Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Frågor angående skuldsanering som inte ställts tidigare

Stör mig man inte kan betala med swish eller autogiro för fan det är 2025.

Nej det är inte svårt lägga en betalning men vi lever i 2025 att det inte ska gå att digitalisera och förenkla den processen är fullständigt obegripligt.

Det är väl bara att ta "systemet" ifrån någon utav myndigheterna där det fungerar.

Nej det är inte svårt lägga en betalning men vi lever i 2025 att det inte ska gå att digitalisera och förenkla den processen är fullständigt obegripligt.

Det är väl bara att ta "systemet" ifrån någon utav myndigheterna där det fungerar.
Jag tycker det är bra att det inte kan vara autogiro. Det finns en viss lärdom i att vara fullständigt ansvarig för att betala.
Men, sedan så - gör som jag:
Varje januari så lägger jag in hela årets betalningar. Jag vet ju vilken dag jag får lönen, OCR är ju samma hela tiden, beloppet sätter jag på samma hela året (gör jag en omprövning som ändrar beloppet justerar jag resterande betalningar för året till rätt summa). Godkänner.
Lutar mig tillbaka resten av året.

På Swedbank så går man bara in på Historiska betalningar och trycker "gör transaktionen igen" så fylls allt i automatiskt med samma ocr, bankgiro, belopp etc. Sen trycker man bara godkänn

1740505623256.png

Swish är okej men smidigast enligt mig är E-Faktura - Hade önskat att det fanns eftersom jag har det på allt annat.

Autogiro rör jag inte med tång, då fyller jag hellre i ett helt A4 manuellt. Med Autogiro ska man vänta flera dagar på att det dras, så ska det finnas pengar på rätt konton etc.
Om det finns något som heter autogirofobi så är det jag. Pengar bara försvinner utan att man gör något

Senast ändrad:
Hej!
Har skickat ansökan om omprövning den 31/10 2024 och när jag kollar väntetider på kfm så står det "Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 7 november. " men jag har hört något än! Brukar de ringa eller mejla eller hur går det till? Första gången jag omprövar.

Hej!
Har skickat ansökan om omprövning den 31/10 2024 och när jag kollar väntetider på kfm så står det "Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 7 november. " men jag har hört något än! Brukar de ringa eller mejla eller hur går det till? Första gången jag omprövar.
Ringa och svarar man inte så får man ett sms med info att de försökt nå en och med kontaktuppgifter till den som försökt nå en.
Både telefon och mejl vill jag minnas är med i sms:et.
Så man behöver inte vakta mobilen som en hök.

Ringa och svarar man inte så får man ett sms med info att de försökt nå en och med kontaktuppgifter till den som försökt nå en.
Både telefon och mejl vill jag minnas är med i sms:et.
Så man behöver inte vakta mobilen som en hök.
Aha okej, så det är normalt att de börjat med ärende som kom in den 7//11 och jag har inte hört något än?

Aha okej, så det är normalt att de börjat med ärende som kom in den 7//11 och jag har inte hört något än?
Hur de hanterar kön = ingen aning.
Det enda jag vet är att det som står på hemsidan inte nödvändigtvis är svart/vit. Hur de fördelar ut saker bland sina medarbetare vet jag inte. Dock vet jag att jag tex vid ett tillfälle fick mitt ärende behandlat redan efter tre månader istället för de angivna 5 månader. Så - man ska nog inte ta det där helt digitalt.

Viktigast att veta är att du kommer vara varse om när de kontaktar dig - dvs om du har lämnat rätt kontaktuppgifter.

Jag har lite funderingar.

Om man missar månadsbetalningar till kronofogden. Och borgenärer lämnar in omprövning, får jag som gäldenär veta det direkt om omprövning innan kronofogden har börjat titta på det eller får jag veta om omprövningen först när kronofogden börjar titta på det?

På hemsidan står väntetider och har räknat ut att det tar ca 2,5 - 3 månader innan de börjar titta på omprövningar som kommit in.

En annan fråga, om man ligger efter med betalningar som hinner betalas innan kronofogden har börjat titta på inkommen omprövning, då borde väl det inte vara nägon bekymmer? Tänker mest ifall kronofogden kollar från datumet när omprövningen lämnades in ifall betalning saknas eller om de kollar från det datum de börjar titta på omprövningen.

Frågor. Frågor. Frågor.
1. Om man får en betalplan med 0kr och ökar sin lön med typ 400kr/mån varje år under saneringen, behöver man då inte meddela KFM?
2. om man får en betalplan med 0kr betyder det att man får behålla HELA sin lön?
3. Omvårdnadsbidrag (barn med ADHD, räknas det som inkomst?)
4. Om barnet, 20 år bor hemma och betalar tex 2.000kr/månaden till ”mig” räknas det som inkomst?
5. När anses det att ett hemmaboende barn måste betala hemma enligt KFM?
6. OM man har 2 myndiga hemmaboende barn, blir det betalplan på 5 år per automatik för att de är ”gamla”?
7. Vilket belopp på skatteåterbäring tar KFM, om man tex gör reseavdrag och får tillbaka, får man behålla något?
8. Hur ”dyr” bil får man ha?
9. Om skulderna klassas som ren konsumtion, är det avslag direkt då?
10. Hjälper det att gråta?
11. Kan man bli tvingad att flytta under en pågående Skusa för att ett barn plötsligt flyttar hemifrån och man då bor för dyrt? Tänker att man inte får någon lgh med skusa.
12. Hur ofta omprövas skusan av KFM om man inte har gjort eller fått några förändringar mer än en löneförhöjning på 400kr?
13. Gäller betalplanen alla 5 år eller omprövas den med ett jämt intervall?
14. Om man efter skusan ansöker om tex kreditkort för att man äntligen har råd att resa och vill hyra en bil och de kräver ett kreditkort för bilhyra, är det omöjligt att få?
15. Kan man få en betalplan med 230kr att betala varje månad?

Det känns ju helt overkligt att jag skulle få behålla hela min lön. Hade ju varit fantastiskt skönt då man hade haft samma inkomster men betydligt lägre utgifter. Gjorde testet på KFM och det ser grönt ut och att min betalplan skulle vara 0kr (kanske inte stämmer den men ändå).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp