som du skrev om efter diverse spelvinster, hur har det gått med det?

Personligen tycker jag att det är jättebra att någon fått en "bra skuldsanering" trotts förekomsten av en högst märklig godkännande.
30 år gammal och bibehållen bostad, fantastiskt!
Det hände inte ofta förr.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp