Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Högsta domstolen förbjuder rättsdatabaser likt Lexbase

Trådens ämne är missvisande. Rättadatabaserna förbjuds inte, men tappar sitt syfte. Det som händer nu efter HDs prejudicerande dom är att domstolarna har rätt att neka utlämnande av handlingar(domar). Däremot så har Attunda tingsrätt begärt eu-domstolen om ett förhandsavgörande när det gäller tolkningen av förhållandet mellan yttrandefrihetsgrundlagen och GDPR. Ifall eu-domstolen kommer fram till att GDPR trumfar svensk grundlag så kommer rättsdatabaser likt Lexbase bli olagliga.

Trådens ämne är missvisande. Rättadatabaserna är per definition inte olagliga, än. Det som händer nu efter HDs prejudicerande dom är att domstolarna har rätt att neka utlämnande av handlingar(domar). Däremot så har Attunda tingsrätt begärt eu-domstolen om ett förhandsavgörande när det gäller tolkningen av förhållandet mellan yttrandefrihetsgrundlagen och GDPR. Ifall eu-domstolen kommer fram till att GDPR trumfar svensk grundlag så kommer rättsdatabaser likt Lexbase bli olagliga.
Korrekt. Och det blir förmodligen utfallet. Den domen kommer dock inte förrän i höst och därefter ska det gå genom alla svenska domstolsinstanser. Ovan nämnda tjänster kommer förmodligen bli kvar åtminstone ett år till.

Men detta rör alltså bara domar? Man kan fortfarande hitta folk på MrKoll och dylikt?

Jag har inga domar på mig men hade uppskattat om jag inte syntes på Google alls.

Men detta rör alltså bara domar? Man kan fortfarande hitta folk på MrKoll och dylikt?

Jag har inga domar på mig men hade uppskattat om jag inte syntes på Google alls.
Går att bli borttagen i princip överallt om du har koll på berörd lagstiftning.

Men just denna specifika dom som den här tråden rör handlar bara om domar?

Det handlar om att lexbase inte ska kunna begära ut alla domar utan fog.
Och därav då inte kunna sälja domarna vidare till personer.

Japp, det stämmer. Hovrätten lämnade ut domar med förbehåll att de inte fick lagras i rättsdatabaser och göras sökbara vilket företaget överklagade till HD.

Det handlar om att lexbase inte ska kunna begära ut alla domar utan fog.
Och därav då inte kunna sälja domarna vidare till personer.
Att ha som affärsidé att sälja domar till privatpersoner är rent svinaktigt. Men hur blir det om media vill få ut domar på typ gängkriminella? Eller tänker jag fel.

Att ha som affärsidé att sälja domar till privatpersoner är rent svinaktigt. Men hur blir det om media vill få ut domar på typ gängkriminella? Eller tänker jag fel.
Det är ju lagringen som är problematiken i sig här så att kunna begära ut domar kommer fortgå som tidigare och media kan begära ut och kartlägga och liknande utan hinder om jag fattar det rätt. Men just att det är sökbart och i register är ju det som det hela handlar om. Domstolarna har ju alla sina egna domar men likväl behöver du veta vad du vill ha eller be de söka efter något mer eller mindre specifikt för att fram det. Däremot kan de inte heller lägga ut alla domar och göra de sökbara med namn på de som ingår i fallen.

Det är ju positivt att detta stoppas då de här företagen är Djävulens påfund bara. Jag ser däremot stor skillnad på detta och att använda lönekollen då det är lika enkelt att bara ringa Skatteverket och få fram alla de aktuella uppgifterna eller för att veta skulder eller liknande på en person. Sen som några nämnt verkar det ju även som att det går att bli helt bortplockad från de registren dessutom.

Samtidigt kanske man kan vilja veta om grannen som flyttat in i lägenheten mittemot våldtagit barn.

Har inga speciella synpunkter på detta.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp