Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Gåva/bil vid skuldsanering?

Detta borde inte vara en fråga ens… för som sagt, låt bilen stå på Dina föräldrar under resterande del av skuldsaneringen, så behöver du inte fundera över detta mer…
Min sambo står på min bil. Nu kör inte jag en sån dyr bil som Du hade tänkt dig förvisso, men likväl för att slippa spekulationer och eventuella frågor, så har vi löst det så.
Ni bor på samma adres? Stor skillnad. Har tyvärr erfarenhet av att försäkringen nekar ersättning när fordon stulits medan det var barnen som använder den och bodde på annan adress. Risk att något händer är lika stor som du är oförsäkrad. Så skulle definitivt göra omprövning så allt går rätt till. Du behöver du inte vara orolig alls.

Ni bor på samma adres? Stor skillnad. Har tyvärr erfarenhet av att försäkringen nekar ersättning när fordon stulits medan det var barnen som använder den och bodde på annan adress. Risk att något händer är lika stor som du är oförsäkrad. Så skulle definitivt göra omprövning så allt går rätt till. Du behöver du inte vara orolig alls.
Jag är inte det minsta orolig och det du gör gällande känns inte relevant i min situation då vi likväl bor under samma tak och min lilla bil kostade i runda slängor 35tkr.
Omprövning är BRA att göra och det uppmuntrar jag. Har själv skickat in 2 omprövningar under mina 4 år med skuldsanering, men lite sunt förnuft är inte fel att ha oxå… :)

Omprövar jag och anses ha förbättrad ekonomi kan jag ju förlora bilen helt. Blir motsägelsefullt att ens ompröva det, inga medel har ju tillkommit officiellt, utan anses som ett lån. Bara det att mina föräldrar inte vill ha betalt.

Känns ju som att det även kan bero på andra faktorer som ställt till det i ditt fall. Har svårt att tro att en försäkring inte skulle gälla vid utlåning, oavsett om det gäller ett dygn eller ett år. Hur styrks det ens från försäkringsbolaget?

Känns ju som att det även kan bero på andra faktorer som ställt till det i ditt fall. Har svårt att tro att en försäkring inte skulle gälla vid utlåning, oavsett om det gäller ett dygn eller ett år. Hur styrks det ens från försäkringsbolaget?
Beroende på var personerna bor och antal bilar i hushållet. Finns det en misstanke så kopplas en utredare på och då undersöks allt. Vem som betalat bränsle, parkering som exempel. Relevant eller inte, jag bara vill göra TS uppmärksam på att det finns risker åt alla håll. Hen bestämmer själv vilja hen vill ta.

Blir kanske inget bilköp än på några dagar, bilen är kreditköpt med återtaganderätt och säljaren verkar inte ha skitbra koll på hur mycket av skulden som återstår och att jag då ska betala direkt till kreditgivaren. Nu lyser säljaren med sin frånvaro så det blev kanske obekvämt, hen hade kanske tänkt använda pengarna till nåt annat kul.

Blir kanske inget bilköp än på några dagar, bilen är kreditköpt med återtaganderätt och säljaren verkar inte ha skitbra koll på hur mycket av skulden som återstår och att jag då ska betala direkt till kreditgivaren. Nu lyser säljaren med sin frånvaro så det blev kanske obekvämt, hen hade kanske tänkt använda pengarna till nåt annat kul.
  • När någon tar ett lån på en bil via ett låneinstitut så begär låneinstitutet en kreditspärr på bilen från Trafikverket.
  • För att bilen ska kunna säljas vidare måste kreditspärren hävas, genom att låntagaren betalar av den resterande skulden.
  • Om du köper en bil via en bilhandlare så kommer bilhandlaren att se till så att kreditspärren släpps.
  • Vid ett köp från en privatperson MÅSTE du få ett kvitto eller dokument på att säljaren har betalat av sin restskuld och att kreditspärren är hävd. Bilen är låneinstitutets säkerhet, och de kan kräva tillbaka den även om bilen sålts vidare ifall det sitter en kreditspärr på fordonet.

• När någon tar ett lån på en bil via ett låneinstitut så begär låneinstitutet en kreditspärr på bilen från Trafikverket.
  • För att bilen ska kunna säljas vidare måste kreditspärren hävas, genom att låntagaren betalar av den resterande skulden.
  • Om du köper en bil via en bilhandlare så kommer bilhandlaren att se till så att kreditspärren släpps.
  • Vid ett köp från en privatperson MÅSTE du få ett kvitto eller dokument på att säljaren har betalat av sin restskuld och att kreditspärren är hävd. Bilen är låneinstitutets säkerhet, och de kan kräva tillbaka den även om bilen sålts vidare ifall det sitter en kreditspärr på fordonet.
Ja? :D

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp