Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Fråga Caezar

Självklart är det bättre att vänta till dina UC försvinner men kom ihåg det jag skrev om historik ovan. Men tänk också på att UC inte är den enda faktorn som avgör om du får låna eller inte. Den största faktorn (förutom betalningsanmärkningar och blanka frågor (=fråga från inkassobolag) är mönstret på hur dina krediter har utvecklats. Snabbt sammanfattat har du en trend med användande av mer krediter så får du avslag, på samma sätt ser det bra ut om du har en neråtgående trend.

/Caezar

Frågor om det här med historiken...

Jag har massor med förfrågningar i min UC, jättemycket skulder och massor med sms-lån.
Banken ser de alltså det på mina kontoutdrag? Och de sparar även på min historik?
Då är det ju inte direkt nån idé att mörka att man har sms-lån för det syns ju.

Om jag lyckas komma ur den här spiralen och bli av med sms-lånen och få ner mina skulder/krediter och antalet UC:n, så ligger det alltså mig i fatet trots allt om jag ska söka lån om 3-4 år, har jag fattat det rätt då?

Majsan, om det är en annan bank du söker lån hos så ser dom inte dina kontoutdrag bara den banken du har ditt konto hos.

Caezar

Hej!
Har lite frågor till dej som är insatt i bankvärlden.
Hur ser mina chanser ut att få ett lån på 100000:- för att lösa lån med hög ränta.

Inkomst: 492 000:-
Inga anmärkningar och inget skuldsaldo
5 st UC förfrågningar
underskott av kapital: 72000:-
Blancolån 152 000:-
kontokredit: 26 000:-
Avbetalning bil: 48000:-

Tacksam för svar

Hej!
Har lite frågor till dej som är insatt i bankvärlden.
Hur ser mina chanser ut att få ett lån på 100000:- för att lösa lån med hög ränta.

Inkomst: 492 000:-
Inga anmärkningar och inget skuldsaldo
5 st UC förfrågningar
underskott av kapital: 72000:-
Blancolån 152 000:-
kontokredit: 26 000:-
Avbetalning bil: 48000:-

Tacksam för svar

Bara för att flika in, maila exakt detta till diverse banker och låneinstitut :)

Din fråga har lite för många variabler dvs det finns på varje punkt du listar flera saker som kan göra att du inte får lånet (förutom underskott på kapital möjligtvis).

Positivt: Bra inkomst, lösa andra lån (är alltid svårare att låna mer pengar om man har en del lån)

Osäkerhetsfaktorer: Din kontokredit - hur är den skött? Banker kan se på en UC mycket om dig genom just kontokrediten. Blancokrediten ser man också mycket på, se det jag skrev tidigare, banken vill se att dina krediter minskar månad efter månad. Kontentan är att en kontokredit är mycket mer riskabel och berättar mer om ditt beteende, om den alltid ligger nära maxgränsen ligger du kasst till därför ska man alltid se till att sköta sin kontokredit i första hand. En annan faktor som du inte nämnde men som kan spela in är o utnyttjad kontokredit. Siba kort, kreditkort du aldrig använder osv som ligger och skräpar kan göra att du har hur mycket o utnyttjad kredit som helst. Så som banken ser det är att du kan en dag ta ut alla dessa pengar och fly landet och skippa alla dina skulder, så se till att avsluta alla krediter som inte används (tar 2 månader innan det syns på UC när du väl avslutat dem kan tilläggas - så man inte söker lån dagen efter). 5 kreditupplysningar, se det jag skrivit tidigare om vart och framför allt är de tagna de senaste 2 månaderna på andra låneinstitut ser det mindre bra ut. Avbetalning på bil och blancolån är typ samma sak. Tumregeln när man söker lån är att man kan låna lika mkt som man har taxerad inkomst men det gäller INTE de lägre årsinkomsterna (kom ihåg att o utnyttjad kredit räknas in här så har du 50 000 i den kategorin så får du 50 000 kr mindre att söka blancolån för generellt).

Det är egentligen ingen ide för er som undrar att lista era förutsättningar för det går aldrig att svara exakt, det finns väldigt många faktorer att ta hänsyn till, men jag har nämnt en del nu om man går tillbaks i äldre inlägg. Skiljsmässor tex är ytterligare en sak, de med högre inkomst har statistiskt sätt större chans att få betalningsanmärkningar än medelsvensson osv.

/Caezar

Har ett par frågor.

Säg att man skall förnya sina huslån. De skall ändras från en fast ränta till rörlig ränta och tiden för fast ränta löper ut om ca 2 månader. I samband med detta behöver jag renovera hemma, summan jag vill renovera för ligger inom gränsen för 85 % av värdet på fastigheten. Renoveringen är värdeökande. Ingen stor summa sett till värdet, ca 15 000 kr.

Om jag tolka dig rätt så finns det alltså en risk att min bank kan de ta upp mina kontotransaktioner från diverse sms - bolag + samtliga avbetalningar till inkasso som sker varje månad. De tog inte upp dem när jag var i kontakt med dem gällande lånelöfte för ca 8 månader sedan och då togs en UC. Inga problem med nytt lånelöfte och bolån så sålänge min fastighet såldes i samband med köpet. Samma snabblånehistorik och avbetalningshistorik fanns även då. Orsaken till mina återkommande behov av snabblån är pga att vissa gamla lånegivare vägrar att erbjuda avbetalningsplaner och en nytt snabblån fick tas för att jag skulle slippa nya betalningsanmärkningar. Annars hade jag inte behövt detta och lär inte behöva det mer efter detta men oavsett så syns det ju i historiken...

Finns det här en risk att de inte skulle förnya lånen sett till nya historiken eller handlar det helt enkelt om att jag inte kan förhandla speciellt mycket gällande räntan sett till den scoringmodell du tar upp. Inga nya UC har tagit på mig sedan mitt senaste möte med banken kan tilläggas.

En sista sak.

Gäller mitt gamla lånelöfte på bolån som jag fick för ca 8 mån om jag hittar ett nytt boende inom kort eller måste jag söka nytt?

Vilka krediter ser bankerna, endast de på UC eller samtliga även från andra upplysningbolag?

Hej!

Har aldrig arbetat som bolånehandläggare så mina kunskaper är begränsade. Skulle tro att det är lättare att få det du efterfrågar av dem simpla anledningen att banken har ditt hus som säkerhet till skillnad från blancolån (blanco betyder utan säkerhet på latin eller nått sånt). Sen vet jag också att under en bolåneprocess så görs det betydlig mer efterforskningar än vid ett blancolån. I ditt fall, då jag antar att du har in din lön hos den banken, så ser banken allt du betalar till via din internetbank även fall vissa av dessa långivare inte samarbetar med UC, men de ser inte hur mycket du är skyldig (dock ser de när du började avbetalningen). Det är lite roligt eftersom UC nuförtiden bara visar ett år tillbaks så ser bankerna bara att vart ditt lån är taget de senaste året, om det är äldre så ser de bara att du har en skuld någonstans, samt hur den sköts.

Det dem kommer göra i ditt fall är iaf titta igenom din ekonomi, jämföra husets värde med försäljningar av liknande fastigheter i det området de senaste året och om det finns utrymme och ekonomin ser bra ut så får du ok. Ditt gamla lånelöfte har med största sannolikhet gått ut, minns inte om det är 3 eller 6 månader för bolån.

Fråga

Hej, jag undrar om du kan ge mig råd hur jag ska göra: jag tjänar nu 290 000/ år men 2012 tjänade jag 150 000 (2011 = 70000 kr) Jag har 3 blankolån på sammanlagt 70 000 och smslån på 30 000 och jag vill lösa detta till ett lån på 100000. I sommar har jag inga FF och jag har aldrig haft betalningsanmärkning. Mitt problem är mitt underskott av kapital pga smslånen (som borde förbjudas!) det kommer ligga på 50 000 på deklarationen... Tror du att jag har bäst chans att söka på lendo på ett lägre belopp (50000) och sen en till ansökan hos nån annan långivare på 50000? Då kanske jag blir beviljad för båda istället för att dra på mig en ansökan på 100 000 med avslag. Vad tycker du jag ska göra och vad är mina chanser för lån överhuvudtaget? Jag måste få ner min månadskostnad för nu går det inte runt?

Tacksam för svar

Hej!

Du ligger lite i ett moment 22. Den banken som ser din riktiga inkomst vet också att du har bekymmer att gå runt månad efter månad, medan alla andra banker inte vet om dessa bekymmer men ser inte din riktiga inkomst. Kom ihåg att om du söker idag är det din 2011 års taxerade inkomst bankerna tittar på, i mitten av juni kommer din 2012 års taxerade inkomst att visas på dina UC. Du säger också att du hade 150 000kr i taxerad inkomst under 2012, och din skuld på 100 000 kr rimmar inte så bra med att få godkänt även i juni tyvärr.

Mina kunskaper om hur man ska komma ur sådana här situationer är inte så bra, själv hänvisade jag alltid till kommunens skuld rådgivare. Du har ju en bra inkomst nu, det smartaste långsiktigt är att få någon i familjen/vän att hjälpa till, dvs de tar lånet utan dig som med sökande ("tyvärr" fungerar det ofta så att om man inte har en så bra UC och söker med någon med en bra UC kan den dåliga UC lätt göra att det blir avslag - och om sedan den med bra UC söker ensam på samma bank antar banken att pengarna ska gå till den med dålig UC och ger avslag även då), och du ger personen ifråga full insikt i din ekonomi tills skulden är avbetalad (läste att någon gjorde det i en annan tråd - smart ide).

* skrev ett långt svar här som jag raderade då jag inte vill gissa för mycket, nog bättre om jag håller mig till fakta om det jag vet istället för just gissningar som kanske i slutändan gör det värre för någon *

Som svar på din fråga är det du behöver göra visa din nuvarande inkomst innan du gör en förfrågan. Vet inte riktigt vilken väg man går för att få till detta men det är där du har chansen att få en någorlunda ok ränta. Att skicka in en förfrågan med de förutsättningarna som jag beskrev överst kommer inte rendera i några institut som du vill ta lån hos (kanske bättre än sms-lånen men jag har ingen kunskap om detta, eller de ljusskygga blancoinstituten för den delen). Ta hjälp från andra på forumet för att få svar på detta.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp