Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

GDPR - Tips och trix.

Lång tråd och förstår inte riktigt. Kan jag ta ett lån hos långivare jag tidigare spärrat mig från per automatik eller måste jag mejla långivaren i fråga att be dom radera all min info och sedan prova söka igen eller vadå?

Borde man inte kunna mejla UC och Bisnode och be dom radera allt dom lagrat själva som förfrågningar?

Lång tråd och förstår inte riktigt. Kan jag ta ett lån hos långivare jag tidigare spärrat mig från per automatik eller måste jag mejla långivaren i fråga att be dom radera all min info och sedan prova söka igen eller vadå?

Borde man inte kunna mejla UC och Bisnode och be dom radera allt dom lagrat själva som förfrågningar?

Jag testade som sagt att göra så hos viaconto där jag tidigare har varit spärrad, kunde logga in efteråt dock blev jag ändå nekad lånet

Ok, skulle behöva en lista på långivare som tar Credisafe då. Spärrat mig hos dom flesta men skulle behöva köpa lite tid utan att belasta Bisnode och UC

Antar att det här också innebär att man enkelt kan komma runt alla spärrar man självmant satt upp mot alla spelbolag tex? Det är ju en olycklig tolkning av lagen.

Nej, det fungerar inte riktigt så av flera anledningar.

"Ett Kreditupplysningsregister skall omfatta alla över 16 år med undantag för de som har skyddade uppgifter hos Skatteverket. Man kan själv inte bestämma om man skall finnas med i ett Kreditupplysningsregister eller inte." GDPR gäller inte skyddade register hos skatteverket.

Tack för ditt meddelande. Du har inga aktiva ärenden hos oss och vi kommer utan onödigt dröjsmål att ta bort dina uppgifter från vårt system.

Med Vänlig Hälsning,

Ted

Kundtjänst

Lånbutiken

www.lanbutiken.se

"Ett Kreditupplysningsregister skall omfatta alla över 16 år med undantag för de som har skyddade uppgifter hos Skatteverket. Man kan själv inte bestämma om man skall finnas med i ett Kreditupplysningsregister eller inte." GDPR gäller inte skyddade register hos skatteverket.
Förstår att Skatteverket måste ha mina inkomstuppgifter med mera...men att privata bolag som UC och Bisnode mf för egen statistik och scoring på folk borde ingå i GDPR lagen och borde raderas på begäran... Att dom sen får hämta inkomstuppgifter m.m. igen från Skatterverket är väl ok men där finns väl inga uppgifter på förfrågningar tex. Alltså borde förfrågningarna raderas åtminstone.

Förstår att Skatteverket måste ha mina inkomstuppgifter med mera...men att privata bolag som UC och Bisnode mf för egen statistik och scoring på folk borde ingå i GDPR lagen och borde raderas på begäran... Att dom sen får hämta inkomstuppgifter m.m. igen från Skatterverket är väl ok men där finns väl inga uppgifter på förfrågningar tex. Alltså borde förfrågningarna raderas åtminstone.

Finns ju en kreditupplysningslag som tydligen trumfar GDPR.

Det är ju i och för sig vad dom säger & tror.
Man borde nästan prova det i en EU-domstol om man haft tid,pengar och dylikt..

Nån här som har spärrat sig hos Tryggkredit och som nu bett dom ta bort alla ens uppgifter enligt GDPR och då kan ansöka?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp