Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

frågor om skuldsanering

hej! jag överväger att ansöka om skuldsanering. jag tror egentligen inte jag kommer beviljas, men jag funderar nu på att prova efter många år med skulder då allt liksom mest känns hopplöst. jag har dock funderingar och jag tror många här har koll :)

1. mina skulder är inte släppta till kronofogden, jag har alltid betalat men alltid haft lite pengar kvar. som jag förstår det måste mina skulder inte vara hos kronofogden för att jag ska kunna söka skuldsanering. stämmer det?

2. som jag förstått det betalar man en räkning till kronofogden när man har skuldsanering? det är alltså inte utmätning på lönen, utan jag betalar själv? stämmer?

3. om det stämmer att det inte blir utmätning utan att jag betalar själv, kommer min arbetsgivare ändå få reda på om jag skulle bli beviljad skuldsanering? eller behöver arbetsgivare aldrig veta något?

4. jag läste någonstans förut att det ”annonseras” någonstans när någon blir beviljad skuldsanering. det här är en del i att jag aldrig seriöst övervägt att ansöka, jag är extremt skamfylld kring mina skulder. var annonseras det och läser folk där i allmänhet?

5. studielån ingår inte i skuldsanering, väl? då behöver man isåfall själv betala det för det man för behålla för att leva för (vilket är ca 6000 va?)?
jag har också ett privat lån hos familj som jag inte vill ha med i skuldsanering för jag vill betala för mig. men det behöver jag då också betala ur summan jag får behålla för att leva på?

jag kommer säkert på fler frågor men dessa är de jag behöver få svar på för att ens våga ansöka tror jag. vore väldigt tacksam för svar!

bonusfundering: ni som fått beviljat, vad hade ni för situation - ålder, inkomst, total skuld? :)

1. Stämmer
2. Stämmer
3. Dem behöver inte få veta nej. Men dem får veta om dem tex gör säkerhetskontroll eller kreditkoll på dig.
4. POIT, finns öppet men indexeras inte på Google. Tror inte många är där inne och läser om man inte är bank eller kreditgivare. Men man kan.
5. Förfallna fakturor ingår. Annan skuld pausas och återbetalas efter utförd sanering.
6. Ta upp skulden till din familj. Det kan göra att bägaren väger över till din fördel i sökan. Hur du sen väljer att hantera skulden kan jag inte ge någon hjälp med. Men skulle du fortsätta betala sköt det snyggt så det inte ser ut som att du gynnar någon gäldenär.

Det är gratis att prova så uppmuntrar det verkligen om det inte finns andra vägar. Dels blir man skuldfri på 5 år (en permanent lösning och man vet sitt slutdatum) och dels kan man spara väldigt mycket pengar på det. Så både tid och pengar.

1. Vill du söka så är det absolut inga problem. Man behöver inte släppa någon skuld. Däremot så rekommenderas det starkt att inte nyttja fler krediter eller ta nya lån efter ansökan. Sen statistiskt är det fler som blir beviljade efter ett möte med kommunens skuldrådgivning som hjälper dig skicka in ansökan. Det mötet är under sekretess och syns inte för någon annan än KFM tr du har gått på när ansökan hanteras.

2. Det stämmer. Man får en betalplan till KFM. Det blir nästan som ett samlingslån för allt hos dom. Inte helt korrekt, men I varje fall så har man bara 1 räkning att betala. Du betalar själv, inget dras från lönen.

3. Arbetsgivaren får inte reda på någonting om du inte själv säger det. KFM rapporterar ingeting till arbetsgivare och banker gör det inte heller. Har aldrig heller varit med om att någon arbetsgivare tar kreditupplysning på man efter man börjat jobba.

4. POIT heter tidningen. Men du kommer inte upp om någon googlar ditt namn. Man måste gå in och specifikt söka på ditt namn. Knappt någon som ens vet att POIT finns och ingen privatperson läser POIT. Det är typ bara vissa personer på banker som har koll för att rapportera in skulder till skuldsaneringen.

5. CSN pausas. Det ingår inte i skuldsanering. Däremot blir det nästan som minusränta på CSN. Under 5 år har du förmodligen 5 löneökningar. Men beloppet och räntan (som nästan är 0) är detsamma när du börjar betala igen.

Lånet till familjen får du nog betala bort först om du inte vill att det ska ingå. Ansökan tar ca 7 månader. Så skickar du nu har du 7 månader på dig att betala bort familjen. Annars kan det bli gynnande av borgenär som är olagligt under skuldsanering om det uppmärksammas. Men du kan ringa dina banker nu, ta betalplaner, betalfria månader, kanske släppa något lån till inkasso etc. Sen bara betala allt du kan till familjen. Blir du nästan av med hela lånet till dess är det ju också bra. Sen om det kommer några tusenlappar på swish till dom under skuldsanering till dom är det nog ingen som ligger märke till.

Skrev en ganska lång tråd om skuldsanering här: råder dig att kolla i den. Förhoppningsvis besvaras en del frågor:

LÄNK - 8 första inläggen är mina:

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/lup-stora-skuldsaneringsguiden.26162/

Senast ändrad:
stort tack för båda era svar @Lock och @LånaUtanPapper :) väldigt lugnande svar. gynnande av gäldenär lät läskigt dock så det ska jag akta mig för! ska prata med min familj, kanske kan jag pausa återbetalning under eventuell skuldsanering. kommer ju kunna betala tillbaka mycket fortare efter att den är genomförd ändå!

men en fråga till som uppstod nu då. under dom två betalningsfria månaderna per år som jag förstått att man har, får jag då betala till min familj eller blir det också fel och gynnande av gäldenär? annars får jag väl spara bara och betala tillbaka en klump när fem år gått, för spara får man väl?

stort tack för båda era svar @Lock och @LånaUtanPapper :) väldigt lugnande svar. gynnande av gäldenär lät läskigt dock så det ska jag akta mig för! ska prata med min familj, kanske kan jag pausa återbetalning under eventuell skuldsanering. kommer ju kunna betala tillbaka mycket fortare efter att den är genomförd ändå!

men en fråga till som uppstod nu då. under dom två betalningsfria månaderna per år som jag förstått att man har, får jag då betala till min familj eller blir det också fel och gynnande av gäldenär? annars får jag väl spara bara och betala tillbaka en klump när fem år gått, för spara får man väl?
Om det är återbetalning av skuld som ingår i sanering så är det gynnande.
Spara får du. Så gör då hellre det.

Spara får man absolut och det är även rekommenderat eftersom en skuldsanering ska ses som ekonomisk rehabilitering. I det så ingår det att lära sig spara. I mitt beslut fick jag behålla 800kr extra i buffert, det är tanken då att jag ska lägga undan minst 800kr i månaden på ett sparkonto/buffertkonto.

Betalar du under under skuldsanering till din familj så är det gynnande av borgenär, betalfri månad eller ej. Men sen är det väll en på miljonen (läs: låg chans) att det upptäcks och granskas av en bank om det inte är samma bank du har swish/lönekonto som du har lån hos. Sen ska dom bevisa att det är på ett lån du betalar dessutom. Har du lån hos Fairlo exempelvis så har inte Fairlo någon insyn i dina transaktioner hos Swedbank (om du har swedbank som huvudbank). Det måste till en rejäl utredning.

Har du lån hos ex Nordea idag och har Nordea som bank då kan det upptäckas lättare såklart. Rekommenderar oavsett att byta till en bank som du inte har lån hos så man slipper granskningar i sina konton. Har du lån hos Nordea och har Nordea så byt bara till typ Swedbank (om du inte har lån hos dom, välj annan) så slipper man oroa sig för sånt.

Det optimala är ju förstås att betala bort lånet före ansökan. Eller spara och göra det efter skuldsaneringen om dom inte är i behov av pengarna nu. Om du planerar att säga att åt dom att du har sökt skuldsanering är det ju dock lika bra skriva in skulden där så betalas en del bort under dina 5 år utan att du betalar mer på betalplanen. Det blir bara att övriga banker får lite mindre. Sen efter skuldsaneringen fortsätta betala dom det som är kvar.

Dessutom så är chanserna större att du kvalificeras som insolvent (krav 1 för skuldsanering) om du tar med deras skuld i betalplanen. Att man redovisar att man har mer skulder är bara positivt i detta fall för att uppfylla kraven. Sen får din familj också 1 betalning varje år från skuldsaneringen som sagt. Så om dom endå vet om att du söker skuldsanering ser jag inte varför dom inte ska vara med. Du tjänar på det, dom tjänar på det.

Senast ändrad:
tack! då tar jag med mitt privata lån i ansökan och betalar det som är kvar efter skuldsaneringen är slut isåfall. tusen tack för väldigt utförliga och pedagogiska svar! ☺️

Spara får man absolut och det är även rekommenderat eftersom en skuldsanering ska ses som ekonomisk rehabilitering. I det så ingår det att lära sig spara. I mitt beslut fick jag behålla 800kr extra i buffert, det är tanken då att jag ska lägga undan minst 800kr i månaden på ett sparkonto/buffertkonto.

Betalar du under under skuldsanering till din familj så är det gynnande av borgenär, betalfri månad eller ej. Men sen är det väll en på miljonen (läs: låg chans) att det upptäcks och granskas av en bank om det inte är samma bank du har swish/lönekonto som du har lån hos. Sen ska dom bevisa att det är på ett lån du betalar dessutom. Har du lån hos Fairlo exempelvis så har inte Fairlo någon insyn i dina transaktioner hos Swedbank (om du har swedbank som huvudbank). Det måste till en rejäl utredning.

Har du lån hos ex Nordea idag och har Nordea som bank då kan det upptäckas lättare såklart. Rekommenderar oavsett att byta till en bank som du inte har lån hos så man slipper granskningar i sina konton. Har du lån hos Nordea och har Nordea så byt bara till typ Swedbank (om du inte har lån hos dom, välj annan) så slipper man oroa sig för sånt.

Det optimala är ju förstås att betala bort lånet före ansökan. Eller spara och göra det efter skuldsaneringen om dom inte är i behov av pengarna nu. Om du planerar att säga att åt dom att du har sökt skuldsanering är det ju dock lika bra skriva in skulden där så betalas en del bort under dina 5 år utan att du betalar mer på betalplanen. Det blir bara att övriga banker får lite mindre. Sen efter skuldsaneringen fortsätta betala dom det som är kvar.

Dessutom så är chanserna större att du kvalificeras som insolvent (krav 1 för skuldsanering) om du tar med deras skuld i betalplanen. Att man redovisar att man har mer skulder är bara positivt i detta fall för att uppfylla kraven. Sen får din familj också 1 betalning varje år från skuldsaneringen som sagt. Så om dom endå vet om att du söker skuldsanering ser jag inte varför dom inte ska vara med. Du tjänar på det, dom tjänar på det.

Fast bedömningen att man är insolvens grundar sig ju på en samlad bedömning där de har tagit hänsyn till din hela ekonomi och framförallt svar på 2 av dessa frågor :
1. Hur mycket skulderna är totalt
2. Vad du har gjort för att minska dina skulder och hur de har uppkommit

Sen spelar faktiskt ålder stor roll också, är du ung mellan 19-30 år är det otroligt få som blir beviljade i slutändan.

Men allt är en individuell bedömning och alla här inne som har blivit beviljade SKA INTE TA DET LÄTT på att de har blivit det, det är en andra chans i livet och man får verkligen bara EN chans, numera avslås nästan 6 av 10 (sept 2024)

Fast bedömningen att man är insolvens grundar sig ju på en samlad bedömning där de har tagit hänsyn till din hela ekonomi och framförallt svar på 2 av dessa frågor :

Sen spelar faktiskt ålder stor roll också, är du ung mellan 19-30 år är det otroligt få som blir beviljade i slutändan.

Men allt är en individuell bedömning och alla här inne som har blivit beviljade SKA INTE TA DET LÄTT på att de har blivit det, det är en andra chans i livet och man får verkligen bara EN chans, numera avslås nästan 6 av 10 (sept 2024)
Det har du rätt i och jag håller med i det mesta. Jag ser det dock som en relativt stor chans till att man får skuldsanering om man är insolvent och redå att börja piffa till sin skälighet. Delvis ha brytpunkter etc.

4 av 10 blir beviljade. Men kanske 1 av 10 (gissning) är fel ifylld, långt ifrån att uppfylla kraven etc. Så en seriöst övervägd ansökan skulle jag villja påstå blir beviljad hälften av gångerna.

Blir man inte beviljad på första eller andra ansökan så kan man nog bli det på 3e eller 4e. Med 7 månaders väntetid är det så viktigt att ha rullande ansökan om man verkligen vill ha och behöver skuldsanering om man blir nekad första gången och det är ”nära” att man blir beviljad.

Kan skilja sig mycket mellan handläggare och jag anser tvärtom med nästan hälften av alla seriöst övervägda ansökningar beviljade som rätt goda chanser, speciellt om man har rullande ansökan ifall man blir nekad.

Ett nekande utesluter inte ett godkänt på andra då det ska granskas på nytt med bryttider som blir ca 7-8 månader äldre med varje ansökan. Det om man tror att man själv är skälig förståss att det är viktigt att fortsätta skicka in.

Håller helt med om att får man chansen så är det med stor respekt man ska ta vara på skuldsaneringen som en permanent lösning.

Nja, det under 2 är i skälighetsfrågan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp