Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Finance & accounting group, SCAM?

Nu är första inlägget på denna tråd uppdaterad med ett gäng kontaktvägar.

Grävde och det här är en gammal bluff: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/foretaget-tar-betalt-for-luft

Redan 2014 finns det trådar om det cashking:

Bra inlägg om tillvägagångssätt:

Har fått en fakturan från en medlem, och där står det klart och tydligt expresslån och cashking.nu som hemsida.

Allabolag.se är intressant med på Finance group. Personen verkar inte finnas som är registrerad på bolagen. Sånt här gillar jag... Leta upp företag och personer som tror de inte finns. Efter en del letande så hittar jag en i Göteborg med ett snarlikt namn, som är registrerad på andra bolag. Mellannamnet har en intressant koppling till mellannamnet på Finance group, som inte är korrekt. Tyvärr kan jag inte redovisa vad jag fann pga att vi inte publicerarar personuppgifter här, plus att jag inte är 100% säker. Men, sök så finner du.

Från IDG forumet om hur en polisanmälan görs, summerad med Chatgpt:

Bestrid fakturan:

1. Bestrid Fakturan och Kontakta Polisen: Om du får en faktura för ett lån du inte har ansökt om, bestrid fakturan via e-post och anmäl händelsen till polisen. Använd mallar från Hallå Konsument om du behöver: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/

Angående er faktura [ange fakturanummer, belopp och datum]

Jag bestrider ert krav på betalning för ovanstående faktura, eftersom det inte finns något avtal mellan oss. Jag har varken tackat ja till eller beställt något av er.

[Ditt namn och kontaktuppgifter]

2. Dokumentera och Skicka Polisanmälan: Efter att du har pratat med polisen, be om en kopia av ärendet. Skanna in den och skicka som en PDF till e-postadressen på fakturan. Var försiktig med att inte dela känslig information som personnummer.

3. Kontrollera Bank-ID och Företagets Villkor: Kolla historiken i ditt Bank-ID för att se om det finns några tecken på obehörig användning. Om företaget kräver Bank-ID för lånansökan och du inte har någon historik av detta, har du ytterligare bevis för att du inte har ansökt om lånet.

Sammanfattning av Problem och Upphov till Fakturan

Problem:

Personen har mottagit en bluffaktura från "Finance & Accounting Group" som påstår att en ansökningsavgift på 449 kr ska betalas för Cashking.nu. Personen har aldrig ansökt om ett lån eller besökt företagets webbplats.

Upphov:
Fakturan verkar vara antingen en bluff eller ett fall av identitetsstöld. Efter att ha sökt på internet, hittade personen forumtrådar där andra också rapporterat liknande problem med företaget.

Företagets Svar:
Efter att ha bestridit fakturan via e-post, fick personen ett autosvar från "Capital Europe Invest," som är registrerat i Belize. De kräver en fysisk polisanmälan skickad till deras svenska avdelning för att godkänna bestridandet, vilket strider mot råd från svenska konsumentrådgivningssidor som Hallå Konsument.

Juridiska Aspekter:
Hallå Konsument påpekar att ett bestridande inte behöver godkännas av företaget för att gälla. Om företaget fortsätter att kräva betalning, är det deras ansvar att driva ärendet vidare.

Senast ändrad:
Vill lägga till att det behövdes inget BankID utan de bakom skickar fakturan för att det räckte att fylla i sina kontaktuppgifter med tron att man ansöker om lån. Du får sedan se en sida med sms låneaktörer vilka listas på 1000 andra stället. De bakom bluff fakturan använder dina uppgifter du fyllde i för att du trodde du ansökte om lån men blir alltså bara skickad till en lista med aktörer. I och med att man godtyckligt ansökte om lån men som sagt bara får se en lista med aktörer. De uppgifter du fyllde i, se bilaga används enkom för att skicka bluff fakturor. Eftersom det är påhittat av Expresslån att du fått ett avtal och även om de faktiskt förmedlade lån, vilket de alltså inte för så är alltså omöjligt för dem att bevisa att just du fyllt i formuläret eftersom man inte gör de med e-leg så är fakturan på 379 kr bara en ren chansning att någon ska betala. Bara o skita i det. Bilaga formuläret de fiskar din adress där de påstår godtyckligt att du fått ett abonnemang.

Bilagor

• Screenshot_20230917-185212.png
    Screenshot_20230917-185212.png
    120.5 KB · Visningar: 175
Edit admin: OBS DETTA ÄR INTE FINANCE & ACCOUNTING GROUP OFFICIELLA HEMSIDA (INTE, IGEN). SÅ MAILA INTE LÅNFORUM OM FAKTURORNA, DET KOMMER INTE FUNGERA.

Kontakt Finance & accounting group

Här är en kontakt taget från en faktura: support@express-lan.com

På fakturan står även två hemsidor för kontakt:

Här kan man kontakta ägaren av domänen, expresslån.com: https://whoiscontact.ascio.com/?domainname=xn--expressln-d3a.com

Mer information

Så bestrider du fakturan och polisanmäler: https://www.lånforum.se/threads/finance-accounting-group-scam.21037/page-3#post-380442

------
Ursprunglig inlägg:

Fick ju faktura hos dom på 379 kr förut, x2 betalde båda för att jag inte orkade hålla på och krångla, osäkert om jag ens hade ansökt hos dom, fick nu en till faktura där det står att det löper under 3 månader

Ska man verkligen fortsätta betala? eller vad ska jag göra med detta scam-bolag
Hej det är samma för mig,har fått två,betalat en.
Tänker inte betala denna.
Jag har skuldsanering och knappt ett år kvar.
Skrev ett mejl till lånforum som svarar att dom skickar ut bluff

Mannen, du får börja fakturera för din kundtjänst, fan mot låneföretagen sker ingen goodwill :)
Är det ingen som har telefon nummer till dom? Min son har fått faktura från dom och har inget med dom att göra. Är det ingen som kan berätta hur det gått med era anmälningar.

Också fått 2 fakturor ifrån dem. Betalade båda och ringde o fråga vad dem höll på med o bad dom säga upp mig på en gång.

Vill lägga till att det behövdes inget BankID utan de bakom skickar fakturan för att det räckte att fylla i sina kontaktuppgifter med tron att man ansöker om lån. Du får sedan se en sida med sms låneaktörer vilka listas på 1000 andra stället. De bakom bluff fakturan använder dina uppgifter du fyllde i för att du trodde du ansökte om lån men blir alltså bara skickad till en lista med aktörer. I och med att man godtyckligt ansökte om lån men som sagt bara får se en lista med aktörer. De uppgifter du fyllde i, se bilaga används enkom för att skicka bluff fakturor. Eftersom det är påhittat av Expresslån att du fått ett avtal och även om de faktiskt förmedlade lån, vilket de alltså inte för så är alltså omöjligt för dem att bevisa att just du fyllt i formuläret eftersom man inte gör de med e-leg så är fakturan på 379 kr bara en ren chansning att någon ska betala. Bara o skita i det. Bilaga formuläret de fiskar din adress där de påstår godtyckligt att du fått ett abonnemang.
Men vad gör man om de skickar vidare det till inkasso?
Det står ju att det kommer dröjsmålsränta och inkassokrav enligt lag.

Vi vet, vi grävde det i andra tråden.

Folk läser inte, är ett ”företag” som utmålar sig som en förmedlare eller nästan själv ger krediten, men sker väl inte ens en kreditupplysning utan ett rekommenderat Mail på lån du kanske kan söka.

Bolaget innehar ingen licens för att bedriva en rådgivning, sedan är det ett skalbolag, säkerligen är denna människa ändå bara en målvakt.

Jag har gett upp, folk betalar av rädsla.
Jag tillhör då den kategorin som betalat till just detta så kallade företag.
Minns inte när men säkert över ett år sedan.
Fakturor på 379:- kommer fortfarande.
Men jag har helt slutat betala sedan ett tag då jag förstod att detta är ett bluff företag genom att läsa trådar här.
Vilket jag nu är tacksam för.
För det är bara bluff och bluff!

Önskar er som eventuellt läser detta en God Jul

Jag tillhör då den kategorin som betalat till just detta så kallade företag.
Minns inte när men säkert över ett år sedan.
Fakturor på 379:- kommer fortfarande.
Men jag har helt slutat betala sedan ett tag då jag förstod att detta är ett bluff företag genom att läsa trådar här.
Vilket jag nu är tacksam för.
För det är bara bluff och bluff!

Önskar er som eventuellt läser detta en God Jul
Men är det verkligen bara att strunta i att betala?
Skickar dom inte det vidare till inkasso?

Jag fick ett mail ifrån dom nu att jag måste inkomma med en polisanmälan om jag vill bestrida fakturan?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp