Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Höjningar och sänkningar från bankerna.

Alla aktiebolag delar ut pengar till investerare när utrymmet finns, varför skulle banker vara annorlunda än till exempel bil- eller skogsindustrin?
Fattar inte vart du vill komma. Vad har det med saken att göra?

Så om man är publikt aktiebolag så ska man kunna skita i allt som heter moral, ansvarstagande, lagar, licenser och regler?

Om bankerna brydde sig om ansvarsfull utlåning och KALP så skulle jag inte ha fått hälften av lånen jag fått. Om dom brydde sig om riksbankens syfte med räntesänkningar skulle dom behålla 71% som ICA i ovan fall. Exakt 100% av räntesänkningarna ska passeras vidare till företag och konsumenter, det är syftet.

Hade dom agerat med lite ryggrad så hade bankerna inte erbjudit något som kallas högkostnadskrediter vars enda syfte är att utnyttja personer som redan har det tufft eller har något form av beroende genom att trycka pengar ut tomma intet.

Jag skulle inte tycka det är trist om många banker går i konkurs. Tråkigt är det däremot om svenska skogs eller bilindustrin går i konkurs

Som jag skrev ovan, vad skulle skilja banksektorn från andra aktiebolag som delar ut till sina aktieägare?

Du brukar vara ganska klipsk och jag blir förvånad att du ens ställer den frågan.

Om en livsmedelskedja går i konkurs kan andra aktörer ersätta den. Men om en större bank fallerar kan hela ekonomin stanna upp, dessutom när banker beviljar lån skapar de nya pengar i ekonomin genom krediter – något vanliga företag inte kan. Banksektorn omfattas dessutom av insättningsgarantier, likviditetsstöd och i praktiken statliga räddningspaket vid kriser. Knappast så att staten hjälper andra företag det såg du inte minst vid Northvolt som var politikens flaggskepp för den gröna omställningen.

Hela bankers koncept bygger liksom på allmänhetens och marknadens förtroende för att pengarna verkligen finns och kan användas. Hur är det med det förtroendet efter Swedbanks grova brottslighet som fick deras VD dömd? Eller faktumet att hundratusentals svenska gamlingar blivit rånade på sina livsbesparingar och att bankerna inte gör ett skit åt det? Något som BÅDE Konsumentverket, ARN - OCH högsta domstolen markerat mot? (Målnummer T 4623-21)

Fattar inte vart du vill komma. Vad har det med saken att göra?

Så om man är publikt aktiebolag så ska man kunna skita i allt som heter moral, ansvarstagande, lagar, licenser och regler?

Om bankerna brydde sig om ansvarsfull utlåning och KALP så skulle jag inte ha fått hälften av lånen jag fått. Om dom brydde sig om riksbankens syfte med räntesänkningar skulle dom behålla 71% som ICA i ovan fall. Exakt 100% av räntesänkningarna ska passeras vidare till företag och konsumenter, det är syftet.
Hade dom agerat med lite ryggrad så hade bankerna inte erbjudit något som kallas högkostnadskrediter vars enda syfte är att utnyttja personer som redan har det tufft eller har något form av beroende genom att trycka pengar ut tomma intet. Jag önskar väldigt många banker konkurs, det gör jag absolut inte med skogs eller bilindustrin.
Vilka banker önskar du i konkurs?

Inte några som beviljar bolån?

Du brukar vara ganska klipsk och jag blir förvånad att du ens ställer den frågan.

Om en livsmedelskedja går i konkurs kan andra aktörer ersätta den. Men om en större bank fallerar kan hela ekonomin stanna upp, dessutom när banker beviljar lån skapar de nya pengar i ekonomin genom krediter – något vanliga företag inte kan. Banksektorn omfattas dessutom av insättningsgarantier, likviditetsstöd och i praktiken statliga räddningspaket vid kriser. Knappast så att staten hjälper andra företag det såg du inte minst vid Northvolt som var politikens flaggskepp för den gröna omställningen.
"Den gröna omställningen" är endast politiskt motiverad och det får vi inte diskutera här.

Aktörer som baserar sin affärsmodell på högkostnadskrediter är inte vad jag kallar banker och där verkar även lagstiftningen vara på väg i samma riktning.

Mitt absolut främsta problem med bankerna är två saker.

1. Att dom med brått mod tillåter äldre svenskar som sparat ett helt liv bli lurade på hus och hem. Det finns tiotusentals om inte hundratusentals exempel där Uppdrag Granskning och flera tydligt påvisat att bankerna INTE tar sitt ansvar och undantaget Nordea (Eller SEB) vill dom inte ens svara på frågor. Det är inte jag som säger att bankerna inte tagit sitt ansvar utan Högsta Domstolen har gjort det. Vi har äldre dementa som med ett samtal efter 30 sekunder får hela sitt livsjobb raderat utav skurkar och bankerna säger i princip skyll er själva. Fast hela bedrägeriet enbart kan ske för att bankernas säkerhetsrutiner i form utav mobilt bankid och dylikt inte är tillräckligt säkra och robusta.

2. Att dom tillåter den här typen utav grov brottslighet, penningtvätt, terrorism och annat som har ägt rum med hjälp utav bankerna och då främst Swedbank. Dom vänder ut och in på Agda om hon sätter in 2000 i kontanter eller om en kille köper en Epa-traktor via Swish men samtidigt läser man hur folk kunnat finansiera Boko Haram med miljoner kronor över ett decenium utan att dom brytt sig för att beloppen är högre.

Skönt att vi inte lever i Nordkorea och har all möjlighet att byta bank om vi är missnöjda.
Nu är du verkligen ute och cyklar. Jag har en närstående som är nära pension, som köpte sitt boende för några år sedan, fick lån på ”nåder” av sin bank som hen haft i över 40 år och som nu inte kan sälja pga att bostadsmarknaden ser ut som den gör. Möjligheten att byta bank = 0.

Du har nog fått saker och ting om bakfoten. Banker lånar inte ut pengar för att gynna samhället utan för att maximera vinsten. Vilket du dessutom själv skrev ovan. Banker kan inte både vara viktiga i samhället och maximera vinsten dom två sakerna går nämligen inte ihop. Hade inte bankerna lånat ut pengar till fastigheter till exempel hade det dykt upp andra privata aktörer som gör det.

Digitalisering som sker gör det dessutom möjligt för individer och företag att själva hantera transaktioner, lån och sparande.

Banker är en historisk lösning på behovet av betalningar, sparande och lån. Men i dag finns och utvecklas alternativ som kan ersätta dem, ofta mer rättvist, transparent och stabilt.

Inom ett par år kommer bankerna vara helt utkonkurrerade utav digitala lösningar. Eller ja åtminstone när vi här är gamla.

Neobanken Revolut har ungefär 800 000 användare i Sverige och 10% av befolkningen äger redan krypto....du kan ju tänka dig dessa siffror när 30 och 40 talisterna dör ut och ynglingarna står på tillväxt.

Nej jag har inte det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp