- Meddelanden
- 4 158
- Mottagna reaktioner
- 4 063
- Poäng
- 2 617
Fattar inte vart du vill komma. Vad har det med saken att göra?Alla aktiebolag delar ut pengar till investerare när utrymmet finns, varför skulle banker vara annorlunda än till exempel bil- eller skogsindustrin?
Så om man är publikt aktiebolag så ska man kunna skita i allt som heter moral, ansvarstagande, lagar, licenser och regler?
Om bankerna brydde sig om ansvarsfull utlåning och KALP så skulle jag inte ha fått hälften av lånen jag fått. Om dom brydde sig om riksbankens syfte med räntesänkningar skulle dom behålla 71% som ICA i ovan fall. Exakt 100% av räntesänkningarna ska passeras vidare till företag och konsumenter, det är syftet.
Hade dom agerat med lite ryggrad så hade bankerna inte erbjudit något som kallas högkostnadskrediter vars enda syfte är att utnyttja personer som redan har det tufft eller har något form av beroende genom att trycka pengar ut tomma intet.
Jag skulle inte tycka det är trist om många banker går i konkurs. Tråkigt är det däremot om svenska skogs eller bilindustrin går i konkurs