Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

frågor om skuldsanering

7-15 år+ är bedömningen beroende på situation. Inte 10-15 år. Sen kan det ju vara så att man kan betala sina lån och leva långt under existensminimum ellet tom gå minus (man är tvungen nyttja lån/kredit för att betala). Sånt väger också in. Har man i princip 0 eller max någon tusenlapp kvar när räkningarna är betalda och man nästan får leva på nudlar resten av månaden är inte heller rimlig levnandsstadard.

Det var så min situation såg ut, nu hade jag förmodligen inte kunnat betala mina lån på 30 år. Men det gick precis runt med att jag kunde betala, även fast jag fick ta hjälp av krediter ibland. Hade dock inget kvar efteråt och levde långt under existensminimum under lång tid (6090 kr kvar per månad efter hyra och transport var betald). Så det finns inget som säger att man inte kan få skuldsanering bara för att man kan betala sina skulder. Lever man långt under existenminimum så är det definitivt möjligt.

https://kronofogden.se/om-kronofogd.../2023-09-19-rekordmanga-vill-ha-skuldsanering

"Det ska vara tydligt att du inte kan betala av dina skulder inom en period på cirka 7–15 år"
Fast på en skuld på totalt 600.000 och 39 år samtidigt som att man kan betala allt just nu och överleva. (Förmodligen då fast jobb) Och dessutom bara 2 st lån som man efter tid kan göra till bättre förutsättningar på lånet är det att ge falska förhoppningar att en skuldsanering kommer gå igenom.
Sen är det en jävla skillnad som dig att inte kunna betala på 30 år men dessa lån är då lång återbetalningstid (13 år) och man nu kan betala vilket du kanske kunde för stunden men hade inte gått i längen men denna person uppenbarligen kan just nu så tilllkommer inte mer lån så går det runt och man har möjlighet att skapa bättre förutsättningar under årens gång . Så till 98% så kommer det att bli avslag och att ge folk förhoppningar på annat är fel tycker jag. Sen förlora man inget på att försöka men kommer förmodligen inte gå nu

Fast på en skuld på totalt 600.000 och 39 år samtidigt som att man kan betala allt just nu och överleva. (Förmodligen då fast jobb) Och dessutom bara 2 st lån som man efter tid kan göra till bättre förutsättningar på lånet är det att ge falska förhoppningar att en skuldsanering kommer gå igenom.
Sen är det en jävla skillnad som dig att inte kunna betala på 30 år men dessa lån är då lång återbetalningstid (13 år) och man nu kan betala vilket du kanske kunde för stunden men hade inte gått i längen men denna person uppenbarligen kan just nu så tilllkommer inte mer lån så går det runt och man har möjlighet att skapa bättre förutsättningar under årens gång . Så till 98% så kommer det att bli avslag och att ge folk förhoppningar på annat är fel tycker jag. Sen förlora man inget på att försöka men kommer förmodligen inte gå nu
Det är därför jag frågade om inkomst. Är också lite skeptiskt för insolvensbiten. Men är inkomsten låg (som jag kanske misstänker i detta fall) då personen säger att hxn inte har några pengar kvar så kanske det ändå kan vara kvalificerad insolvent.

Det är därför jag frågade om inkomst. Är också lite skeptiskt för insolvensbiten. Men är inkomsten låg (som jag kanske misstänker i detta fall) då personen säger att hxn inte har några pengar kvar så kanske det ändå kan vara kvalificerad insolvent.
Personen skev i ngt inlägg nyss att hen tjänar bra. Sen vad som anses vara bra är ju diffust men tror att insolvensbiten är ett väldigt stort "problem" för att få en sanering godkänd

1. Man får betalningsanmärkning vid inledande det stämmer. Den gäller i 5 år. Blir man nekad sen så försvinner den. Men det är ganska ovanligt att man blir nekad om man vart ärlig i sin ansökan och får godkänt inledande. Då måste det nästan dyka upp någon information som ger grund för avslag som inte fanns med från första början. Får man sen godkänt däremot så behåller man sin anmärkning i 5 år. Även om betalplanen kan vara kortare.

2. Om du får inledande så får du betala alla borgenärer via den inledande betalplanen som du får. Men du får inte göra separata betalningar utanför betalplanen till dina borgenärer. Får du inledande skuldsanering så får du inte utmätning. Utan man får sin betalplan istället som man ska följa. Under de 4 månaderna får du alltså inte utmätning. Däremot kan man ännu få anmärkningar om man släppt sina skulder vid ansökan. Har du inte släppt dom så får du fortsätta betala på dina skulder och de pengarna du betalt under 4 månader får du tillbaka tror jag. Men som sagt väldigt ovanligt att man får inledande och inte beslutad skuldsanering om beslutet grundar sig på korrekta uppgifter.

3. För mig är den enda skillnaden att det blivit bättre. Haft skuldsanering 1 år och betalat allt med debitkort. Ser ingen nytta av krediter och vill inte ha med krediter att göra. Vet inte hur det är att få abbonemang med skuldsanering. Men Hyreslägenhet verkar många att acceptera efter man haft skuldsanering i 6 månader. Men rekommenderar nästan att flytta först och söka från nya lägenheten om du ska söka. Eller skicka in ansökan efter kreditkontrollen är gjort och du fått avtalet på plats. Det sista jag gjorde innan anmärkning var att förlänga mitt abbonemang 2 år på mobilen. Men kommer behålla mitt abbonemang efteråt, även om jag inte kan förlänga det. Vet faktiskt inte om det går, men får behålla det i varje fall efter bindningstidens slut. Vad gäller visakort så fick jag ett nytt efter skuldsaneringen påbörjades. Både hos Swedbank och Nordea (var dock kund innan skuldsaneringen började) men förnyade dom strax efteråt med ersättningskort utan problem.

Vad har du för inkomst? Vad betalar du i månaden på dessa 3 lån? hur gamla är dessa lån? vad har du för hyra och övriga kostnader? Har du skatteskulder?
Frågan jag tänker på är en kort bedömning av om du är kvalificerad insolvent och om du uppfyller skäligheten för skuldsanering.

Oavsett kan du ju alltid slänga iväg en ansökan även om du fortsätter betala på skulderna eller inte. Blir du nekad så står det varför. Blir du nekad inledande och fortsatt betala får du heller ingen betalningsanmärkning så du har inget att förlora på det. Rekommenderar att göra via kommunens skuldrådgivare, statistisk blir fler beviljad som söker där efter möte än som skickar ansökan själv.

Här kanske några frågor och tankesätt besvaras. Dom 8 första inläggen är mina.

tack för alla svar! så om jag skulle få inledande och betalar in till kronofogden enligt plan så kan inte borgenärerna då skicka krav och så som kan göra att jag får betalningsanmärkningar under tiden för inledande? skulle jag söka skuldsanering så kommer jag alltså fortsätta betala som jag ska ända till ev. inledande, och fortsätta efter ev. avslag.

jag betalar ca 10200 kr per månad totalt för mina lån. mina övriga utgifter (inkl hyra, el, internet osv) ligger på ca 11000 kr. det går alltså ut ca 21200 kr. jag får ut ca 28-29000 per månad i lön. jag räknade på det igår och insåg att jag nog ligger för bra till för skuldsanering. jag har en sjukdom som gör att jag har en del sjukdagar, oftast varje månad, men antar att kronofogden kommer räkna på vad jag ”bör” få ut en normal månad utan sjukdom och isåfall är det ca 29000 kr. får jag ut 28000 är det mer knapert, men ligger strax över det kronofogden räknar som existensminimum ändå. mina nuvarande lån är några år gamla (löst andra lån med dessa liksom). har inga skatteskulder.

Kan du betala dina lån och ändå har råd med det andra så blir sanering svår du du inte ska kunna betala tillbaka på 10-15 år och just nu så kan du ju betala sen att du lagt lånet på lång tid spelar mindre roll
uppskattar det! jag tror också jag ligger lite för bra till när jag räknat ordentligt på det.

tack för alla svar! så om jag skulle få inledande och betalar in till kronofogden enligt plan så kan inte borgenärerna då skicka krav och så som kan göra att jag får betalningsanmärkningar under tiden för inledande? skulle jag söka skuldsanering så kommer jag alltså fortsätta betala som jag ska ända till ev. inledande, och fortsätta efter ev. avslag.

jag betalar ca 10200 kr per månad totalt för mina lån. mina övriga utgifter (inkl hyra, el, internet osv) ligger på ca 11000 kr. det går alltså ut ca 21200 kr. jag får ut ca 28-29000 per månad i lön. jag räknade på det igår och insåg att jag nog ligger för bra till för skuldsanering. jag har en sjukdom som gör att jag har en del sjukdagar, oftast varje månad, men antar att kronofogden kommer räkna på vad jag ”bör” få ut en normal månad utan sjukdom och isåfall är det ca 29000 kr. får jag ut 28000 är det mer knapert, men ligger strax över det kronofogden räknar som existensminimum ändå. mina nuvarande lån är några år gamla (löst andra lån med dessa liksom). har inga skatteskulder.
Kan nästan lova att du inte får sanering med ~8k kvar efter att allt är betalat så bättre att börja leta andra alternativ tyvärr

Kan nästan lova att du inte får sanering med ~8k kvar efter att allt är betalat så bättre att börja leta andra alternativ tyvärr
ja jag inser det nu. sen har jag oftare 6800 kvar än 7800 pga sjukdagar, men ändå över minimum. tack för dina svar!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp