Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Fråga Caezar

Hittade denna sida i ett helt annat sammanhang än att söka lån. Läste några trådar och insåg att det finns en STOR okunskap om att söka lån, så tänkte göra min solidariska plikt mot samhället och hjälpa till lite och svara på frågor om lån. Är fd bankanställd, arbetat med kreditbedömning och är utbildad civilekonom. Kan tilläggas att jag arbetat för en av bankerna som bara tog de bästa kunderna så mina kunskaper är lite begränsade i förhållande till ocker instituten. Så om ni undrar något så svarar jag gärna, bookmarkade denna sidan iaf.

Ha det gott

Ingen

Nyfiken bara, har en av dem dryga. kund 20 år

Att vara "premium kund" kan liknas med boskap hos storbankerna :), sen är ingen av dem billigast när det gäller lån.

Angående kreditbedömning, låt säga att man har t.ex 50 förfrågningar (UC) och lite blancolån etc etc. Avslag direkt hos de flesta banker stora som små, MEN om man bokar tid och sitter ner med en bankman och "lägger korten på bordet" och går igenom ekonomin lite och bevisar att man faktiskt kan betala av ett lån om man skulle få ett för att t.ex lösa en massa smslån eller mindre lån och därmed sänka sina månadskostnader, bedömer dom annorlunda då eller är det ändå samma kreditbedömningsmodell så att säga? större chans? lika liten? =) Nu har jag redan fått ett samlingslån men skulle vara intressant att veta.

Angående kreditbedömning, låt säga att man har t.ex 50 förfrågningar (UC) och lite blancolån etc etc. Avslag direkt hos de flesta banker stora som små, MEN om man bokar tid och sitter ner med en bankman och "lägger korten på bordet" och går igenom ekonomin lite och bevisar att man faktiskt kan betala av ett lån om man skulle få ett för att t.ex lösa en massa smslån eller mindre lån och därmed sänka sina månadskostnader, bedömer dom annorlunda då eller är det ändå samma kreditbedömningsmodell så att säga? större chans? lika liten? =) Nu har jag redan fått ett samlingslån men skulle vara intressant att veta.

Undrar med detta ovan.

har inte funkat nått av dom för min del.men undrar jag med

Medelsvensson har 2-3 UC förfrågningar per år kan tilläggas. Så om man har 50 så har man från början ett rätt dåligt förhandlingsläge. Sen har UC ändrat nyligen från att visa 3 års historik till 1 års historik, dvs att varje UC det senaste året blir "mer värd" när det kommer till creditscoring. Jag har inte själv jobbat på det sättet att man möter kunder och går igenom deras ekonomi, det där med personlig bankman som hjälper familjen i ur och skur känns lite förlegat och håller på att dö ut, men finns säkert på mindre orter. Det som bankerna gör generellt är att de tittar på statistik och ignorerar i princip vad du säger - en creditscoring på 2, 5, 20% ljuger inte utan är baserat på ren statistik och oavsett om du säger si och så att du klarar det så är det bara mjuka värden, banken värderar inte det lika högt som faktiska värden, dvs din creditscoring. Banken är inte intresserad av att vara din vän och hjälpa dig utan snarare att ge vinst till aktieägarna. Mörka så mkt som möjligt skulle jag gjort, bankerna ser inte allt bland annat vissa sms lån , csn mm.

Hur många UC-förfrågningar räknas som "många" ?

Är det idé att ansöka om ett lån när man har 5-10-15?
Förutsatt bra inkomst och inga anmärkningar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp