Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tack för svaret Ceasar. Om jag visar lönespec borde det gå att få låna 50 000 (eller?) och det är bara 70000 i lån som syns på min uc, tror du jag kan få lån då? Räntan förstår jag att den inte kommer vara den bästa..
Som sagt det är lättare att få lån för att lösa andra lån. Jag vet inte hur de resonerar riktigt på de ljusskygga instituten, men tittade på finarefs bokslut och de tjänar hiskeliga pengar i förhållande till omsättning. Även fall de säljer vidare fordringar till inkasso kan de dra av förlusten på vinsten, så det ligger lite i deras intresse att bevilja många (sen gör de kanske inte vinst på dessa lån men förlusten blir begränsad). Utan att ens titta så lär det vara uteslutande annuitetslån - ett tips ta alltid rak amortering om möjligt.
Kan tyvärr inte svara på din fråga då jag inte vet deras parametrar, men som jag skrev tidigare, dina chanser ökar betydligt om de får se din lönespec, tror inte det finns så många ställen som ger lån med en taxerad inkomst på 50k (iaf inga som tar en kreditupplysning). Banker gör ibland avsteg från sina regler och ignorerar delar av UC och tar in saker manuellt, ett exempel som jag hade var Volvo ingenjörer som arbetat utomlands, hade 0 taxerad inkomst pga utlands vistelsen, men var typ de stabilaste och bästa kunderna en bank kunde önska (i alla fall i högkonjunktur). Detsamma gäller säkert andra institut med på andra sidan spektrat, ibland kan man få nej från en handläggare medan en annan går med på att du kan skicka in lönespecar. Det enda som kan ställa till det är om de gör noteringar när du ringer in om just detta då vet nästa handläggare om det. Man kan begära ut allt banken skrivit om dig i sina kommentarer, skulle tro detta gäller alla dessa institut (gällde där jag jobbade iaf) som en liten anekdot (§ fyll i lagrum här §).
Hej! Jag har en fråga. Hur mycket tittar ni på blancolån sen tidigare i jämförelse med årsinkomst? Man har ju hört det där med Max 80% lån i förhållande till inkomst o.s.v. Men jag har dubbelt så mycket lån än min årsinkomst. Har inte minuc så vet inte vilken score jag har, men jag har upplevt att det tittas mer på tidigare förfrågningar än vad man har i lån?
Det är tvärt om, man tittar mkt mer på befintliga lån än förfrågningar, och framför allt hur de befintliga lånen sköts. Du ser aldrig din risk prognos på din UC, men jag har för mig att man ser hur befintliga lån har utvecklas? Inte tittat på en "vanlig UC" på evigheter, är mer van vid bankens exemplar som ger mer information än de som man får hemskickade. I de flesta fall är det en dator som ger godkänt/avslag, bara i de fall där det står "banken kan inte ge svar just nu" eller liknande går en kredithandläggare in och tittar manuellt, dvs om du ligger i gränslandet.
Missa en fråga, blancolån i förhållande till din årsinkomst är liksom grunden. Om man har 200 k i årsinkomst och lån på 400 k så är det inte speciellt hälsosamt för ens ekonomi. Dina 80% som du nämnde stämmer någorlunda men inte om du har en låg inkomst då är det snarare max 20-30% om ens det.
Du skriver om riskprognos o att det inte kan ses på en UC av mej som privatperson. På minUC.se kan jag se "Mitt Kreditbetyg", det är alltså nåt annat? Ligger bra till där men skulle isf kunna ha dålig riskprognos ändå?
Är ditt kreditbetyg en procentsats och de hänvisar till risken att du ska få en betalningsanmärkning inom ett år så är det samma, har svårt att tänka mig att de skulle skriva ut det dock (inte politiskt korrekt).
Är ditt kreditbetyg en procentsats och de hänvisar till risken att du ska få en betalningsanmärkning inom ett år så är det samma, har svårt att tänka mig att de skulle skriva ut det dock (inte politiskt korrekt).
Om jag kopierar det som står om mej då på "Mitt Kreditbetyg"
"Din kreditupplysning hos UC visar att:
Du har en Bra kreditvärdighet
Risken är låg att du får en betalningsanmärkning"
Och jo, ligger man sämre till så står det också och även att man då bedöms riskera få betalningsanmärkning inom ett år.