- Meddelanden
- 3 052
- Mottagna reaktioner
- 1 367
- Poäng
- 1 057
Fast på en skuld på totalt 600.000 och 39 år samtidigt som att man kan betala allt just nu och överleva. (Förmodligen då fast jobb) Och dessutom bara 2 st lån som man efter tid kan göra till bättre förutsättningar på lånet är det att ge falska förhoppningar att en skuldsanering kommer gå igenom.7-15 år+ är bedömningen beroende på situation. Inte 10-15 år. Sen kan det ju vara så att man kan betala sina lån och leva långt under existensminimum ellet tom gå minus (man är tvungen nyttja lån/kredit för att betala). Sånt väger också in. Har man i princip 0 eller max någon tusenlapp kvar när räkningarna är betalda och man nästan får leva på nudlar resten av månaden är inte heller rimlig levnandsstadard.
Det var så min situation såg ut, nu hade jag förmodligen inte kunnat betala mina lån på 30 år. Men det gick precis runt med att jag kunde betala, även fast jag fick ta hjälp av krediter ibland. Hade dock inget kvar efteråt och levde långt under existensminimum under lång tid (6090 kr kvar per månad efter hyra och transport var betald). Så det finns inget som säger att man inte kan få skuldsanering bara för att man kan betala sina skulder. Lever man långt under existenminimum så är det definitivt möjligt.
https://kronofogden.se/om-kronofogd.../2023-09-19-rekordmanga-vill-ha-skuldsanering
"Det ska vara tydligt att du inte kan betala av dina skulder inom en period på cirka 7–15 år"
Sen är det en jävla skillnad som dig att inte kunna betala på 30 år men dessa lån är då lång återbetalningstid (13 år) och man nu kan betala vilket du kanske kunde för stunden men hade inte gått i längen men denna person uppenbarligen kan just nu så tilllkommer inte mer lån så går det runt och man har möjlighet att skapa bättre förutsättningar under årens gång . Så till 98% så kommer det att bli avslag och att ge folk förhoppningar på annat är fel tycker jag. Sen förlora man inget på att försöka men kommer förmodligen inte gå nu