Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Gå ur svenska kyrkan

Låter inte alls dumt. Respekt ska du ha.

Ok-jag läste. Det är för mycket positivt, ädelt och givande, nej-jag vill inte lämna den.

Menade mer angående begravning,förmodligen låter det mycket dumt men...Är 62 år och skulle inte vilja lämna några bekymmer åt mina barn.
Den som är folkbokförd i Sverige betalar även i fortsättningen begravningsavgift enligt begravningslagen (1990:1144). Så begravning är inga problem. Konsert och gudstjänst får man också gå på för den som vill.

Det man tappar är sin rösträtt i kyrkval, möjlighet till vigsel (om båda är utskrivna, går bra med vigsel om 1 är med), begravningssgudstjänst och konfirmation.

Jag tycker inte det är värt 400-500kr i månaden att vara med i kyrkan då jag behöver dom till annat. Betalar inte ens riktigt den summan till facket + akassa som faktiskt har en nytta om något händer.

Den som är folkbokförd i Sverige betalar även i fortsättningen begravningsavgift enligt begravningslagen (1990:1144). Så begravning är inga problem. Konsert och gudstjänst får man också gå på för den som vill.

Det man tappar är sin rösträtt i kyrkval, möjlighet till vigsel (om båda är utskrivna, går bra med vigsel om 1 är med), begravningssgudstjänst och konfirmation.

Jag tycker inte det är värt 400-500kr i månaden att vara med då jag behöver dom till annat. Betalar inte ens den summan till facket + akassa
som faktiskt har en nytta om något händer.
Tack, som vanligt fullständigt svar.

Fördel är alltså att man får lite mer pengar i plånboken, finns det någon nackdel?
Om man inte är medlem i svenska kyrkan kan kyrkan ta ut en avgift för kostnaden av präst, organist och hyra av lokal. De kan också neka kyrklig begravningsceremoni och hänvisa till borgerlig. Jag har för mig också att de kan neka att ceremonin får äga rum i själva kyrkan, men att de då får upplåta ett kapell eller liknande men jag är inte säker.

Jesus förlåter alla synder och tar emot alla som när som helst vill gå med i gemenskapen igen, sa min lokala präst när jag lämnade över lappen om utträde till pastoratet :facejoy:

Jo begravning kan visst vara problem råkade ut för detta 2022 att personen som gick bort inte var med i svenska kyrkan får man betala en extra avgift för att få ha begravning i kyrkan som man annars slipper om man är medlen. Det var en rätt stor summa sen fick vi betala allt det andra fär begravning.

Om man inte är medlem i svenska kyrkan kan kyrkan ta ut en avgift för kostnaden av präst, organist och hyra av lokal. De kan också neka kyrklig begravningsceremoni och hänvisa till borgerlig. Jag har för mig också att de kan neka att ceremonin får äga rum i själva kyrkan, men att de då får upplåta ett kapell eller liknande men jag är inte säker.
Har råkat ut för detta att vi fick betala en saftig summa för en som gick bort o inte var medlem i Svenska kyrkan för att ha den där så det stämmer det du skriver

Beror på hur man ser det, jag gick ur kyrkan snabbast möjligt när jag började tjäna pengar, många år sedan.

Gifta sig löser man borglit, om inte kyrkan är absolut nödvändig. Ingen präst behövs.
Begravning sker i kapellet, då tar begravningsentreprenören hand om begravning. Ingen präst behövs.
Begravningsavgiften betalas även om man inte är medlem i kyrkan, så nedgrävd blir man oavsett...

Sen var det lite "gnälligt" att döpa sina barn när Vi kollade, men Vi valde att avstå dop för våra två barn.
I övrigt kan jag inte påstå att jag missar något som icke medlem, men då skall tilläggas att jag är försiktigt intresserad av kyrkan över lag. Jag är varken döpt eller konfirmerad.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp