Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Fråga Caezar

Jag har hört att bankerna/kreditgivarna tittar på UC det senaste 6 månaderna och inte över hela året.

Känns bittert nu när jag i stort behov av ett större lån för att betala av sms lån/krediter har sökt krediter huvudlöst det senaste året . Där bland annat vissa sms lån med skitsummor på 2000 kr har fått en UC ff . Är uppe i 25 ff de senaste 12 månaderna :-(

Att få en UC från ett smslåneföretag gör dig totalt oattraktiv ett år framöver, typ att vara snygg men ha AIDS. Det kan även göra dig oattraktiv framöver också, kom ihåg att även fall bara bankerna ser UC för det senaste året så har de kvar din historik om du sökt flera gånger historiskt sett. Allt på ditt personnummer sparas och används för framtida sökningar. När jag jobbade på bank så använde vi oss av UC och såg både 3 år tillbaks och innan jag slutade 1 år tillbaks, 6 månader kanske är något nytt men inget jag hört talas om - går säker att googla.

Angående många UC sökningar så nämnde jag tidigare att medelsvensson gör 2-3 per år, har du mer än 5 så börjar det diskvalificera dig för de bra räntorna.

En annan sak som många glömmer med är att om du gör en ansökan om ett lån på säg 100 000 kr så ser andra banker inte svaret på säg en två månader beroende på när i månaden du sökte. Så om du söker direkt efter på ett annat institut så vet de inte om du fick lånet eller inte och måste i sin kalkyl räkna med att du tog lånet ifråga även fall du kanske inte fick godkänt dvs försvårar mkt för dig.

Ansökan

Om jag får nej av a, så vet inte b det utan antar att det är ja och nekar, c tror lika dant även d,e osv.

massor uc i onödan bara för att a med bästa villkoren nekade

Man ska vara väldigt selektiv när man gör sin första ansökan men också ha självinsikt. Om du vet med dig att du inte har en bra ekonomi sök inte hos de som har bäst räntor. Ring och fråga vad kriterierna är för att få godkänt - kan göra det anonymt. Sen är det också som jag svarade på ett privat meddelande alldeles nyss, du har alltid bäst/sämst chans att få lån från banken du har din lön hos. Banken ser allt där, de vet om du handlar upp din inkomst på systembolaget, spelar bort dina pengar, köper mycket mediciner på apoteket osv. Banken ser hur mycket pengar du har kvar när du betalt dina räkningar vilket kan antagligen vara mkt positivt eller mindre positivt, så i vissa fall kan du få lån på din bank eftersom du är skötsam men har mindre inkomst alternativt lån på en annan bank eftersom de inte vet hur slarvig du är och köper "fel saker" för din inkomst. Det är svårare att få lån hos en bank som inte har koll på dig - ju mindre banken vet om dig ju högre ränta får du. Allt är baserat på statistik, kan förtydliga när jag säger 3 % på en UC så är det chansen att du får en betalningsanmärkning inom ett år. Den siffran ser inte du som privatperson när du söker ett lån men det kallas riskprognos (rp) och man kan ringa till UC och fråga vad man har för rp om jag inte minns fel. Alla med en rp på högre än 3 är typ körda när det gäller de bra räntorna, varje ny förfrågan på lån ökar din rp eftersom det är statistiskt bevisat att de som söker många lån hamnar oftare hos kronofogden. Visst är kreditbedömning spännande :)

Man ska vara väldigt selektiv när man gör sin första ansökan men också ha självinsikt. Om du vet med dig att du inte har en bra ekonomi sök inte hos de som har bäst räntor. Ring och fråga vad kriterierna är för att få godkänt - kan göra det anonymt. Sen är det också som jag svarade på ett privat meddelande alldeles nyss, du har alltid bäst/sämst chans att få lån från banken du har din lön hos. Banken ser allt där, de vet om du handlar upp din inkomst på systembolaget, spelar bort dina pengar, köper mycket mediciner på apoteket osv. Banken ser hur mycket pengar du har kvar när du betalt dina räkningar vilket kan antagligen vara mkt positivt eller mindre positivt, så i vissa fall kan du få lån på din bank eftersom du är skötsam men har mindre inkomst alternativt lån på en annan bank eftersom de inte vet hur slarvig du är och köper "fel saker" för din inkomst. Det är svårare att få lån hos en bank som inte har koll på dig - ju mindre banken vet om dig ju högre ränta får du. Allt är baserat på statistik, kan förtydliga när jag säger 3 % på en UC så är det chansen att du får en betalningsanmärkning inom ett år. Den siffran ser inte du som privatperson när du söker ett lån men det kallas riskprognos (rp) och man kan ringa till UC och fråga vad man har för rp om jag inte minns fel. Alla med en rp på högre än 3 är typ körda när det gäller de bra räntorna, varje ny förfrågan på lån ökar din rp eftersom det är statistiskt bevisat att de som söker många lån hamnar oftare hos kronofogden. Visst är kreditbedömning spännande :)
Lätt att säga för den som inte sitter i skiten själv...

det är ju de som är sjukt med sveriges system.

köpa mobil - en UC
köpa tv-paket (viasat etc) - en UC
köpa internet - en UC
köpa hyresrätt - en UC
låna till bil - en UC

Ja, eftersom alla ska ta en jävla uc kan man uppnå 10+ utan att ens anstränga sig.

Det är skillnad på UC och UC. En UC från en låneansökan ger en högre rp gentemot en UC som ett bostadsuthyrare tar. Det är UC själva som bestämmer vilken score de ger olika förfrågningar, bankerna får bara sammanställningen (sen har dem som arbetar med bedömning lurat ut efter att ha sett några tusen UC vad som ger vad).

/Caezar

Om man har 40 UCn och alla är i typ 10 månader gamla - är det värt att söka lån då eller ska man vänta till man är helt "ren" ?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp