Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Högsta domstolen förbjuder rättsdatabaser likt Lexbase

Tycker det borde gå att få till en rättssäker avvägning i lagstiftningen där offentlighetsprincipen gäller och domar av intresse för samhället publiceras typ korruption, mord, barnmisshandel mm. Att däremot ohämmat lämna ut allt och lite till till nyfikna privatpersoner känns inte rätt då det kan missbrukas inte minst av just kriminella. Integritet kontra öppenhet kan förhoppningsvis fungera utan större gnissel om lagstiftarna gör sitt jobb.
Ska domstolar även bedöma vilka som får besöka en huvudförhandling?

Är det ett känsligt mål så beslutas om lyckta dörrar.

Ska domstolar även bedöma vilka som får besöka en huvudförhandling?

Är det ett känsligt mål så beslutas om lyckta dörrar.
Inte en susning vilka verktyg våra domstolar har att ta till när det gäller säkerheten kontra ökad hotbild och stök i rättssalarna..

Inte en susning vilka verktyg våra domstolar har att ta till när det gäller säkerheten kontra ökad hotbild och stök i rättssalarna..
Säkerhetskontroll i entrén, särskilda säkerhetssalar, vittnen som får medverka från annan ort via länk, polisbevakning för att nämna några.

Nu syftade jag mer på offentlighetsprincipen, en förutsättning för journalistik och övrig insyn är att kunna vara på plats.

Hur kan man bli borttagen på ratsit?
Man kan dölja sig från öppna sök här så att det behövs konto för att söka: https://www.ratsit.se/redigera/dolj

Ratsit hade en länk ett litet tag som man kunde ta bort sig helt. Men dom tog bort den länken ganska snabbt.

Det du skulle kunna prova är att använda IMY:s mall för att ta bort dig. Vet inte om dom följer den. Men det funkar på MrKoll och Birthday

Till: kundservice@ratsit.se

Hej!

Mitt Namn:
Mitt Personnummer:

Jag vill härmed utöva min rätt till radering enligt artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR).
Jag begär att alla personuppgifter som är kopplade till mig tas bort från er databas och webbplats. Detta innebär att ingen person ska kunna se information om mig, inklusive rättsliga dokument och andra uppgifter kopplade till mitt namn och personnummer, på er tjänst.

Ni kan hitta information om era skyldigheter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (www.imy.se). Kammarrättens senaste avgörande fastställer att databaser som publicerar uppgifter för kommersiella syften inte anses ha ett journalistiskt ändamål och därför är skyldiga att följa GDPR.

Jag ser fram emot ert svar på min begäran om radering snarast möjligt. Ni får gärna kontakta mig om ni har några frågor.

Med vänliga hälsningar,
Förnamn Efternamn

Man kan dölja sig från öppna sök här så att det behövs konto för att söka: https://www.ratsit.se/redigera/dolj

Ratsit hade en länk ett litet tag som man kunde ta bort sig helt. Men dom tog bort den länken ganska snabbt.

Det du skulle kunna prova är att använda IMY:s mall för att ta bort dig. Vet inte om dom följer den. Men det funkar på MrKoll och Birthday

Hej!

Mitt Namn:
Mitt Personnummer:

Jag vill härmed utöva min rätt till radering enligt artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR).
Jag begär att alla personuppgifter som är kopplade till mig tas bort från er databas och webbplats. Detta innebär att ingen person ska kunna se information om mig, inklusive rättsliga dokument och andra uppgifter kopplade till mitt namn och personnummer, på er tjänst.

Ni kan hitta information om era skyldigheter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (www.imy.se). Kammarrättens senaste avgörande fastställer att databaser som publicerar uppgifter för kommersiella syften inte anses ha ett journalistiskt ändamål och därför är skyldiga att följa GDPR.

Jag ser fram emot ert svar på min begäran om radering snarast möjligt. Ni får gärna kontakta mig om ni har några frågor.

Med vänliga hälsningar,
Förnamn Efternamn

Hur kan man bli borttagen på ratsit?

Varför endast Ratsit och inte även motsvarande tjänster?

Hej!

Mitt Namn:
Mitt Personnummer:

Med vänliga hälsningar,
Förnamn Efternamn
Tack snälla för svar. Du är bäst!!

Nu vad det ratsit det var på tal om. Jag tycker att det inte alls ska finns några såna här tjänster i Sverige alls. Allt är offentligt vilket jag tycker är fel! Tycker att det är endast myndigheter och arbetsgivare som ska ha tillgång till offentliga uppgifter.

Nu vad det ratsit det var på tal om. Jag tycker att det inte alls ska finns några såna här tjänster i Sverige alls. Allt är offentligt vilket jag tycker är fel! Tycker att det är endast myndigheter och arbetsgivare som ska ha tillgång till offentliga uppgifter

1.
Allt är inte offentligt. Se 2 kap. 2 § tryckfrihetsförordningen samt offentlighets- och sekretesslagen.

2.
Det krävs en grundlagsändring för att få igenom det. Därtill har Sverige haft offentlighetsprincipen (handlingsoffentligheten) i över 250 år.

3.
Söktjänster med utgivningsbevis går att angripa på andra sätt.

4.
Hittills har IMY bedömt att regleringen i yttrandefrihetsgrundlagen och dataskyddslagen har utgjort hinder mot att ingripa mot söktjänster med utgivningsbevis som publicerar personuppgifter. IMY har omprövat denna bedömning och bedömt att myndigheten har behörighet att inleda tillsyn med anledning av klagomål mot sådana söktjänster.
[...]
Anledningen till att IMY har omprövat sin tidigare bedömning är att det har skett en utveckling av europeisk och svensk rättspraxis. För det första har enskilda som klagar till IMY fått en stärkt rättsställning och IMY:s skyldigheter att utreda och agera på deras klagomål har utökats. För det andra har det tydliggjorts att när rätten till skydd av personuppgifter samt yttrande- och informationsfriheten ska sammanjämkas, ska det vara möjligt att göra en avvägning mellan rättigheterna utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.
(https://www.imy.se/publikationer/klagomal-mot-soktjanster-med-utgivningsbevis/)

5.
"Nu vad det ratsit det var på tal om." - Ja, men jag ställde frågan med tanke på vad jag tolkar att man vill uppnå. Att då endast rikta in sig på en av flera tjänster kanske inte är det mest verkningsfulla?

Bästa HD-domen ever! Hoppas alla de där skitsajterna som enbart lever på folks brister och fördärv måste stänga ner!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp